Situatia prin care trece Ambient Sibiu a fost analizata de actori importanti din piata de profil, acolo unde aproape toti furnizorii, producatorii, dar si concurenti directi din zona de bricolaj sustin la unison ca un astfel de moment neplacut in activitatea unui business (intrarea in insolventa – n.r.) era de asteptat.

“Era o situatie fireasca pentru piata de profil. Numarul retailerilor specializati in bricolaj este mult prea ridicat pentru ceea ce poate oferi Romania in momentul de fata. Este un pas normal, care va mai aduce dupa sine si alte insolvente sau exituri din industrie. (…) Din pacate, iesirea din insolventa a unei companii la nivel local are o rata de succes destul de scazuta. (…) Vor urma si alte insolvente in urmatorii doi ani. Piata romaneasca este prea mica pentru atat de multi jucatori. Nu doresc nimanui sa intre in insolventa”, a declarat Omer Susli, proprietarul Praktiker Romania, companie care la randul sau s-a confruntat cu mari probleme financiare in timpul crizei, dar care sub conducerea noului proprietar incepe sa recupereze din decalajul suferit in ultimii ani.

Intrebat de wall-street.ro daca ia in calcul o posibila achizitie a activelor detinute de catre Ambient pentru o dezvoltare cu precadere in zona Transilivaniei, Omer Susli a aratat ca inca nu este pregatit pentru preluarea unui jucator atat de mare, asa cum este cazul business-ului patronat de catre omul de afaceri Ambient Sibiu, companie care in momentul de fata numara 12 centre comerciale si afaceri care la nivelul anului trecut s-au ridicat la 112 milioane de euro.

Concurenta si-a spus cuvantul: Ambient a pierdut chiar la el acasa

Viziunea omului de afaceri Ioan Ciolan de a dezvolta o companie strict in regiunea Transilvaniei, fara o directie de expansiune si in alte puncte cheie din tara, este unul din principalele motive care ar fi dus la intrarea in insolventa a Ambient, sustin surse din piata.

“Monitorizam activitatea Ambient de ani de zile, iar la nivel de discutii niciunul dintre furnizori nu s-a aratat pe deplin multumit. Au fost companii care erau captive, mai ales datorita volumelor pe care le realizau, dar lucrul acesta s-a schimbat in anul 2008, cand retailerul a fost zguduit de probleme. (…) Au mai existat tentative de restructurare, insa insolventa era de asteptat. Expansiunea concurentei in zona Transilvaniei a jucat un rol esential in dinamica business-ului Ambient. (…) De cativa ani toata lumea vorbeste de problemele Ambient, de la angajati pana la competitori. Era o chestiune de timp pana cand aceasta decizie sa devina publica”, au aratat surse din piata citate de Wall-Street.ro

Potrivit acestora, situatia actuala este cu mult diferita fata de ceea ce se intampla in urma cu cinci ani. “Este posibil sa asistam la un nou val de insolvente, insa nu doar in bricolaj, ci mai ales in piata constructiilor, in randul companiilor cu o activitate mai intensa in zona proiectelor publice”.

Un exit al lui antreprenorului roman Ioan Ciolan din bricolaj?

Specialisti din piata vorbesc inclusiv de un posibil exit al antreprenorului roman din business-ul DIY. “Prin insolventa, Ioan Ciolan nu va face altceva decat sa isi puna la adapost cateva active. Multa lume din piata banuia acesta directie a business-ului. Cand esti un retailer de bricolaj lucrezi pe credit furnizor, dar ai mult cash la dispozitie. Ambient a inceput sa se creada unicul furnizor si livra proiecte cap-coada. In momentul in care au picat cativa dezvoltatori dupa criza a venit declinul. (…) Este foarte posibil ca Ioan Ciolan sa faca inclusiv exit din acest business si sa isi orienteze activitatea in alte segmente, cum ar fi turismul sau sa exploreze poate alte oportunitati”.

O alta cauza care ar fi condus compania in prag de insolventa ar fi si faptul ca o data cu procesul de restructurare al companiei, inceput imediat dupa declinul din 2008, Ioan Ciolan a adus foarte multi angajati care nu aveau o expertiza in zona de constructii sau de DIY.

“Managementul nu a fost din constructii, a fost din zona de food sau alte industrii, de aceea nu s-au putut redresa. (…) Din pacate, situatia din bricolaj nu este chiar atat de roz precum pare. Toate cifrele sunt mult prea optimiste. Exista prea mult optimism, care nu se justifica. Nu sunt cresteri reale, sunt cifre fortate. Nu este o crestere sanatoasa”, au mai precizat acestia.

Ce spun furnizorii si cum sunt afectati de insolventa Ambient

Contactati de catre wall-street.ro, furnizori care colaboreaza cu retailerul sibian sustin ca este regretabila intrarea in incapacitate de plata a Ambient.

“A fost un partener foarte bun pentru noi. Este clar ca grupul va trece printr-un amplu proces de reorganizare ca va conduce la o micsorare a turatiei motoarelor. Am avut o colaborare foarte buna pana in prezent si afacerile au crescut de-a lungul timpului de ambele parti, dar mai ales dupa prima cadere a companiei, in anul 2008”, a declarat Florin Popescu, directorul general Rockwool Romania, unul dintre cei mai importanti producatori de vata bazaltica prezenti pe piata din Romania.

Potrivit acestuia, intrarea in insolventa a Ambient nu va afecta foarte mult activitatea Rockwool pe plan local. “Modul nostru de abordare a fost unul conservator, mai ales in ceea ce priveste stocurile. Suntem la adapost. Ramane de vazut cum se va reorganiza Ambient, asta daca va include si renuntarea la produsele din portofoliu”, a completat managerul Rockwool Romania.

