"In acest moment Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) face o evaluare a lucrarilor executate neconform cu caietul de sarcini respectiv, analizeaza viciile de executie si proiectare pentru tronsonul Turda-Gilau", a spus Stefan Szobotka, directorul de comunicare al CNADNR, potrivit NewsIn.

Szobotka a precizat ca estimarile pentru lucrarile de reparatii ar putea sa ajunga la suma de 100 milioane euro.
Acesta considera ca pot exista trei tipuri de diferente fata de proiectul initial si anume: proiectarea defectuoasa, executie defectuoasa a proiectului sau diferente geologice (alt tip de pamant). In plus, in cazul celor doua defectiuni responsabilitatea financiara si tehnica apartine integral firmei Bechtel.

Directorul de comunicare al CNADNR a subliniat ca este foarte probabil ca Bechtel sa fie nevoita sa efectueze reparatiile din surse proprii adica pe propria cheltuiala, iar saptamana viitoare compania va stabili exact suma pe care compania americana trebuie sa o investeasca in reparatii.

Pentru firma Bechtel, conform acordului de modificare la contractul incheiat, necesarul de fonduri pentru 2008 se ridica la suma de 442.000.000 euro. Bugetul aprobat pentru proiectul Autostrada Transilvania la 30 iunie a fost de 246.231.142 euro. Firmei Bechtel i s-au platit pana in prezent, pentru anul in curs, de catre CNADNR, peste 194 milioane euro, iar pentru restul activitatilor necesare proiectului (exproprieri, deminari, descarcare arheologica, mutare si protejare utilitati) au fost platiti 16.669.051 euro.

Potrivit reprezentantilor CNADNR, sumele achitate pentru Autostrada Transilvania presupun facturile catre firma Bechtel pentru lucrarile realizate de catre aceasta, dar si alte lucrari incluse in proiect, respectiv plata proiectantului, plata consultantului, plata serviciilor juridice (consultanta dar si intocmirea documentatiei cadastrale necesare exproprierilor), deminari, descarcare arheologica, mutare si protejare utilitati.

Citeste si:

Pe sectiunea 2B (Campia Turzii- Cluj Vest) in lungime de 54 kilometri exproprierile au fost realizate in proportie de 94,2%, iar pentru sectiunea 3C (Suplacu de Barcau- Bors 64 km.) exproprierile s-au realizat in proportie de 50%. Valoarea lucarilor pentru sectiunea 2B este de 434 milioane euro, iar pentru sectiunea 3C valoarea lucrarilor este de 445 milioane euro.

Conform proiectului, Autostrada Transilvania (415 km) parcurge ruta de la nord-vest de la Brasov pana la Oradea, la granita cu Ungaria si va trece prin Brasov, Fagaras, Sighisoara, Targu Mures, Cluj Napoca si Oradea.

Contractul de proiectare si executie a lucrarilor a fost semnat in decembrie 2003 intre Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) si Bechtel International (USA). In februarie 2006, in urma renegocierii contractului, a fost prelungit termenul de finalizare din decembrie 2012 pentru decembrie 2013.

Proiectul este impartit in opt tronsoane. In iunie 2004 lucrarile au fost demarate simultan pe doua dintre acestea - 2B Campia Turzii - Cluj Vest (Gilau) si 3C Suplacu de Barcau - Bors.

Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) a achitat, la sfarsitul lunii mai, 90 de milioane de euro reprezentand datoria fata de Bechtel.