„In Romania ponderea cea mai mare a clientilor nostri, in jur de 80 %, o reprezinta cei care cumpara biletele de la agentii de turism. Totusi, numarul de pasageri care apeleaza la serviciul online este in continua crestere (140 % fata de anul trecut ). Cu toate acestea, cifrele sunt relativ mici comparativ cu alte tari”, a declarat, pentru Wall Street, Lavinia Petruescu, Marketing, Pricing & Online Manager Lufthansa.

In Europa biletele vandute online de Lufthansa depasesc 50%, unul din principalii factori care influenteaza acest procent fiind gradul de pentrare mai ridicat al serviciilor de Internet in raport cu Romania.

Privind evolutia clientilor care au achizitionat bilete online in 2008, reprezentantii Tarom sustin ca ponderea acestora in vanzarile totale s-a apreciat cu 1.14 puncte procentuala, la 7,7% de la 5,57% in 2007, pentru anul in curs proportia acestora urmand sa atinga pragul de 10 procente.

„Astfel, impactul produs asupra activitatilor agentiilor este unul minor, tinand cont de ponderea relativ mica a vanzarilor online realizate de principalii operatori pe piata din Romania, in comparatie cu alte tari”, sustine Madalin Tudor, purtator de cuvant al companiei Tarom.

In timp ce companiile full–fare precum sunt Tarom sau Lufthansa investesc in strategiile de promovare online pentru a-si incuraja clientii sa utlizeze frecvent acest serviciu, operatorii low-cost se afla practic la polul opus, peste 70% dintre romani alegand sa isi achizitioneze biletele via Internet.

„Aproximativ 90% din clientii nostri isi fac rezervarile online in Romania, un procent doar putin mai scazut comparativ cu cel de 98% de la nivelul intregii retele. Restul de 10% rezerva biletele prin call center-ul nostru, direct la aeroport sau prin agentii de turism”, ne-a declarat Peter Voets (foto), Marketing Manager pentru Austria, Elvetia si Europa de Est al easyJet.

Citeste si:

Rezervarile online in cazul operatorului Wizz Air acopera 70% , comparativ cu media de 80% a companiei. „Clientii Wizz Air din Romania isi fac rezervarile intr-o mare masura similar celor din alte tari. Diferenta apare deoarece transportul low cost reprezinta o noutate pentru piata si astfel sunt mai multe persoane care folosesc agentiile pentru rezervari decat media”, sustine Natasa Kázmér, Director Corporate Communications & Public Affairs Wizz Air.

Si in cazul Germanwings peste 95% dintre bilete sunt achizitioante via Internet, la fel ca si in majoritatea tarilor din Europa, potrivit lui Andreas Engel, purtator de cuvant al Germanwings.

Procentul ridicat al romanilor care achizitioneaza bilete de avion de la operatorii low cost via Internet se poate explica insa si prin lipsa agentiilor teritoriale a majoritatii acestora. Totusi distributia online este mult mai exploatata de cei din urma in raport cu operatorii full-fare.

„Compania noastra este o companie aeriana cu distributie online, astfel incat principala modalitate folosita pentru vanzari este Internetul. Acesta este folosit in mod constant ca principal instrument in comunicarea companiei”, arata Natasa Kázmér.De asemenea, site-ul companiei este utilizat in mod extensiv prin publicarea stirilor si promotiilor, a tuturor informatiilor necesare pentru pasageri, precum si a informatiilor despre destinatiile companiei, aeroporturi sau servicii. In ansamblu, mediul online reprezinta instrumentul major in procesul de comunicare cu pasagerii nostri, a adaugat Kázmér.

Pentru anul in curs operatorul full-fare Lufthansa va investi 10% in dezvoltarea platformei online, din totalul bugetului alocat pentru promovare. „Promovarea online face parte din planul nostru de marketing in fiecare an dar cea mai mare parte a actiunilor de promovare continua sa se faca pe celelalte canale”, sustine Lavinia Petruescu.

La randul sau, compania Tarom isi va dezvolta in 2008 motorul de rezervari online prin introducerea de noi servicii si facilitati, customizarea interfetei grafice pentru a face cat mai facil si rapid procesul de rezervare, introducerea unor noi mijloace de plata online (internet banking), extinderea mijloacelor de plata existente, posibilitatea de a utiliza cartile de debit ca mijloc de plata online, dar si o mai buna securizare a tranzactiilor de plata online prin implementarea unui procesator securizat de plati.