„Pot confirma ca Recordati a achizitionat unele produse de la Labormed”, a declarat pentru wall-street.ro un reprezentant oficial al grupului Recordati. Acesta nu a oferit alte detalii.

Potrivit unor surse din piata, tranzactia ar viza in principal OTC-urile (over-the-counter/produsele fara prescriptie medicala) Labormed din Polonia, adica cele sub brandul Ozone. Astfel, Recordati, cu sediul in Italia, ar fi preluat de la producatorul bucurestean mare parte din produsele Labormed din afara Romaniei.

Deal-ul dintre Labormed si Recordati va fi anuntat oficial, probabil, spre finalul lunii curente, cand managementul grupului italian se va intoarce din concediu.

Preluarea unor produse de la Labormed se inscrie in strategia Recordati de a-si creste afacerile in zona Europei Centrale si de Est (ECE) si mai ales in Polonia, a doua piata ca marime din regiune, dupa Rusia. Compania italiana a anuntat inceputul acestei luni ca a cumparat compania poloneza de medicamente Farma-Projekt.

„Achizitia Farma-Project este un pas inainte pentru strategia noastra de a ne creste businessul in pietele din Europa Centrala si de Est care inregistreaza rate de cresteri interesante”, a declarat Giovanni Recordati, presedintele si CEO-ul grupului.

„Polonia are o populatie mare si o cerere puternica pentru medicamente. Piata farmaceutica poloneza este cea de-a doua din regiunea ECE, iar in ultimii cinci ani a raportat o rata de crestere medie anuala de 6,8%. Piata de produse cu automedicatie a inregistrat o rata medie de crestere de 11,2% pe an”, a mai spus Recordati.

Grupul italian, care anul trecut a inregistrat venituri consolidate de 762 milioane de euro, si-a facut intrarea pe piata romaneasca 2010, prin preluarea ArtMed International, firma specializata in marketing si promovare farmaceutica.

Nevoie de cash

Deal-ul dintre Labormed si Recordati ar avea la baza, spun sursele wall-street.ro, nevoia producatorului bucurestean de medicamente de a face rost de lichiditati pentru sustinerea afacerilor pe plan local in conditiile presiunii taxei clawback (taxa pe vanzarile producatorilor farmaceutici), dar si a recuperarii greoaie a banilor de la stat pe medicamentele compensate.

Italienii de la Recordati intra pe piata farma romaneasca prin achizitia ArtMed

Italienii de la Recordati intra pe piata farma romaneasca prin...

In Romania, Labormed comercializeaza atat Rx-uri (medicamente cu prescriptie medicala), cat si OTC-uri, dar pe pietele externe se axeaza pe OTC-uri, in mare parte marca Ozone. Aceasta orientare a venit odata cu achizitia portofoliului Ozone in iulie 2009. Atunci, Labormed a cumparat, intr-o tranzactie evaluata la 20-25 de milioane de euro, portofoliul de 400 de produse (SKU-uri) al Ozone.

Tranzactia anului in farma: LaborMed confirma preluarea Ozone

Tranzactia anului in farma: LaborMed confirma preluarea Ozone

Preluarea produselor Ozone oferea producatorului bucurestean rampa necesara pentru lansarea pe pietele regionale, mai exact in Polonia, Cehia, Ungaria, Bulgaria si Slovacia, tari in care Ozone Laboratories (compania care producea, sub contracte de manufacturing, produsele Ozone) era deja prezenta.

„Tranzactia (cu produsele Ozone - n.r.) constituie un important si major pas inainte pentru Labormed, aducandu-ne mai aproape de obiectivul nostru de a ne extinde regional si de a ne pozitiona ca jucator-cheie in Europa Centrala si de Est”, declara in iulie 2009 Stephen Stead (foto), directorul general al producatorului de medicamente bucurestean.

O a doua achizitie avea sa intareasca orientarea Labormed catre OTC-uri. La nici doua luni de la parafarea deal-ului cu Ozone, producatorul bucurestean anunta preluarea portofoliului de 12 marci de produse fitoterapeutice de la compania clujeana PlantExtrakt.

Cele doua achizitii ale Labormed din 2009 veneau insa intr-un moment in care autoritatile romane au decis introducerea taxei clawback, adica a unei taxe suplimentare pe vanzarile realizate de producatorii farmaceutici, dar si a prelungirii termenelor la care statul deconteaza medicamentele eliberate in regim de compensare. Cu alte cuvinte, termenele de plata depaseau un an, timp in care producatorii trebuia sa isi finanteze operatiunile si, in acelasi timp, sa plateasca taxa clawback.

