“Cel mai important lucru pe care ar trebui sa-l aiba in vedere liderii atunci cand economia se contracta este inovatia. Apoi, liderii trebuie sa fie in stare sa priveasca tot tabloul, nu doar o anumita parte, precum si sa tina cont de emotiile angajatilor. De asemenea, liderii ar trebui sa se gandeasca la faptul ca, indiferent de perioada, scopul lor este sa produca mai mult decat cheltuiesc. Nu in ultimul rand, liderii ar trebui sa reflecte asupra greselilor pe care le-au facut in trecut, dar si sa fie capabili sa se inteleaga cu oameni cu o cultura diferita de a lor”, afirma Perrin.

Liderii ideali in momente de declin economic au nevoie sa inoveze. Inovatia nu inseamna doar ca liderii sa contribuie cu idei pentru restul echipei, ci sa determine echipa sa gaseasca solutiile cele mai eficiente.

Mai mult, liderul trebuie sa gaseasca metode prin care ideile inovative sa devina realitate. “Un singur om, chiar daca are idei foarte bune, nu poate aduce succesul unei organizatii, reusita fiind o consecinta a muncii in echipa”, mentioneaza si Chris Blauth, director of product strategy la Achieve Global.

In opinia lui Blauth, liderii producatorului auto american General Motors au dat dovada de lipsa de inovatie, lucru ce a dus la prabusirea companiei. “Cei de la General Motors creau aceleasi modele, pentru ca lucrau dupa niste tipare clasice, fara a tine cont de cerintele pietei, fapt ce a dus la intrarea in faliment a producatorului auto”, spune Blauth.

Inovatia nu tine de dimensiunile sau de cifra de afaceri a companiei. “In Apple se intampla exact opusul a ceea ce a avut loc in General Motors. Desi este o companie mult mai mica fata de GM, Apple rezista cu succes de atat timp pe piata pentru ca oamenii de acolo sunt preocupati tot timpul sa inoveze si sa inventeze lucruri unice”, precizeaza Blauth. El adauga ca abilitatea de a inova a liderilor nu tine de cultura de care apartin acestia, ci de vointa lor.