La randul sau, Liviu Stoleru, membru CA si director general Cemacon SA, sustine ca insolventa Ambient nu va avea avut impact negativ asupra business-ulu. “Am simtit ca lucrurile nu merg cum asa cum trebuie si am vandut produse numai cu plata in avans. Semnale nefavorabile au existat inclusiv din interior, astfel ca noi am adoptat o strategie precauta si de mai bine de patru luni de zile nu mai avem produse in magazinele Ambient”, a completat managerul Cemacon, unul dintre cei mai mari producatori de blocuri ceramice (caramizi) din Romania.

Producator de materiale de constructii: Se stie de doi ani de zile de probleme la Ambient. A fost o strategie gresita
Cererea de intrare in insolventa a Ambient, companie care in anul 2013 completa podiumul celor mai mari jucatori de profil la nivel local, nu este un lucru nou pentru piata constructiilor, dar mai ales pentru zona de distrubutie. In opinia lui Dragos Irimescu, director general al producatorului de tigle metalice Wetterbest, probleme cu retailerul de bricolaj se inregistreaza inca din urma cu doi ani de zile, cand business-ul Ambient a inceput usor sa se clatine.

“Probabil este o greseala de strategie. Pentru un business ca al nostru, care produce tigla metalica, existenta unui drive-in, care sa ofere posibilitatea de achizitie a materialelor dorite direct din magazin este un mare avantaj. Daca unor jucatori din piata le merge acest concept, inseamna ca este un exemplu bun”, spune managerul Wetterbest.

Citeste si:

In replica la raspunsurile primite din piata si dupa indelungi solicitari de a comenta in primul rand evolutia negativa raportata la nivelul anului trecut si facuta publica in urma cu numai cateva zile, dar si cererea de intrare in insolventa, Ioan Ciolan a raspuns intr-un mail pentru wall-street.ro motivand ca in aceasta perioada, “datorita contextului si agitatiei din ultimele zile nu doresc sa ofer detalii”, sugerand ca va reveni cu o completare dupa ce Tribunalul Sibiu va lua o decizie in cazul procesului de intrare in insolventa.

Retailerul de bricolaj si distributie de materiale de constructii Ambient, detinut de catre omul de afaceri Ioan Ciolan, a depus la Tribunalul Sibiu o cerere de intrare in insolventa cu optiunea de reorganizare.

"Modul in care a evoluat in ultimii ani sectorul constructiilor si al comertului cu materiale de constructii a aratat ca piata autohtona ramane in continuare una dificila, o piata in care doar firmele care in ultimii ani au adoptat masuri de consolidare si eficientizare a afacerii au reusit sa treaca peste dificultatile acestei perioade", se arata intr-un comunicat transmis de companie.

Ambient noteaza ca in procesul de restructurare financiara si reconturare a business-ului din ultimii patru ani, derulat sub coordonarea firmelor specializate de consultanta, nu a reusit atragerea fondurilor necesare finantarii capitalului de lucru.

"In acest context s-a reconsiderat posibilitatea continuarii activitatii pe actuala structura a canalelor de vanzare ale companiei, respectiv canalul de retail in magazine proprii si inchiriate si canalul clienti profesionali reprezentat de dezvoltatori, constructori, dar si recomercianti", noteaza Ambient.

Procedura reorganizarii judiciare s-a demarat la cererea companiei, pentru protejarea patrimoniului societatii prin implementarea unui cadru unitar si eficient de derulare a activitatii si avand scopul in continuitatea afacerii prin mentinerea intregului portofoliu de clienti.

Ambient Sibiu: din top 3, in insolventa

Ambient Sibiu, candva top 3 in randul celor mai mari retaileri specializati in bricolaj la nivel local, a incheiat anul 2014 cu un business in scadere cu aproape 30% si pierderi de peste 7 milioane de euro, conform datelor publicate de catre companie la Ministerul de Finante.

Rezultatul este surprinzator mai ales dupa ce compania patronata de catre omul de afaceri Ioan Ciolan raporta in anul fiscal 2013 un profit net de 8,5 milioane de euro si un business de peste 140 de milioane de euro, ceea ce plasa compania in top 3 al celor mai mari retaileri de profil la nivel local.

In ultimul an, business-ul Ambient a trecut printr-o serie de schimbari, actualul proprietar al companiei, Ioan Ciolan, cedand o parte din participatia pe care o detinea catre BCR, in schimbul acoperirii unei creante care se ridica la aproximativ 4,5 milioane de euro.

Tot ca parte de redresare a activitatii financiare, managementul retailerului Ambient Sibiu a decis suspendarea activitatii a nu mai putin de trei magazine din totalul de 15 cate numara in anul 2013. In acest fel, Ambient isi mai desfasoara activitatea in prezent in orasele Cluj, Sibiu, Ramnicu Valcea, Alba Iulia, Medias (magazin + depozit), Sighisoara, Blaj, Targu Mures, Bistrita, Borsa sau Sighetu Marmatiei, operand un total de 12 spatii comerciale.

Anul 2014 a fost cel mai agitat din istoria de numai 12 ani a pietei locale de bricolaj, fiind marcat de exituri, repozitionari si preluari, principalii actori de pe acest segment fiind Dedeman, Leroy Merlin, Baumax, Praktiker sau OBI.

Piata de bricolaj este dominata in prezent de doua business-uri cu capital autohton – Dedeman si Arabesque - , in cursa pentru completarea podiumului fiind mai multe grupuri straine, printre acestea numarandu-se Leroy Merlin, Praktiker, Kingfisher sau Hornbach.