Board-ul Bancii Europeane pentru Reconstructie si Dezvoltare (BERD) a aprobat un credit de 100 milioane lei pentru Kaufland Romania, membra a grupului Schwarz, care presupune investitii de 300 milioane euro pe termen lung.

BERD se asteapta ca beneficiarii cei mai mari ai creditului sa fie romanii din centrele urbane mai mici, deoarece imprumutul acordat va facilita expansiunea grupului de hipermarketuri. in acelasi timp, institutia europeana afirma ca si furnizorii locali vor castiga, fiindca acestia isi vor putea vinde produsele lor companiei Kaufland.

"Imprumutul catre Kaufland Romania vine in urma unei evaluari detaliate a practicilor companiei, incluzand respectarea la reglementarile pietei muncii din unele tari in care desfasoara activitati", se spune intr-un comunicat BERD. Procesul de aprobare a tinut cont in mod particular de problemele ridicate de sindicatul german Verdi si CEE Bankwhatch, care doreau ca proiectul sa ia in considerare reglementarile nationale si internationale. "Asta include si legea muncii. Banca (n.r. BERD) se va baza pe experti independenti pentru a monitoriza respectarea obligatiilor asumate", mai afirma BERD.

Imprumutul va ajuta ca retelele moderne de hipermarketuri sa ajunga in mai multe regiuni si la mai multi producatori si consumatori, acestia urmand sa castige gratie competitiei mai mari, a spus directorul pentru produse alimentare din cadrul BERD, Gilles Mettetal. Mai mult, nevoile de retail modern vor fi utile pentru a aduce standardele de siguranta alimentara si igiena la cele ale UE, a mai declarat oficialul institutiei internationale. BERD a mai reusit sa aiba o colaborare de succes cu Kaufland in Polonia si doreste sa repete acest lucru si in Romania in urmatorii ani, a adaugat Mettetal potrivit NewsIn.

BERD va finanta proiectul cu 100 milioane euro, iar grupul german Schwart cu 200 milioane euro, sume care vor fi investite in deschiderea de noi hipermarketuri cu produse la preturi reduse in orasele mici si medii, potrivit schitei de proiect. Initiativa propusa va contribui la cresterea competitiei in orasele mici si mijlocii prin deschiderea de magazine moderne care vor stimula producatorii locali sa se dezvolte pe noua piata de desfacere. Populatia din aceste zone va beneficia atat de noi locuri de munca cat si de o gama variata de produse la preturi scazute datorita competitiei.

Kaufland va trebui sa respecte legile si standardele romane aplicabile referitoare la forta de munca, precum si standardele stabilite prin conventiile Organizatiei Internationale a Muncii cu privire la folosirea fortei de munca a copiilor si tinerilor, discriminarea la locul de munca si munca fortata, se arata in schita de proiect BERD.

Citeste si:

Sindicatul german Verdi a trimis la mijlocul lunii ianuarie o scrisoare catre BERD, prin care cerea institutiei sa nu acorde grupului Schwartz imprumutul de 100 milioane euro, destinat dezvoltarii retelei Kaufkland in Romania, si aducea drept argumente numeroasele incalcari ale legislatiei muncii si ale standardelor Organizatiei Mondiale a Muncii de care grupul s-ar face vinovat, atat in Germania, cat si in strainatate.

In scrisoarea adresata BERD, sindicatul Verdi mai mentiona ca dezvoltarea nerestrictionata a lanturilor de magazine Kaufland si Lindl, operate de Schwartzer, in estul si sud-estul Europei este de natura sa puna o presiune imensa pe furnizorii locali ai grupului, distorsionand, astfel, mediul concurential.

Criticile sindicale vin dupa ce, recent, un grup de lobby, Bankwatch, a acuzat subsidiara poloneza a Kaufland ca angajeaza persoane cu varsta sub 16 ani si a cerut acordarea de pauze tuturor salariatilor si limitarea orarelor de lucru pentru femeile insarcinate.

De la intrarea pe piata romaneasca, in octombrie 2005, si pana in prezent, Kaufland a produs circa 3.700 de locuri de munca in cele 16 hipermarketuri deschise in Bucuresti, Ramnicu Valcea, Ploiesti, Alba Iulia, Timisoara, Baia Mare, Targu Mures, Galati, Cluj, Hunedoara, Satu Mare, Suceava, Iasi, Targoviste, Bistrita si Pitesti. Divizia Kaufland face parte din concernul Lidl & Schwarz Co&KG. Grupul Schwarz, are peste 166.000 de angajati in Europa si a inregistrat anul trecut o cifra de afaceri de peste 40 de miliarde de euro.

Concernul Kaufland cuprinde peste 750 de magazine in Germania, Cehia, Slovacia, Polonia, Croatia si Romania. in luna martie a acestui an a fost deschis si in Bulgaria primul magazin Kaufland.