Evenimente dedicate benzilor desenate, cosplay-ului (costumatii specifice supereroilor – n.r.), boardgames-urilor si, per total, entertainment-ului, sunt ceva “la ordinea zilei” in SUA, Marea Britanie sau Australia. In Romania insa, acestea au inceput sa intre abia in urma cu cativa ani, prin Dream Hack dar si, anul trecut, Comic-Con.

Este deci un segment de piata tanar, insa cu mare potential business (si nu numai), avand in vedere pasiunea in crestere a romanilor pentru “activitatile geek-ish” (pasionati de activitati distractive, specifice cel mai adesea tinerilor – n.r.). Tudor Serbenescu, director executiv adjunct, vorbeste despre provocari, reusite si deziderate in legatura cu Comic-Con.

Wall-Street.ro: Spune-mi, pe scurt, cate ceva despre istoricul Comic-Con in Romania – cine este fondatorul?
Tudor Serbanescu: Clujeanul Mircea Muresan este fondatorul evenimentului, prin intermediul Kesenai, ONG. El a inceput de la Cluj sa faca o conventie mult mai mica legata de cultura japoneza si relatii interculturale intre noi si statul Asiatic. A facut cateva editii acolo, a mers destul de bine, si apoi, dupa ce un avocat s-a interesat ce se poate face cu numele de Comic Con, in ce conditii il putem folosi, a demarat acest proiect care acum se afla la a doua editie, mai mare ca prima.

W-S.ro: Deci practic nu este o licenta internationala?
TS: Nu, este inregistat local, la OSIM. Deci ca organizatori, nu avem nicio legatura cu cei din afara. Suntem o echipa de circa 15 oameni care se ocupa activ de organizare, pe langa colaboratori. Profitul este reinvestit pentru a aduce actori si mai mari si a mari evenimentul.

W-S.ro: Comic-Con aduce cu gandul la benzi desenate. Va limitati la asta?
TS: Nu, sub nicio forma. Vrem sa aducem cat mai mult cu evenimentele din New York sau San Diego. Anul acesta, mai degraba cu cel din San Diego, unde au loc cat mai multe activitati – gaming, actori cat mai multi, board game-uri, biciclete, skateboard-uri, trotinete, bloggeri si asa mai departe. Vrem sa fie un loc unde oamenii sa poata sa faca cat mai multe lucruri si sa si poata interactiona, sa participe. Prima editia a fost alfa, aceasta este beta, ne indreptam cat mai mult spre ce se intampla in afara.

Benzile desenate sunt foarte importante in continuare insa.

W-S.ro: Sunt insa si in Romania?
TS: Si sub comunism au existat benzi desenate la noi – aminteste-ti de Pif, de exemplu, sau Rahan, benzile frantuzesti, dar si benzi romanesti.

Cat costa sa aduci un actor renumit in tara

W-S.ro: Vorbeam de actori mai devreme, am vazut ca aduceti cativa cunoscuti, din seriale/filme precum Game of Thrones, Harry Potter sau In the Name of the Father/Battlestar Galactica. Cat costa si cum ati reusit sa ii aduceti?
TS: Preturile pot fi foarte mari – de ordinul catorva zeci de mii de euro (nu multe insa). Veniturile din vanzarea de bilete pentru a vorbi cu ei/a primi autografe si a participa la conferinta de presa se duc catre actori, de asemenea. Preturile pentru a-i vedea sunt de asemenea foarte mici comparat cu alte tari – in Marea Britanie, de exemplu, pentru a te intalni cu Jason Momoa poate costa si 40 de lire.

Ce pot spune este ca am trimis cateva sute de mail-uri, acesta este secretul, pana sa reusim sa ii aducem pe acestia. Lucrurile ne-au fost usurate datorita faptului ca anul trecut ne-am facut cateva relatii printre agentii lor si au fost amabili sa ne sprijine.

W-S.ro: Cum vi se raspunde la aceste mail-uri?
TS: Actorul care il joaca pe Little Finger din Game of Thrones a raspuns, de exemplu, sec – “Sorry, that’s a pass” (ne pare rau, spunem pas – n.r.). Hugh Laurie (Dr. House) a raspuns in asa fel incat aproape ne parea NOUA rau ca l-am pus in situatia de a refuza. Deci difera dar oricum, este mult de munca si este nevoie de rabdare.

