In ultima saptamana a lunii februarie, programul initiat de Forbes, de urmarire a numarului disponibilizatilor, a raportat o cota de 6.000 viitori concediati din cele peste 500 de mari corporatii americane. Aceasta cifra domoleste panica creata de anunturile de concediere a 20.000 si chiar 90.000 de persoane, de la inceputul anului 2009.

Companiile inca urmeaza planul de restructurare si de taiere a bugetelor, multe dintre reorganizarile de personal urmand se se desfasoare pe o perioada lunga de timp – de la cateva luni la un an.

Programul Forbes de urmarire a dinamicii disponibilizarilor indica o cifra de o jumatate de milion de restructurari din noiembrie anul trecut si pana in prezent, acest numar reprezentand aproape 2% din totalul de locuri de munca din cele mai mari 500 de companii americane.
In unele companii ca Microsoft sau Best Buy se fac angajari in unele departamente si reduceri de personal in altele. Insa angjatii nu pot simula cu usurinta o atmosfera optimista daca firma la care lucreaza a anuntat concedieri sau reduceri salariale. Compania producatoare de cosmetice Avon a anuntat desfiintarea a 3.000 de posturi in urmatorii patru ani.

Totusi, conform jurnalistilor Forbes, pe piata fortei de munca se intrevede o evolutie pozitiva. Programul de urmarire a dinamicii disponibilizarilor contabiliza 90.000 de posturi restructurate in luna noiembrie anul trecut, 108.000 in luna decembrie si 163.000 in luna ianuarie a acestui an. In luna februarie s-a constatat o scadere a ratei concedierilor, astfel incat acestea nu au mai depasit pragul de 125.000. Dintre cei peste 125.000 de viitori someri 47.000 apartin companiei General Motors.

Cifrele arata ca majoritatea companiilor au disponibilizat in momentul in care au inceput sa-si calculeze bugetul pe anul urmator. Cu toate acestea, aproape fiecare veste proasta in ceea ce priveste veniturile dupa incheierea unui trimestru a fost insotita de anunturi de concedieri in masa. Companii precum, Black & Decker, Harley-Davidson, Allergan sau and Agilent Technologies au anuntat, odata cu publicarea venitului trimestrial, disponibilizari sau achizitii de actiuni de catre alte firme.

Potrivit jurnalistilor Forbes, companiile prefera sa anunte o singura data ce urmeaza sa faca disponibilizari colective si sa explice decizia prin motive legate de criza financiara decat sa posteze anunturi cu o serie de concedieri mai mici numeric. Pentru companii, o informatie referitoare la concedierile colective poate evita acuzatiile de netransparenta, iar multe dintre aceste firme deja au trecut de perioada nesigura care urmeaza unui asfel de anunt.