Pana acum cativa ani, extinderea prin franciza se intalnea mai ales in cazul companiilor straine care, pentru a intra pe piata romaneasca, cautau un partener roman de incredere, bun cunoscator al pietei autohtone. In ultimii ani insa, tot mai multe firme cu capital romanesc au inceput sa isi extinda afacerea prin franciza, atat in Capitala, cat si in marile orase. Ca urmare, piata francizei in Romania a crescut in ultimele 9 luni cu peste 15 la suta, ajungandu-se in acest moment, la un numar de 120 de companii care lucreaza in sistem de franciza. Numarul lor creste insa, chiar de la luna la luna. "Potentialul pietei este mare si inca neexploatat in anumite domenii cum ar fi serviciile", declara proprietarul unui magazin francizat. Cele mai multe francize s-au acordat in retail, aproape toate marcile straine de confectii intrand pe piata in acest mod - Hugo Boss, Marks&Spencer, Kenvelo, Just Sons Studio, Betty Barclay, River Woods, Naf Naf, Morgan, Max Mara etc. Pe piata serviciilor si a productiei industriale insa numarul companiilor extinse prin franciza este foarte redus.

Un sistem simplu, avantajos pentru ambii parteneri

Sistemul extinderii prin franciza este simplu. Compania-francizor, cea care vrea sa se extinda, ofera francizatului (cel care obtine franciza) dreptul de a-i folosi marca si know-how-ul pe durata contractului de franciza, contra unor taxe de franciza si a unor obligatii contractuale. Francizatul poate fi o companie deja existenta pe piata sau poate fi un intreprinzator care vrea sa puna bazele unei afaceri. De fapt, cea mai importanta conditie pentru obtinerea francizei este capitalul initial necesar si un minim de experienta in domeniu. Avantajele alegerii acestui sistem constau, pentru francizori (firme care acorda franciza) in costuri mai mici de administrare si control, pentru bunul mers al afacerii fiind responsabila firma francizata. "Partenerul local ne reprezinta mai bine interesele decat am face-o noi de la Bucuresti", explica Laura Balaci, director de franciza la Smartree Romania. In plus, extinderea se face mai rapid si cu costuri mai mici. Pentru francizat, avantajul major este obtinerea dreptului de a exploata un concept de business verificat, cu un risc de esec mic. "Daca ai sprijinul unei companii de succes, sansele de succes sunt de 95%, iar riscul de 5%, deoarece riscurile majore sunt asumate de francizor", spune Doru Prioteasa, manager Astarte si Extyn Romania. Extinderea prin franciza presupune insa si unele riscuri. In primul rand, pentru francizor exista riscul ca partenerul sa foloseasca experienta si know-how-ul obtinut pe perioada francizei pentru a pune bazele unei companii concurente. Unele contracte stipuleaza pentru evitarea acestei situatii o clauza de non-concurentialitate. "Clauza de non-concurentialitate acopera atat perioada derularii contractului, cat si perioada de dupa, timp de 5 ani", spune Andreea Ionescu, directorul de marketing al Smartree. Din punctul de vedere al francizatului, dezavantajele ar fi taxele de franciza si posibilitatea redusa de a schimba specificul firmei pe durata derularii francizei, deci inflexibilitatea contractului de franciza. De asemenea, francizatul nu are posibilitatea de a-si pune in practica propriile idei, decat in masura in care acestea sunt in concordanta cu cele ale francizorului.