Citeste si:

In conditiile agravarii problemelor de lichiditati, Stephen Stead, la fel ca si alti executivi, isi punea sperantele in pietele externe. Intr-un interviu acordat wall-street.ro in iulie 2010, Stephen Stead spunea, mai in gluma, mai in serios, ca daca Romania devine un mediu favorabil pentru totdeauna, atunci Labormed se va gandi „sa emigreze, sa se mute” in Polonia.

La momentul respectiv, producatorul bucurestean numara 15 produse pe piata poloneza, pentru care Stead estima incasari de 10 milioane de euro pana la finele lui 2011. O astfel de proiectie facea din Polonia principala piata externa Labormed.

Planurile Labormed de a sustine extinderea regionala prin businessul din Romania nu a dat rezultatele scontate in conditiile unui acces tot mai dificil la finantare.

„Principala noastra ingrijorare este cash-ul, cum sa facem pentru a ne plati oamenii, utilitatile si celelalte cheltuieli, ceea ce inseamna negocieri cu distribuitorii, bancii si clientii”, spunea Stephen Stead, directorul general al Labormed, in interviul din iulie 2010.

Dificultatile de pe piata interna si-au pus amprenta asupra rezultatelor Labormed. Producatorul nu a mai facut profit inca din 2008, iar in 2010, asa cum arata cele mai recente date afisate pe site-ul Ministerului Finantelor Publice, Labormed-Pharma SA a inregistrat pierderi de 9,4 milioane de euro la o cifra de afaceri de 30,8 milioane de euro.

Cine, ce, cat

Labormed isi comercializeaza produsele in Polonia, Bulgaria, Ungaria, Republica Ceha, Moldova, Azerbaidjan, Belarus si Malta, conform informatiilor de pe site-ul propriu. In Polonia, printre brandurile OTC comercializate de Labormed se numara Prostacare (pentru prostata) si Trachisept (pentru dureri de gat).

Fabrica Labormed, o investitie de 19 milioane de euro, a fost deschisa in 2007 si are o capacitate de productie de 60 de milioane de tablete pe luna. Compania farmaceutica are un portofoliu de 300 de medicamente generice, OTC-uri si suplimente naturale.

Printre cele mai vandute produse Rx ale Labormed sunt cele destinate tratarii bolilor inimii, sistemului nervos central si digestive. In sfera OTC-urilor, „vedetele” vanzarilor sunt probioticele, analgezicele, vitaminele si medicamentele pentru durerile de gat, se arata pe site-ul companiei.

Labormed a fost singurul jucator farma din primii 10 prezenti pe piata interna de OTC-uri care a inregistrat, in perioada ianuarie-mai 20112, o scadere a vanzarilor de medicamente fara reteta. Astfel, Labormed s-a situat pe locul al 9-lea cu vanzari in primele cinci luni ale anului curent de 18 milioane de lei (4,1 mil. euro), in scadere cu 9% fata de intervalul similar din 2011. Cota de piata a Labormed in intervalul analizat pe piata de OTC-uri a fost de 3%.

Spre comparatie, liderul clasamentului, Sanofi, a inregistrat o cota de piata de 10,8% si vanzari de 65 de milioane de lei (14,9 mil. euro), reprezentand un avans de 34%, potrivit datelor Cegedim.

Labormed a fost infiintat in 1991 de catre un grup de medici si farmacisti romani, iar in februarie 2008 a fost preluat in proportie de 100% de fondul de investitii american Advent International, intr-o tranzactie de 123 de milioane de euro. Tot atunci la conducerea Labormed a venit Stephen Stead, un executiv cu experienta pe piata farmaceutica, atat in Romania (pusese bazele Glaxo in Romania), cat si in Polonia, acolo unde ocupase pozitia de director general al Polpharma, cel mai mare producator farmaceutic al tarii.

Potrivit surselor wall-street.ro, Stephen Stead a renuntat de curand la functia detinuta in cadrul Labormed. Conform informatiilor din 2010, el era si actionar in cadrul companiei. Contactat telefonic, Stead a raspuns printr-un mesaj scris ca nu doreste sa faca niciun comentariu. Nici oficialii Advent International in Romania nu au oferit informatii privind tranzactia dintre Labormed si Recordati.