Impreuna cu Shop&Go, Mega Image formeaza cea mai extinsa retea de magazine la nivel national, iar procesul de expansiune nu se opreste aici, dupa cum anunta directorul general al companiei, Xavier Piesvaux (foto), intr-un interviu acordat wall-street.ro.

Cine sunt sefii celor mai mari lanturi de magazine?

Cine sunt sefii celor mai mari lanturi de magazine?

Daca 40 de magazine inseamna mult sau putin in sapte luni, ne ajuta o comparatie cu expansiunea Mega Image din anii precedenti crizei economice. Astfel, la finele lui 2008, dupa 13 ani de prezenta pe piata romaneasca, Mega Image numara 40 de supermarketuri. Graitoare este si comparatia cu ceilalti jucatori din piata: in primul trimestru al anului curent, din totalul de 42 de magazine deschise de primii 12 mari retaileri moderni, 17 apartin Mega Image (operate sub brandurile Mega Image si Shop&Go).

„Mega Image este una dintre companiile care a facut un numar mare de angajari chiar si in perioada de criza. De la inceputul anului si pana in prezent avem peste 1.400 de angajati noi, iar pana la finele anului vom mai avea 700 de persoane care vor activa in cadrul sediului central si in magazine”, a spus Xavier Piesvaux, directorul general al Mega Image al Mega Image Romania.

Din totalul de 4.820 de angajati ai Mega Image din prezent, peste 4.000 lucreaza in cele aproape 150 de magazine.

(click pe butonul "Nr. unitati prezent" pentru a vedea numarul de magazine detinute in prezent de fiecare retailer in parte; numarul apare daca pozitionati cursorul pe fiecare coloana)

Expansiunea accelerata a Mega Image a avut loc intr-o perioada cand castigatoarele din retailul modern au fost formatele mai reduse de magazine. Daca in vremurile de crestere economica „vedetele” expansiunii au fost operatorii de magazine mari (de tip cash & carry, hipermarketurile), in ultimii ani cei mai agresivi in dezvoltare au fost lanturile de magazine de tip discount, de supermarketuri, de magazine de proximitate (de cartier).

Preturile mai mici (in cazul discounterilor) si apropierea de casa (in cazul supermarketurilor/magazinelor de cartier) au produs o migrare a consumatorilor spre segmentul de proximitate dupa ani buni in care acestia obisnuiau sa-si umple carucioarele la hipermarketuri. Potrivit datelor Institutului National de Statistica, in ultimii trei ani, consumul de produse alimentare a scazut cu 20%.

Ce spune Xavier Piesvaux, venit la conducerea Mega Image in august 2008, chiar la inceputul crizei, despre schimbarile de comportament ale consumatorilor din ultimii ani? „Clientii au fost mai precauti in alocarea bugetelor de cheltuieli, iar achizitiile lor au luat mai mult in calcul elementul pretului, indreptandu-se catre produsele cu cel bun raport calitate-pret, ceea ce s-a putut vedea in scaderea valorii cosului de cumparaturi”, a explicat seful lantului de magazine.

Ca raspuns la aceste mutatii, strategia Mega Image s-a axat pe diminuarea preturilor si pe largirea gamelor de produse sub marca proprie (mai ales cele sub brandul 365, cu preturi scazute). In ultimii ani, spune Piesvaux, Mega Image a facut „investitii majore in reducerea preturilor la toate categoriile de produse".

Citeste si:

„Deprecierea monedei nationale si instabilitatea cursului valutar ne afecteaza atat pe noi, cat si pe clientii nostri. Compania depune eforturi pentru ca efectul cursului sa nu fie resimtit de cumparatori, prin reducerea marjei sale comerciale si investitii permanente in politica de pret. Ne straduim sa mentinem acelasi pret la raft si, in acelasi timp, sa reducem procentul produselor care vin din import in favoarea celor locale”, a explicat directorul general al Mega Image.

