Carrefour urmeaza sa deschida trei hipermarketuri in acest an, pentru care va angaja in jur de 900 de persoane (250-300 angajati per magazin). Doua dintre hipermarketuri vor fi deschise in Bucuresti (mall-urile Veranda din Obor si ParkLake din Titan) si unul in tara. Cele doua hipermarketuri din Capitala vor fi deschise in toamna.

Potrivit lui Florin Capatana, exista probleme in ceea ce priveste recrutarea de personal pentru job-uri specializate.

Gasim cu greu oameni pe pozitii de macelari, cofetari, transatori de peste, brutari.

Nu e usor sa gasesti oameni, lucrurile difera in functie de zona de tara unde magazinele sunt deschise. Ce se intampla in Bucuresti este diferit fata de Moldova. Gasim cu greu oameni pe pozitii de macelari, cofetari, transatori de peste, brutari. Iar acesti oameni sunt foarte cautati, daca li se ofera si exista o zona in care pot migra o vor face. Solutii exista si anume crearea de parteneriate cu scoli profesionale, sa le spunem care este cerinta si sa le spunem ca le putem oferi in schimb un anumit numar de locuri de munca. Exista scoli care formeaza oameni preluati de industria auto. Avem nevoie de specialisti, care se vor pierde daca nu au o idee ce vor face”, a explicat Capatana.

Sursa foto: Carrefour Facebook

In prezent, Carrefour are in Romania circa 11.000 de angajati care lucreaza in cadrul celor 191 de magazine. Retailerul este prezent pe piata prin formatele de hipermarketuri “Carrefour”, supermarketuri “Market“, magazine de proximitate “Express“ si “Contact”, respectiv un magazin online.

Recent, Carrefour a primit avizul Consiliului Concurentei pentru preluarea Billa. Astfel, francezii s-au angajat sa renunte la trei supermarketuri active pe piata din Braila pentru a putea prelua reteaua Billa, formata din 86 de magazine cu o suprafata totala de vanzare de peste 80.000 mp.

“Odata cu achizitia Billa ne-am gandit ca vom reusi sa putem sa oferim fiecarui angajat posibilitatea de a se integra in noua companie. Am inceput rebranduirea si preluarea, cat mai usor. Speram ca integrarea va avea loc pana la inceputul anului viitor. Magazinele vor fi incluse in formatul Market”, a spus Florin Capatana.

Peste 300 de pareneriate cu fermieri romani

Una dintre directiile de dezvoltare este colaborarea cu producatorii locali, in cei 14 ani de prezenta pe piata locala Carrefour lucrand cu peste 340 de producatori romani care au asigurat necesarul de produse proaspete.

“Lucram cu producatori de carne, carne de pasare, lactate, procesatori de mezeluri si producatori de fructe si legume, oua si legume. Motorul de dezvoltare este zona de food, aici am gasit si intelegerea si oameni care iubesc ceea ce fac. Am dezvoltat filiera de calitate de produs. Sa luam de exemplu ferma Stoian din Constanta care ne livra morcovi. Am vrut sa oferim clientilor trasabilitatea produselor. Am incheiat un caiet de sarcini in care se spunea cum trebuie sa fie morcovul, cum trebuie sa fie ambalat, ce sa scrie pe ambalaj, ce tip de sol trebuie sa fie. Apoi s-a facut un audit la ferma si acum avem un rulaj mult mai mare si mai mult succes in piata”, afirma Capatana.

Nu trebuie sa existe sincope in aprovizionare.

Una dintre conditiile acestui parteneriat consta in posibilitatea producatorului roman de a asigura volumele necesare in magazinele retailerului.

“Prin noi se genereaza foarte multe volume, de aceea trebuie sa aveti marfa respectiva. In Carrefour ai siguranta ca produsele sunt verificate de catre noi, spre deosebire de piata. Fara intermediari. An de an deschidem niste liste pentru producatorii care se afla in proximitatea magazinelor noastre. Dinamizam zona respectiva. Producatorii se angajeaza ca pot livra cantitatea pe care o necesitam. Nu trebuie sa existe sincope in aprovizionare. A fost un an care nu a reusit sa tina pasul cu cererea si cu fermierul roman. A fost un an cu ploi multe, cand nu s-au putut recolta la timp salatele, rosiile. Acum se vand foarte bine rosiile de Romania, salatele, ceapa”, crede Florin Capatana.

Scaderea TVA a relansat consumul si productia, cresterea resimtindu-se in special pe zona de produse alimentare.

“In primele sase luni vedem o tendinta de crestere atat pe zona de food, cat si pe zona nealimentara. Scaderea de TVA i-a dat clientului posibilitatea de a achizitiona mai multe produse. A relansat consumul si productia. Degeaba este cerere daca nu este oferta. Cresterea s-a resimtit in toata zona de food”, adauga Florin Capatana.

Furtuna in retail pe legea 321?

Legea 321, prin care retailerii sunt obligati sa aiba la raft 51% produse romanesti, a fost promulgata saptamana aceasta de presedintele Klaus Iohannis.

"La negocierile pentru aceasta lege noi am asistat ca niste copii cuminti si am asistat doar la ce se intampla. Aceasta lege a fost gandita pentru a ajutora micul fermier si micul producator. De acolo si pana la ce a iesit este o tulburare. O suprareglementare facuta de un stat nu duce decat la o distorsiune de piata. Mircea Cosea spunea in cartea sa ca totul este dat de cerere si oferta intr-o economie moderna, care trebuie sa functioneze. Nu poate fi restransa de niste legi care vin si blocheaza niste relatii normale intre comerciant si furnizor”, a detaliat Florin Capatana, care ocupa si functia de vicepresedinte al Asociatiei Marilor Retele Comerciale din Romania.

Aceasta lege nu va ajuta micul producator, nu va ajuta pe nimeni, a pus niste oameni impotriva altora.

In opinia sa, aceasta lege nu a facut altceva decat “sa puna niste oameni impotriva altora”, subliniind faptul ca din momentul intrarii in vigoare a acestei legi marile retele de retail vor avea termen trei zile pentru a schimba contractele comerciale.

“Am venit cu o singura propunere: sa facem alta lege. Am pierdut opt saptamani. Lucrurile acestea vor impacta clientii. Stau si ma intreb care a fost vina clientului?! Cand nu ai facut business-ul asta in viata ta pui mana pe piatra si sa arunci zicand ca legea actuala nu este buna. Am facut o declaratie publica in care ii rugam pe deputati sa isi faca ei o retea comerciala, sa vada cum este sa negociezi. Din momentul intrarii in vigoare a acestei legi vom avea trei zile sa schimbam contractele comerciale. Nu avem cum, numarul fiind foarte mare. Sunt contracte negociate, in care noi avem niste rezultate, furnizorii au niste rezultate”, a explicat Capatana.

Vicepresedintele AMRCR sustine ca principalii afectati de aceasta lege sunt procesatorii cu care lucreaza marii retaileri. Acesta nu crede ca vom asista la exit-uri zgomotoase din piata locala, insa ia in calcul posibilitatea unui blocaj pe lantul de aprovizionare.

Romania le-a adus celor de la Carrefour anul trecut afaceri de 6,18 mld. lei (circa 1,4 mld. euro), in crestere cu 13,4% fata de 2014. Mai mult, profitul a urcat si el cu 9,6% la 127,7 mil. lei (28,7 mil. euro).

Sursa foto: Shutterstock