Evaluata la circa doua miliarde de euro, piata romaneasca de bricolaj a suferit in ultimul an schimbari majore, care au modificat cursul evolutiei intr-o anumita masura. Daca Dedeman, Arabesque si Ambient, primii trei jucatori ai pietei, si-au continuat dominatia la nivel local, se pare ca nemtii si francezii prezenti in Romania au resimtit din plin greutatile pe o piata atat de neobisnuita.

Inca de anul trecut au inceput o serie de miscari interesante pe piata romaneasca de bricolaj – de la achizitia Bricostore de catre Kingfisher, la achizitia Praktiker de catre omul de afaceri turc Omer Susli si pana la exitul a doi alti importanti jucatori de pe piata, OBI si Baumax, lucru care se va petrece chiar din toamna acestui an.

O data cu exitul OBI si Baumax, piata de bricolaj va trece printr-un proces de schimbare care va fi presarat cu achizitii, iar zvonurile nu au intarziat sa apara. Potrivit unor informatii obtinute de catre wall-street.ro, retailerul german de bricolaj OBI isi va inceta oficial activitatea de la 1 septembrie, cand in cinci din cele sapte locatii pe care le detine in chirie, retailerul grec de jucarii Jumbo ii va lua locul. Cele doua spatii ramase, pe care actualmente se gasesc magazinele OBI Sibiu si OBI Theodor Pallady (Bucuresti), vor ramane practic libere, insa exista interes ridicat si pentru acestea din partea anumitor jucatori din piata.

Mai interesant este insa ce se intampla cu Baumax, retailerul care detine in acest moment pe piata locala un numar de 15 magazine si care va incerca sa vanda toate spatiile pe care le detine chiar in aceasta vara, potrivit unor informatii detinute de catre wall-street.ro. In lupta pentru achizitia operatiunilor Baumax se afla in acest moment Leroy Merlin (Franta), Praktiker, dar si Kingfisher (Marea Britanie).

Leroy Merlin, Praktiker si Kingfisher, in cursa pentru achizitia Baumax. Dealul va fi parafat in cursul lunii iulie

Leroy Merlin, Praktiker si Kingfisher, in cursa pentru achizitia...

Cu ce va ramane piata de bricolaj dupa exit-ul OBI si Baumax: planurile Kingfisher dupa achizitia Bricostore

Candva in topul celor mai mari retele de bricolaj din Romania, operatiunile francezilor de la Bricostore din Romania au fost cumparate in primavara anului trecut de catre britanicii de la Kingfisher, unul dintre liderii pe piata europeana de profil, companie care la inceputul acestui an a inaugurat deja doua magazine Brico Depot in Capitala si care planuieste sa ajunga la 50 de unitati in Romania in urmatorii ani.

Kingfisher vine cu o strategie usor diferita fata de ceea ce piata locala de bricolaj a avut pana in prezent. Practic britanicii pariaza pe inaugurarea unor spatii tip „depozite”, cu suprafete similare magazinelor concurente, dar cu cantitati mari de produse, insa si un numar de repere mult scazut fata de ce ofera concurenta, in unele cazuri chiar si de peste trei ori mai putine decat alte retele DIY.

Dupa ce au inaugurat in primavara acestui an cele doua magazine Brico Depot din Capitala, unul in Orhideea, altul in Pantelimon, Kingfisher are in plan sa modernizeze restul de 13 locatii in spatii Brico Depot, dupa cum aratau oficialii companiei la evenimentul de inaugurare a primului „depozit”. Britanicii vor mai mult si planuiesc ca in urmatorii ani sa isi extinda numarul de magazine Brico Depot la circa 50 de unitati, lucru pe care vor trebui intai sa il testeze o perioada prin cele doua magazine deja inaugurate.

Planul Kingfisher de a ajunge la 50 de unitati la nivel local pare in acest moment mai mult un vis frumos, daca ne gandim la fapul ca Dedeman, compania romaneasca specializata pe vanzarile DIY, care anul trecut a depasit pragul de 600 de milioane de euro numara in prezent 37 de unitati si aproximativ 7.000 de angajati, performanta reusita in anii de criza, cand marile lanturi au raportat pierderi uriase iar fratii Paval s-au extins agresiv. Mai mult, Kingfisher se afla si in lupta pentru achizitia la nivel global a francezilor de la Mr. Bricolage, companie care detine in Romania si trei unitati. De luat in calcul este si faptul ca francezii de la Leroy Merlin si grupul Praktiker, preluat la inceputul anului de catre omul de afaceri turc Omer Susli, au bugete consistente pentru investitii in urmatoarea perioada.

