In ciuda eforturilor sporite in privinta reglementarii si controlului, frauda ramane o amenintare majora pentru companiile din intreaga lume. Conform Studiului Global al PricewaterhouseCoopers asupra Infractionalitatii Economice, editia 2007, aproape jumatate (aproximativ acelasi nivel ca in anul 2005) dintre toate organizatiile care au participat la sondaj au declarat ca au fost victime ale unor infractiuni economice in ultimii doi ani.

Studiul, denumit „Infractionalitatea Economica: oameni, cultura organizationala si control” si publicat la fiecare doi ani, a fost realizat pe un esantion de 5.400 de companii la nivel mondial, fiind cel mai cuprinzator raport de acest gen. Studiul este efectuat in colaborare cu Universitatea Martin-Luther din Halle-Wittenberg, Germania. Sondajul de opinie a evidentiat ca 43% dintre respondentii la nivel global si 36,4% dintre respondentii romani au suferit de pe urma uneia sau mai multor infractiuni economice in ultimii doi ani. Totalul pierderilor directe declarate de catre respondenti au insumat 4,2 miliarde USD la nivel global si 13,7 milioane USD in Romania. Pierderile au survenit in urma unor infractiuni economice cum ar fi insusirea necuvenita de active, frauda contabila, mita si coruptia, spalarea de bani si incalcarea drepturilor de proprietate intelectuala.

Pe langa costurile financiare directe ale fraudelor, companiile au declarat ca au suferit de asemenea „daune colaterale” semnificative legate de activitatea curenta si de succesul afacerii lor. Dintre cei ce au declarat ca au suferit fraude in Romania, 88% au declarat ca au suferit pierderi colaterale in urma fraudelor.

Sondajul a aratat ca infractionalitatea economica este universala, afectand companii de toate marimile, de pe toate continentele si din toate sectoarele de activitate. Chiar daca frauda ramane o problema foarte dificila, majoritatea companiilor sunt increzatoare ca propriile controale vor limita pe viitor riscul de frauda. Doar 13% dintre respondentii romani (11% la nivel global) cred ca este posibil sa cada victima infractionalitatii economice in urmatorii doi ani.

„Este pur si simplu imposibil sa eliminam infractionalitatea economica. Este ca si cum am lupta impotriva miticei Hidra; cand se reteaza vreun tip de frauda, alt tip incepe imediat sa se dezvolte," a spus Steven Skalak, liderul departamentului global de Investigatii al PricewaterhouseCoopers. „Controalele nu sunt suficiente. Raspunsul sta in formarea unei culturi care sa sprijine eforturile de control si intr-un sistem de avertizare cu indrumari etice clare. Companiile trebuie sa consolideze loialitatea fata de organizatie, sa le insufle incredere angajatilor pentru a face ceea ce este corect si sa aplice sanctiuni clare pentru fraudatori, indiferent de pozitia lor in firma.”

Sondajul publicat in 2007 a evidentiat o corelatie directa intre dimensiunea unei companii si incidenta fraudelor. Dintre companiile cu peste 5.000 de angajati, 62% au declarat la nivel global ca au fost victime ale fraudelor. Acest procentaj a scazut la 52% pentru companiile cu un numar cuprins intre 1.001 si 5.000 de angajati si la 32% pentru companiile mici cu mai putin de 200 de angajati.

Nici un sector de activitate nu este imun la fraude. Fraudele sunt raspandite indeosebi in sectorul de asigurari si in comertul cu amanuntul, unde 57% dintre firme au declarat fraude, urmate de sectorul guvernamental si sectorul public, cu 54%, servicii financiare, 46% si industria constructiilor de autoturisme, 44% (procentaje la nivel global). Tipurile de fraude cele mai frecvente in fiecare sector de activitate variaza in functie de caracteristicile specifice fiecarui sector in parte.

Tipuri de fraude

Cel mai frecvent tip de frauda este furtul, mentionat de 23% dintre respondentii care au declarat ca au suferit infractiuni economice in Romania. Incalcarea drepturilor de proprietate intelectuala si frauda contabila au fost ambele declarate de 15% dintre respondentii romani, coruptia si mita de 10% si spalarea de bani de 1% dintre acestia.

Citeste si:

Autorii fraudelor

Dintre autorii fraudelor din Romania, 89% sunt de sex masculin, cel mai frecvent cu varsta cuprinsa intre 31 si 50 ani, dintre care mai putin de jumatate (47%) erau absolventi de facultate sau aveau studii post-universitare. Aproximativ 20% erau angajati in cadrul societatii fraudate, 48% facand parte din conducerea de varf iar 83% lucrand de peste cinci ani in cadrul firmei.

Factorii care duc la fraude

„Trebuie indeplinite doua conditii pentru ca o persoana sa comita o frauda – motivul si oportunitatea”, a declarat Skalak. „Cele mai intalnite motive de frauda sunt simple – nevoia si lacomia. Oportunitatile pentru fraude apar ca rezultat al unui mediu slab de control si al unei culturi organizationale care nu sustine loialitatea, etica si respectarea regulilor.”

Conform sondajului, motivele mentionate de respondentii din Romania pentru a explica de ce s-au comis fraude au cuprins nerealizarea gravitatii faptei, - 52%, un prag scazut de rezistenta la tentatie - 45%, un nivel scazut de dedicare fata de companie - 41%, stimulente financiare - 33%, dorinta de a avea un stil de viata costisitor - 32%. Colaborarea interna (cu alti fraudatori) a fost mentionata in 44% dintre cazuri, evitarea controalelor la nivel de management - in 30%, insuficienta controalelor la nivel de companie - in 26% si colaborarea cu entitati din exteriorul companiei - in 26% dintre acestea.

Cum a fost detectata frauda?

In ciuda faptului ca toti respondentii romani au declarat ca au implementat cel putin o masura de control in vederea depistarii si prevenirii infractiunilor economice, 39% dintre cazurile de frauda au fost depistate initial din intamplare, sau datorita unor indicii externe – in timp ce cea mai eficienta masura de control – auditul intern – a reprezentat metoda de depistare initiala doar pentru 13% dintre cazurile declarate, evidentiind importanta unei culturi organizationale transparente care sa le permita angajatilor sa recunoasca si sa demaste comportamentul incorect.

Frauda: iluzia sigurantei?

Frauda ramane o problema dificila pentru companii. La nivel global, criminalitatea economica nu a scazut semnificativ in ultimii opt ani, de la initierea acestui studiu de catre PwC. Totusi, majoritatea companiilor raman increzatoare ca propriile controale vor limita riscul de frauda pe viitor. Doar 11% dintre companii la nivel global si 13% dintre companiile din Romania cred ca este posibil sa devina victime ale fraudelor in urmatorii doi ani. Aceasta incredere ar putea fi nejustificat de optimista avand in vedere ca indiciile externe sau intamplarea continua sa joace un rol dominant in detectarea initiala a fraudei (39% dintre cazurile de frauda din Romania si 42% dintre cazurile de frauda la nivel global au fost depistate astfel).