Piata automobilelor de ocazie a intrat de ceva vreme intr-o reala restructurare si se va reaseza in urmatoarele luni conform unor principii existente de lunga vreme in Occident. Influentati, de-a lungul ultimilor 15 ani, de o multime de factori, majoritatea conjuncturali, romanii descopera acum avantajul enorm pe care ti-l poate oferi o afacere cu o masina buna la mana a doua. Dupa revolutie, lipsa banilor a determinat o natie intreaga sa goleasca parcurile second-hand din tarile europene. Din pacate, au fost aduse in tara foarte multe gunoaie. Erau cele mai ieftine masini gasite prin orasele din Ungaria sau Germania, dar faptul ca iti permiteai o masina straina, fie ea si macinata de rugina, conta enorm pentru moral si imaginea personala. Starea proasta a acestor vehicule a generat o piata auxiliara: cea a pieselor de schimb obtinute prin dezmembrari. Din fericire, ambele sunt pe cale de disparitie. Interdictia de a se importa masini mai vechi de opt ani a stopat, in urma cu ani buni, intrarea de fier vechi pe soselele patriei. Insa multe dintre cele aduse la inceputul anilor 90 mai circula si astazi.

UE ne va aduce autoturisme rulate

Intrarea in UE este o adevarata sperietoare pentru importatori si dealeri. La 1 ianuarie 2007, in Romania va putea fi inmatriculata orice masina care este acceptata in Uniunea Europeana. Daca vehiculul este agreat de autoritatile unui stat membru, atunci el este bun in oricare alt stat membru. Aceasta regula a facut ca in Polonia, una dintre tarile cu un parc auto insuficient dezvoltat la momentul aderarii, sa fie introduse zeci de mii de autoturisme de mana a doua din Uniune. A insemnat colapsul vanzarilor de masini noi, si asta pentru ca polonezii au preferat sa cumpere masini ieftine din tarile in care pretul lor era mic. Evident ca si in Romania se va petrece la fel. Sa luam de exemplu modelul Ford Mondeo fabricat in 1997, o masina cu destule calitati chiar dupa 150.000 de kilometri. Masina se vinde in Romania la preturi incepand cu 5.000 de euro si poate ajunge la 6.000-7.000 de euro. In plus, conditiile in care a fost exploatata si intretinuta sunt nesigure. In Germania, acelasi model, din acelasi an de fabricatie, se vinde cu sume cuprinse intre 1.500 si 5.000 de euro. Astazi nu poate fi totusi inmatriculata in Romania pentru ca nu indeplineste conditiile de poluare Euro 3. La 1 ianuarie 2007 insa, nu va mai exista nici o piedica pentru cei care vor sa-si aduca in Romania un Mondeo din 97.

Cele mai noi masini vechi

In acest moment, dincolo de tranzactiile facute prin mica publicitate, cele mai multe controlate de samsari, exista doua surse importante de masini second-hand.

Prima este constituita din micii bisnitari de masini. Acestia se duc de ani intregi in Germania sau Olanda, tari cu preturi extrem de bune la masini, si cumpara cele mai avantajoase exemplare. Apoi le aduc in parcurile din Romania si le vand cu un profit frumusel, de sute si chiar mii de euro. De multe ori, fac acest lucru si la comanda. Sunt clienti care doresc un anume model, iar carausii de masini il cauta si-l aduc pana la nasul viitorului proprietar.
Cea de-a doua sursa o reprezinta dealerii de masini noi. Acestia si-au constituit parcuri proprii cu autoturisme rulate, provenite din contracte de leasing intrerupte, din programe buy-back ori chiar din masinile folosite pentru drive teste sau de angajatii proprii. Sunt masini de un an, doi, trei, in stare perfecta de functionare, dar care au un pret mult mai mic fata de cel de catalog. Acesta este tipul de comert cu masini rulate catre care se indreapta Romania. Unul avantajos pentru toata lumea si foarte sigur.

Citeste si:

Finantare pentru second-hand

Desi dealerii de masini nu agreeaza comertul second-hand pentru simplul motiv ca le afecteaza vanzarile de vehicule noi, ei sunt obligati in acest moment sa-l ia in seama si sa profite de el. In parcurile second-hand ale dealerilor se gasesc acum cele mai bune masini de ocazie. Ele sunt verificate, reparate daca este cazul si aduse la cea mai buna forma. Viitorul client va beneficia in cazul acestor autoturisme de asistenta similara celei oferite la cumpararea de vehicule noi. Informatii complete, garantie, service specializat. Singurele diferente dintre cele doua tipuri de masini sunt numarul de kilometri parcursi si pretul. Iar acesta din urma este cel care conteaza intotdeauna.

Cel putin zece parcuri auto second-hand, organizate dupa reguli de tip occidental, isi disputa atentia si banii clientilor. Evident ca ale importatorilor sunt cele mai sigure deoarece beneficiaza de infrastructura creata pentru piata de masini noi, inclusiv cu metode de plata in rate. Weltauto, care apartine importatorului Porsche Romania, ofera clientilor, pe langa garantie si asistenta, posibilitatea renuntarii la masina cumparata de la ei intr-un interval de sapte zile, daca alegerea ii nemultumeste. Apoi, dupa folosirea autoturismului, el poate fi revandut firmei Weltauto. Romcar Motors, dealer si importator Ford, are si un parc de masini rulate, toate Ford. Si aici pot fi cumparate autoturisme aflate in conditii excelente, cu preturi comparabile celor de pe piata libera, dar cu avantajul ca au garantie. Exista si parcuri second-hand independente, cum este cazul Top Cars, care vand autoturisme rulate de pe piata romaneasca, dar si importate. Clientii pot opta pentru o finantare in leasing, beneficiaza de garantie pentru sase luni si isi pot lasa masina veche drept avans pentru una aproape noua.

Drumul catre tepe

Asadar, romanii cumpara si vor cumpara din ce in ce mai multe masini second-hand. Asa cum se intampla peste tot in lume, tranzactiile private, care se fac prin anunturi de mica publicitate, vor domina ca numar. Dar achizitia unui turism de marca, bine intretinut, cu garantie si service, se va face din ce in ce mai intens prin firme de specialitate. Viitorul acestui segment al pietei de autovehicule va apartine, fara indoiala, dealerilor. Ei sunt cei care isi pot permite sa cumpere masinile de la vechii proprietari, sa le reconditioneze si sa le vanda cu preturi potrivite, iar clientii pot beneficia de asistenta. Cumparatorii vor sti ca e de preferat sa viziteze un show-room cu masini rulate decat sa citeasca rubrica de anunturi. Pentru ca in spatele unui anunt se va ascunde oricand o masina reparata superficial, cu defecte invizibile, unele chiar implicate in accidente rutiere grave, ce afecteaza structura automobilului. Si nimeni nu va putea fi tras de guler pentru teapa luata.