Noul proprietar al Praktiker, cu ochii pe noi achizitii

In urma cu cateva luni, un business care era la un pas de colaps, dar care a renascut, Praktiker a intrat in cursa pentru a cumpara operatiunile Baumax la nivel local. Cu o strategie revigorata dupa preluarea de catre Omer Susli, Praktiker are in plan sa continue dezvoltarea in Romania, in ciuda faptului ca cele 27 de magazine pe care le detine pe plan local au raportat anul trecut pierderi de 16 milioane de euro, in crestere de 10 ori fata de nivelul anului precedent si afaceri in scadere cu peste 10%, la 130 de milioane de euro.

Topul celor mai mari retaileri in bricolaj

Topul celor mai mari retaileri in bricolaj

Daca ar urma sa preia cele 15 magazine ale Baumax, Praktiker ar ajunge la un total de 42 de unitati la nivel local si un numar de circa 3.000 de angajati, ceea ce va face din fostul filiala a grupului german cu acelasi nume cel mai extins retailer de bricolaj din Romania.

Citeste si:

Insusi Omer Susli a recunoscut imediat dupa preluarea operatiunilor Praktiker faptul ca fostul grup german a fost prost gestionat. „A fost o afacere prost gestionata si asta ma bucura pentru ca pentru orice contract pe care il aducem acum la masa de negociere obtinem 50% reducere. Daca faceau totul nu mai aveam ce face noi acum", a declarat Omer Susli, omul de afaceri turc la finalul lunii martie. Susli spunea atunci ca Praktiker platea anual 24 de milioane de euro chirii pentru spatiile pe care le ocupau cele 27 de magazine.

Francezii de la Leroy Merlin, in plin proces de expansiune

Leroy Merlin, unul dintre cei mai activi jucatori pe piata DIY din Romania si totodata un nume important pe piata de profil la nivel european, se afla in plin proces de dezvoltare la nivel local. Dupa ce a intrat oficial pe piata in toamna anului 2011, prin deschiderea unui spatiu comercial in zona Chitila din Capitala, Leroy Merlin a demarat in toamna anului trecut lucrarile la a doua unitate a francezilor pe plan local, la Craiova, in centrul comercial Electroputere Parc.

Contactati de catre wall-street.ro reprezentantii companiei franceze au aratat ca magazinul din Craiova urmeaza sa fie inaugurat cel mai devreme in luna septembrie a acestui an, in intarziere fata de data de inaugurare stabilita initial. Mai mult, reprezentantii Leroy Merlin au demarat lucrarile la cel de-al treilea magazin al retelei, al doilea din Capitala, care va fi inaugurat pe soseaua Alexandriei din Bucuresti.

Leroy Merlin incepe al doilea magazin din Capitala

Leroy Merlin incepe al doilea magazin din Capitala

Alaturi de Kingfisher si Praktiker, Leroy Merlin s-ar afla in cursa pentru achizitia operatiunilor Baumax la nivel local.

Dupa exitul OBI si Baumax, piata locala de bricolaj va fi in continuare dominata de catre retailerii romani Dedeman, Arabesque si Ambient, care impreuna au avut anul trecut afaceri cumulate de circa un miliard de euro. Pe langa jucatorii romani din bricolaj se mai afla si retailerul Hornbach, practic singurul jucator german ramas pe piata locala de profil, dupa ce Praktiker are un nou actionariat, iar OBI isi va opri activitatea de la 1 septembrie.

Dupa ce a inregistrat un profit de 700.000 de euro in 2012, retailerul german de bricolaj Hornbach a intrat pe pierdere in anul 2013, raportand un rezultat net negativ de 3,3 milioane de euro. Desi a inregistrat pierdere, afacerile au cunoscut o evolutie de 10%, de la 90 de milioane de euro in 2012, la 99 de milioane de euro in 2013. Hornbach numara in Romania 5 magazine (3 – Bucuresti, si cate unul in Brasov si Timisoara)si are 655 de angajati, in crestere fata de anul anterior.

In urma miscarilor din zona DIY, piata romaneasca de bricolaj se va cerne in perioada urmatoare, batalia la varful clasamentului urmand a se da in mai multi jucatori. Totul depinde de strategia de achizitie a fiecarui jucator, de politica de preturi, dar mai ales de proximitatea spatiala si accesul facil al clientilor.

Pentru cat timp va mai ramane Dedeman liderul pietei?