Divizia de Training si Consultanta din cadrul companiei Codecs a inregistrat anul trecut incasari in valoare de 500.000 euro, dupa ce in 2005 acestea au fost de 300.000 euro. Potrivit reprezentantilor Codecs, aceasta crestere de 67% indreptateste compania sa mizeze pe atingerea unei cifre de afaceri de 700.000 euro la finele acestui an.

Achieve Global, un jucator important pe piata locala de training corporativ, estimeaza pentru anul in curs o cifra de afaceri de 1,35 milioane de euro, cu 17% mai mult decat in 2006, cand rata de crestere a fost de aproximativ 40%.

Piata autohtona de training corporativ se afla pe un trend crescator, iar dezvoltarea pietei implica si maturizarea mentalitatii celor implicati. Din pacate, o sistematizare a datelor legate de marimea pietei de training in Romania nu exista in prezent, iar interesul tot mai mare pentru pregatire profesionala face ca nevoia de informatie sa fie mai actuala ca niciodata, considera specialistii din piata. Acesta este si motivul pentru care a luat nastere proiectul Corporate Training Romania, un Open Source de informatie despre training adaptat la specificul societatii romanesti.

Studiile efectuate de o serie de institutii de cercetare, in cursul anului trecut, pe piata muncii, evidentiaza sporirea presiunii pentru atragerea candidatilor cu specializari si competente compatibile cu cerintele comunitatii UE. Totodata, reiese clar necesitatea dezvoltarii competentelor la nivelul fortei de munca pentru a imbina mai multe specializari sau pentru a acoperi zona de suprapunere a unor departamente. Se anticipeaza ca prin deschiderea de reprezentante sau puncte de productie in Romania a unor firme straine, vor exista numeroase solicitari pentru posturile de director general, director de vanzari, director de intreprindere, manager financiar, manager resurse umane.

"In acest sens, angajatorii vor fi nevoiti sa treaca de la administrarea de personal la politici sofisticate de achizitie, dar mai ales de retinere a capitalului uman, iar una din strategiile importante de motivare si fidelizare a personalului va fi instruirea acestuia prin programe de training de lunga sau scurta durata", este de parere Nineta Ceaus, Training Manager in cadrul Codecs.

In ceea ce priveste cererea pentru diferitele programe de pregatire profesionala, aceasta a evoluat, intr-un mod firesc, de la cele orientate pe vanzari, in 2005, catre customer service, in 2006, iar vedeta incepand cu 2007 se pare ca va fi leadership-ul, considera Dana Stanciu, Marketing Manager in cadrul Achieve Global.

"Din punctul de vedere al nevoilor consumatorului de training, au de cativa ani prioritate programele de dezvoltare a abilitatilor manageriale si de leadership", sustine si Viorel Panaite. Unii furnizorii de training cauta sa se specializeze, iar altii sa se diversifice. Multe companii-client cauta sa implementeze solutii standard si precise care si-au castigat deja o reputatie solida, dar care raspund nevoilor lor specifice, altele doresc programe construite "la cerere", experimentand.

E-learning-ul va fi aplicat in majoritatea companiilor cu un numar mare de angajati, raspanditi in teritoriu. Exemplul ideal in acest sens sunt intitutiile bancare, care doresc sa implementeze aceleasi standarde la nivel national, in conditiile optimizarii costurilor de formare, considera Alexandru Codreanu, Project Manager, Corporate Training Romania.

Citeste si:

Mai exista o tendinta, si anume "se pune accent, din ce in ce mai mult, pe formarea echipelor si este constientizat rolul pe care il are comunicarea in cadrul acestora", declara Nineta Ceaus, evidentiind rolul din ce in ce mai important al programelor de tip team-building.

Din studiul "Tendinte in training si dezvoltare" efectuat de Achieve Global in vara anului 2006 reiese faptul ca pentru obtinerea informatiilor despre aceasta piata dinamica, cea de pregatire profesionala, cea mai importanta sursa este reprezentata de Internet, urmat de revistele de specialitate si de referinte, aproape fiecare client cautand feedback-uri.

Acelasi studiu releva tendinta crescatoare a nevoii de programe adaptate, nu numai pe sector, ci si pe client, directie care se contureaza pentru aproape toate sectoarele, cu precadere pentru departamentele de logistica, administrativ, marketing, etc., domenii unde furnizorii de training nu au reusit sa acopere cererea. De asemenea, multi respondenti considera cursurile ca fiind stereotipe, daca nu au instrumente, tehnici, studii de caz adaptate (macar) sectorului respectiv.

De asemenea, se observa o crestere a accentului care se pune pe experienta si notorietatea trainerului, depasind chiar si notorietatea companiei de training, aspect valabil pentru aproape toate sectoarele; astfel, factorul "trainer" influenteaza din ce in ce mai mult selectia programului, respectiv a furnizorului.

Tot din cercetarea intreprinsa de Achieve Global rezulta ca tariful unei zile de training poate varia foarte mult, situandu-se, in medie, intre 800 si 2000 Euro, fara a avea pretentia ca aceste cifre sunt absolute. Viorel Panaite este de parere ca se poate ajunge chiar si la 4000 de euro fara TVA, preturile fiind diferite, in functie de reputatia companiei, senioritatea si credibilitatea trainerului, calitatea tehnologiei si a metodologiei folosite in implementarea proiectului..

Piata romaneasca de instruire este extrem de diversa atat ca furnizori de programe de training cat si ca programe de instruire manageriala. In ceea ce priveste directia adoptata, specialistii apreciaza ca piata de training va inregistra o crestere a numarului de zile alocate/individ, in 2006 acest indicator fiind de 16%.

Trainingul este si va fi, fara drept de apel, o componenta critica pentru orice organizatie care urmareste cresterea performantei prin dezvoltarea celei mai de pret resurse, cea umana.