Parteneriatul dintre FAN Courier si Royal Sprint Ltd., unul din primii 4 jucatori de pe piata maghiara, reprezinta cea de-a doua tentativa reusita, de iesire in afara granitelor tarii, dupa cel cu bulgarii de la Transbalcan.

“Noi avem deja un gentleman's agreement cu cei de la FedEx, toate livrarile pe care acestia le au in Romania fiind realizate prin intermediul FAN Courier, precum si un parteneriat cu Transbalcan, prin care realizam expeditii in Bulgaria, Grecia, Turcia si cred ca si Macedonia cat de curand, (...) iar peste aproximativ o luna vom iesi sigur in Ungaria, printr-un parteneriat asemanator cu cel din Bulgaria”, a declarat pentru Wall-Street Felix Patrascanu, managing directorul FAN Courier.

“Este foarte frumos sa faci curierat in Ungaria, extraordinar de simplu, distantele fiind foarte mici. Cu 30 de masini s-ar putea face un curierat de foarte buna calitate in aceasta tara. Mai mult decat atat, Ungaria, cu jumatate din populatia Romaniei, a realizat in 2005 o cifra de afaceri de 150 mil. euro in conditiile in care valoarea pietei autohtone de curierat s-a ridicat la 100 mil. euro”, a precizat Patrascanu.

Cofondatorul FAN Courier si presedintele Asociatiei Operatorilor de Curierat din Romania, Patrascanu a recunoscut ca in ceea ce priveste iesirea in afara granitelor tarii, este mai tentat de o legatura cu un mare jucator international, precum cea cu FedEx, decat de achizitii pe pietele externe.

“Ne intereseaza parteneriate cu firmele mari de afara, mai ales daca tinem cont de faptul ca pentru a rezista vicisitudinilor ivite o data cu aderarea, si pentru cresterea solida a companiei, aceastea vor reprezenta o necesitate. In orice caz, este foarte greu in prezent sa iti dezvolti o retea internationala pentru ca peste tot in lume exista 'monstrii sacri' ai curieratelor: UPS, DHL, TNT, FeDex”, a aratat Patrascanu.

Si Curiero, un alt jucator important pe piata autohtona de curierat, si-a anuntat intentia de ia iesi pe pietele externe, fiind vizate, in acest sens, atat colaborarile, cat si achizitiile. “Vom intra mai intai pe pietele regionale, fie prin parteneriate, fie prin cumpararea unor companii locale aflate pe locurile 3-4”, a declarat pentru Wall-Street fondatorul si presedintele Curiero, Bogdan Carcu.

Citeste si:

Ungaria, Bulgaria, Moldova, Ucraina si chiar Iugoslavia vor fi aproape sigur urmatoarele opriri ale Curiero incepand cu 1 ianuarie anul viitor.

Carcu ne-a marturisit ca in ultima vreme a primit foarte multe oferte de preluare, in jur de 15, dar care in prezent nu-l tenteaza. “Primim cam una pe luna, consider insa ca nu este momentul potrivit pentru vanzare, business-ul Curiero nefiind copt inca. Anul trecut am inregistrat o crestere cu 50%, iar un an mai devreme cu 60%. Cel mai probabil din 2009 vom putea vorbi despre acest lucru”.

Fara a mentiona o data exacta de la care va fi deshis negocierilor de vanzare, directorul FAN Courier se afla si el pe aceeasi lungime de unda. “Inca avem o crestere sanatoasa, mai sunt cativa ani in care se poate aduce plus valoare firmei, iar in momentul de fata (...) nu putem vorbi de preluare. Nu sunt un adept al antiglobalizarii, pur si simplu simt ca nu e nevoie in momentul de fata si un FedEx, un DHL, un UPS sau un TNT daca intentioneaza sa activeze pe piata romaneasca pot colabora cu noi”, a completat acesta.

In urmatorii 2-3 ani insa lucrurile vor sta cu totul altfel. “Ca peste tot, ca in toata economia romaneasca, tendinta generala a pietei de curierat este una de concentrare. Apar marii jucatori, care, initial prin aliante si apoi prin preluari urmaresc sa isi asigure o cota de piata cat mai mare sau, de ce nu, sa domine”, precizeaza Patrascanu. In opinia sa, prin 2010 vor aparea primele semne de maturizare a pietei romanesti de curierat, pe care in prezent mai este loc si pentru alti jucatori, cu o singura conditie: sa fie seriosi.

Acelasi punct de vedere este impartasit si de presedintele Curiero, acesta fiind de parere ca in 2009 ani nu vor mai ramane companii independente la nivel national, la nivelul Bucurestiului existand insa posibilitatea mentinerii unui singur jucator important.

TCE Logistica, divizia de cargo si curierat din cadrul grupului RTC, prospecteaza, la randul ei, piata regionala in vederea incheierii de parteneriate locale sau chiar a unor posibile achizitii.