In plus, afirma el, in ciuda contextului economic dificil, grupul Delhaize, din care Mega Image face parte, a decis sa investeasca in Romania. „Planurile noastre de expansiune au demonstrat ca avem incredere in potentialul de dezvoltare a Romaniei si a zonei din care facem parte”, a aratat Xavier Piesvaux.

Cat despre motivele concrete care au dus la accelerarea investitiilor pe plan local, precum posibilele chirii mai mici si disparitia unor jucatori independenti (magazine de cartier care au pierdut lupta cu marii retaileri), Piesvaux a evitat sa ofere detalii. De altfel, si informatiile cu privire la numarul total de unitati pe care Mega Image urmareste sa-l atinga pana la finele anului ori despre cifra de afaceri si profit estimate sunt confidentiale, potrivit oficialilor retelei – „nu putem raspunde din motive de confidentialitate si incertitudini economice”.

Pe ultima suta de metri cu lansarea unui sistem de franciza

Chiar daca oficialii Mega Image nu vor sa dezvaluie prea mult din tintele pentru anul acesta, un lucru este clar: compania, asa cum a anuntat anterior, are de cheltuit fonduri de 50 de milioane de euro pentru deschiderea de unitati si remodelarea celor existente.

Pe langa brandul Mega Image, retailerul dezvolta, in sistem de parteneriat, si reteaua Shop&Go, un lant de magazine de proximitate. Reteaua Shop&Go, lansata la sfarsitul anului 2010, numara acum 31 de unitati, toate operate de Mega Image, insa administrate de comercianti-parteneri ai companiei. „Practic, avem 31 de parteneri din 31 de magazine. In urmatoarea perioada vom putea propune pe piata si un sistem de franciza, lucram in prezent la definirea termenilor contractuali", a mai spus Xavier Piesvaux.

Potrivit acestua, selectarea partenerilor se face pe baza unui formular de inscriere de pe site-ul Mega Image. Ulterior, in functie de punctajul obtinut de acestia, cei inscrisi se califica mai departe pentru a participa sau nu la un interviu cu unul dintre managerii companiei. „In baza celor doua evaluari, candidatul este acceptat in baza noastra de date si va prelua unul dintre magazinele ce va fi deschis. Experienta in comert nu este o conditie obligatorie, insa este in mod sigur un avantaj”, a punctat Piesvaux.

Mega Image a mai operat un alt brand pe piata locala, unul de discount, numit Red Market si lansat in 2009. In octombrie 2011 insa, compania a anuntat ca renunta la aceasta marca si ca cele 11 unitati Red Market vor fi transformate supermarketuri Mega Image. Miscarea se explica printr-o „revizuire strategica a portofoliului”, dupa cum au explicat oficialii Mega Image la momentul respectiv. Tot in octombrie 2011, o alta miscare avea sa intareasca strategia de expansiune a Mega Image. Retailerul belgian a achizitionat lantul de trei supermarketuri G’Market din Bucuresti. A fost a treia mare achizitie pe piata locala a belgienilor, dupa La Fourmi, Prodas si Primavara (Can Serv).

Dezvoltarea prin achizitii si cu unitati proprii au dus Mega Image in topul retailerilor din Romania. Potrivit datelor de pe site-ul Ministerului Finantelor Publice, Mega Image se afla pe locul al 10-lea in clasamentul celor mai mari retaileri din comertul modern local, criteriul de departajare fiind cel al cifrei de afaceri.

Astfel, Mega Image a realizat in 2011 o cifra de afaceri de 288,6 milioane de euro (in crestere de la 209,8 mil. euro inregistrati in 2010) si un profit de peste 3 milioane de euro (in crestere de la 0,5 mil. euro in 2010). Pe primul loc se afla Kaufland, cu o cifra de afaceri de 1,3 miliarde de euro, urmat de Carrefour (1,18 mld. euro) si Metro Cash & Carry (1,17 mld. euro).

Sursa foto: Agerpres