"Din cauza acestor conditii contractuale excesive, producatorii din Romania ajung sa lucreze exclusiv pentru aceste supermarketuri, rata de profit a producatorilor fiind una extrem de mica. Pe fondul lipsei de crestere semnificativa a profitului producatorilor, corelativ nu exista un orizont de crestere semnificativa a salariatilor din agricultura si din industria alimentara", potrivit reprezentantilor mai multor patronate si sindicate din agricultura si industria alimentara.

Astfel, patronatele si sindicatele sustin ca supermarketurile folosesc in relatiile cu furnizorii un sistem de practici discriminatorii si anticoncurentiale impunand producatorilor sa nu comercializeze altor magazine produse la preturi mai mici.

"Aceste practici conduc la cresterea artificiala a preturilor pe piata, dar si la disparitia magazinelor de proximitate (specializate) deoarece conditiile impuse de supermarketuri elimina producatorii mici, locali, traditionali care nu pot satisface volumele si conditiile impuse (de livrare, financiare, etc.)", au adaugat acestia.

De asemenea, "lipsa de transparenta" a constituirii pretului de raft creeaza confuzie in randul consumatorilor in ceea ce priveste adaosul comercial real. Prin folosirea "taxelor ascunse" se ajunge la o crestere artificiala a preturilor de vanzare, iar profitabilitatea supermarketurilor poate ajunge pana la 60%, in timp ce producatorii si consumatorii inregistreaza pierderi.

Citeste si:

Patronatele si sindicatele din industria alimentara propun interzicerea construirii supermarketurilor in centrul oraselor si in zonele rezidentiale pentru a preveni accentuarea aglomerarilor de trafic, disparitia zonelor verzi si a terenurilor de joaca sau cresterea pretului terenului in zonele de locuit.

Pe de alta parte, este necesara o analiza realista referitoare la avantajele aduse comunitatilor locale de construirea unui supermarket nou deoarece creearea unor locuri de munca poate duce la disparitia altora.

Prin urmare, patronatele si sindicatele din industria alimentara vor demara o serie de actiuni comune precum: elaborarea unui Cod de Bune Practici Comerciale pentru supermarketuri, avizat de Consiliul Concurentei, Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale si Ministerul Economiei si Finantelor; incheierea unui accord intre reprezentantii industriei alimentare din Romania si cei ai supermarketurilor privind practicile comerciale; solicitarea unei reglementari legislativa in domeniul practicilor comerciale si extinderii supermarketurilor.