Citeste si:

W-S.ro: De unde acesti bani?
TS: Ne ajuta mult daca se vand bilete in avans – de unde si promotiile pe care le practicam. Cu cat intra bani mai repede, cu atat putem sa ne permitem sa aducem nume mai mari si ne ofera siguranta financiara.

W-S.ro: Si sponsori?
TS: Cu sponsorii este ceva mai greu, fiind un eveniment nou. Primim raspunsuri de la corporatii, politicoase, dar in general sunt negative. Speram ca pe viitor sa realizeze ca suntem un eveniment demn de luat in seama, cu un target bun si de amploare. De asemenea, o alta sursa de venituri este cea din vanzarea spatiului catre expozanti, pretul fiind stabilit in mare parte de Romexpo – 40 euro/mp.

W-S.ro: Anul trecut ati iesit pe profit?
TS: Da, de aceea putem sa il aducem acum pe Jason Momoa (Game of Thrones, Conan – n.r.). Ei vor si un avans, se uita in calendar, isi pastreaza dreptul de a refuza sa vina chiar si asa daca intervin filmari sau un contract cu o casa de productie in acea perioada. Mai mult, anul acesta, HBO aduce si Tronul de Fier din Game of Thrones!

Suprafata si participanti straini

W-S.ro: Cati oameni asteptati la editia din anul acesta, comparativ cu anul trecut?
TS: Asteptam circa 20-25.000 de oameni, fata de 10.000 anul trecut. Sincer, in 2013 nu ne asteptam sa fie atata interes – s-au vandut multe bilete cu cateva zile inainte de eveniment. Pana in prezent (interviul a avut loc saptamana trecuta – n.r.) am vandut circa 7.000 de bilete.

W-S.ro: Cati straini, cati din Romania?
TS: Inca nu stim cati straini, dar, de exemplu, pe Facebook avem circa 1.000 de fani din Serbia, Ungaria, Bulgaria, Turcia. Din aceste tari vin in Romania.

W-S.ro: Pe ce suprafata se va intinde evenimentul?
TS: Pe 9.000 de metri patrati, de cinci ori mai mare ca anul trecut – Pavilioanele C5 si C6 din Romexpo. In sala principala o sa fie panel-urile cu Creative Monkeyz, Sector 7 (canale de video blogging romanesti – n.r.), vor discuta cu fanii, va fi o alee de creatie. La Hotel Pullman va fi conferinta cu actorii invitati.

W-S.ro: Ce se intampla in afara si este foarte greu sa aiba loc si in Romania?
TS: In Dubai de exemplu, la un eveniment similar, Gibson a fost prezenta printr-un concurs in care poti castiga o chitara semnata de Slash (fostul chitarist al formatiei Guns’n’Roses – n.r.). Lucrurile se petrec la un alt nivel, sunt nume mai mari, asta si datorita bugetelor mult superioare.

Geek culture in Romania

W-S.ro: Cum ai caracteriza evolutia “culturii geek” in Romania?
TS: In mod clar, in crestere. Daca in afara tarii benzile desenate au influentat Hollywood-ul, casele de productie incepand sa scoata filme cu supereroi pe banda rulanta, la noi este invers. Filmele si serialele de la Hollywood fac curiosi multi oameni care incep, mai repede sau mai incet, sa intre in aceasta lume. Internetul, Facebook-ul propaga totul.

W-S.ro: Am vazut ca ati investit ceva in advertising…
TS: Da, cateva mii de euro in advertising online, stradal, la metrou, autobuz. Este ceva ce ne-am permis anul acesta si, in functie de cum va iesi evenimentul in 2014, vedem cum si daca il vom organiza si in 2015. La cum se misca insa lucrurile, ne asteptam la ce este mai bun.

Provocarile sunt diverse – de la cum sa organizam interiorul halelor pana la cozile de intrare – anul trecut a fost o problema, prea mare inghesuiala la intrari. Acum avem un sistem diferit, speram sa functioneze mai bine. Invatam “din mers”.

Cum ti se pare un astfel de eveniment? Ce ai imbunatati? wall-street.ro te incurajeaza sa comentezi.