Investitia initiala difera in functie de domeniul de activitate

Citeste si:

Sistemul de functionare a francizei este diferit, in functie de domeniul ales. In cazul industriei usoare, a confectiilor, de exemplu, compania romaneasca este obligata prin contractul de franciza sa cumpere marfa exclusiv de la firma care acorda franciza si sa plateasca lunar un anumit procent, intre 3 si 6 la suta din vanzari, sub forma de taxa de franciza. Pentru deschiderea magazinului, investitia initiala este suportata de cel care vrea sa obtina franciza. "Pentru mobilarea magazinului situat intr-un centru comercial, am cheltuit aproximativ 30.000 de euro, iar pentru alte amenajari inca 8.000 de euro. La acestea s-a adaugat plata primului stoc, in valoare de aproximativ 40.000 de euro", ne-a declarat Doru Prioteasa, detinatorul unei francize a firmei italiene Extyn. Firma italiana stabileste un anumit obiectiv de vanzari anuale, dar si pretul de vanzare al produselor in Romania. Cel care obtine franciza beneficiaza de exclusivitate teritoriala in distribuirea produselor. In plus, acesta primeste si consultanta in instruirea personalului si modul de amenajare a spatiului comercial. O alta firma straina care s-a extins in Romania prin franciza este Germanos, care are in acest moment o retea de aproximativ 75 de magazine. Sistemul difera de cel descris mai sus, in sensul ca francizatul Germanos nu este cel care conduce magazinul inca de la infiintare. "Francizorul il amenajeaza, il aprovizioneaza cu marfa si il opereaza timp de minimum 6 luni, pentru a cunoaste cat mai bine potentialul in zona respectiva", spune Radu Marinescu, directorul francizei Germanos din Obor. Apoi, daca locatia aleasa trece testul, magazinul este dat in franciza unui antreprenor interesat, cu o disponibilitate financiara de aproximativ 30.000-50.000 de euro pentru achizitionarea stocului de marfa existent in magazin. Apoi, lunar, se percep taxe de franciza. "Taxele de franciza lunare sunt fixe, variind de la 800 la 1500 de euro, in functie de marimea si vadul magazinului", explica Radu Marinescu. Pentru atingerea obiectivului de vanzari, francizatul obtine bonificatii in functie de volumul de vanzari realizate. In plus, francizatul este obligat prin contractul de franciza sa realizeze o crestere anuala a vanzarilor de 10%.
Nerealizarea acestui obiectiv constituie motiv de reziliere a contractului.

Satisfactia clientilor - masurata prin sondaje anuale

In ultimii ani, pe masura ce anumite concepte de afaceri cu capital romanesc si-au demonstrat viabilitatea, se poate observa o crestere a numarului firmelor romanesti care se extind prin franciza. "Maturizarea pietei romanesti si consolidarea unor marci autohtone au determinat nevoia de extindere a firmelor romanesti care reusisera sa impuna un brand si care doreau ca marca respectiva sa spuna ceva atat consumatorului din Constanta, cat si celui din Satu Mare", este de parere Melania Stefan, consultant in cadrul CHR Consulting. Printre firmele romanesti care se extind prin franciza se numara: Cris Tim, Gogoasa Infuriata, Smartree, Tina R, Elvila, Coco Rico, Angst, Ziua, Vin Expert, Access Press, Ambasador Plus. La Mama si Rodipet se afla in stadiul de lucru la un sistem de francizare, conform datelor furnizate de Asociatia Retelelor de Franciza din Romania. Conditiile in care se desfasoara franciza in cazul firmelor romanesti se aseamana cu cea a firmelor straine: din vanzari, un procent revine firmei francizoare, care pune la dispozitia francizatului know-how, pregatire si consultanta. In cazul Smartree, de exemplu, francizatul poate folosi platformele de software folosite de companie si este sprijinit in instruirea personalului. "Pentru garantarea aceleiasi calitati in intreaga retea, se fac controale si se monitorizeaza satisfactia clientilor prin sondaje anuale", spune Laura Balaci, director de franciza la Smartree. Pe langa capitalul necesar, o conditie la fel de importanta pentru inmultirea retelelor de franciza este existenta spatiilor comerciale cu amplasare buna si nivel al chiriilor rezonabil. Un bun exemplu in acest sens este cresterea numarului francizelor o data cu inaugurarea noului Mall din Bucuresti. Astfel, in toamna acestui an, au mai intrat pe piata nu mai putin de 10 francize noi, printre care Jeff de Bruges, Primo Emporio, Oxette, Coca-Club etc.