Shachar Shaine (foto), presedintele URBB&Carlsrom Beverage, a explicat ca anul 2009 va aduce o serie de provocari pentru piata de bere din Romania, care va inregistra un ritm de crestere modest, de doar 3%.

“Va exista o crestere a cererii in retail-ul modern, intrucat situatia economica actuala il va determina pe consumator sa savureze o bere in propria locuinta, fara a mai iesi atat de mult in oras. Nu credem ca vom inregitrsa o scadere considerabila pe HoReCa, insa acest segment va avea mai mult de suferit decat comertul modern”, declara Shachar Shaine.

Scaderea investitiilor proiectate de URBB pentru anul acesta, la doar 7 milioane de euro, reprezinta una din masurile luate de companie in procesul de eficientizare a costurilor. In plus, URBB amana pentru moment investitiile intr-o noua unitate de productie, intrucat capacitatea fabricii din Bucuresti “este suficienta pentru urmatorii 2-3 ani”, potrivit presedintelui companiei.

De asemenea, URBB, din portofoliul careia fac parte marci precum Tuborg, Holsten sau Carlsberg, nu intentioneaza sa lanseze un alt produs anul acesta, incercand sa-si majoreze veniturile prin productia locala si export.

“Nu intentionam sa lansam alta marca. Orice marca lansata presupune o investitie si o oarecare «neglijenta» pentru marcile deja existente in portofoliu. Important in momentul de fata este sa ne intarim pozitiile pe segmentele in care ne aflam”, explica Shaine.

Potrivit oficialului URBB, compania exporta in momentul de fata marcile Tuborg si Carlsberg, urmarind sa se extinda in zona Balcanilor si sa-si dubleze exportul fata de valoarea atinsa pana in prezent (sub 5%).

O alta problema cu care se confrunta companiile multinationale este si fluctuatia leu-euro. Daca in septembrie-octombrie, URBB si-a stabilit un buget pentru 2009 la un curs de 3,8 lei/euro, compania revizuindu-l la inceputul acestui an, cand a fost luat in calcul un curs de 4,5 lei/euro.

“Ne afecteaza fluctuatia monetara, nu este un lucru pozitiv, dat fiind faptul ca 80% din material prima este importata. Deocamdata nu avem aprobare de a lua materie prima din Romania, iar capacitatea este limitata pe plan local. Importam materie prima din Austria, Olanda”, declara Shachar Shaine.

In ceea ce priveste o eventuala scumpire a produselor, presedintele URBB sustine ca ia in calcul o majorare a pretului de 4-5%.

“In primul rand, trebuie sa analizam piata. Nu avem o politica de cost +. Incercam sa analizam cat de mult este dispus clientul sa plateasca. Politica de pret este un subiect sensibil. Depinde si de concurenta. Unde concurenta este mare e dificil de crescut pretul. Trebuie sa vedem cum vom evolua in primul trimestru si abia apoi vom decide ce vom face”, afirma Shaine.

Acesta considera ca cererea de bere nu va scadea, ci se va mentine la un nivel similar cu cel din 2008, peste 90 de litri pe cap de locuitor.

Citeste si:

“Berea in Romania nu este un produs scump. Daca vizitam alte tari, cred ca in afara de Bulgaria, nu gasesti alt loc in care berea sa fie la fel de ieftina ca in Romania. In Austria, Germania intalnim un pret dublu pentru berea la raft. Exista sensibilitate fata de pret insa romanul apreciaza foarte mult calitatea si marca. Exista legatura intre consumator si marca. Mai ales in situatie de criza marcile mai puternice au mai putin de pierdut decat cele care nu au o pozitie solida”, crede Shachar Shaine.

“Pe timp de criza sunt lucruri «nice to have» (ex. petrecerile) si «must have» (ex. eficienta, advertising)”

“Trebuie sa fim optimisti, dar si realisti. Situatia asta va trece. Am fost obisnuiti cu o crestere mare de doua cifre pentru piata de bere. Criza financiara pe care o traversam este o alta perioada in care fiecare trebuie sa vada cum poate supravietui. Daca pozitia din 2009 va fi una solida, in 2010 va fi bine”, afirma presedintele URBB.

In prezent, URBB detine 9% cota de piata pe segmentul berii, respectiv 4-5% pe piata bauturilor racoritoare. Daca in 2008 compania a inregistrat o crestere de 70% pe segmentul de bauturi racoritoare, in 2009 oficialii URBB preconizeaza o crestere a vanzarilor de 37%.

Totodata, cea mai mare crestere in 2008, la nivelul intregului portofoliu, au raportat-o brandurile Tuborg si Granini, potrvit declaratiilor lui Shachar Shaine.

“Tuborg are o pondere de 40% pe segmentul bere, iar Granini peste 50% din ce vindem pe bauturi racoritoare. Tuborg ne arata un trend foarte bun in ultimii trei ani si cred ca marca s-a consolidat foarte mult. Noi avem un plan ambitios si pentru Carlsberg si Skol”, a spus Shaine.

De asemenea, URBB isi propune sa atinga o cota de piata de 10% pe segmentul berii fara alcool cu brandul Holsten.

Un alt element important in consolidarea pozitiei pe piata locala il reprezinta comunicarea, crede presedintele URBB. In acest sens, compania a alocat pentru 2009 un buget de promovare cu 15% mai mare fata de anul trecut, principalele canale de comunicare fiind in special TV-ul si Internetul.

“Nu am taiat bugetele de publicitate. Continuam sa promovam toate marcile. Vorbim insa de un buget de promovare distribuit mult mai efficient. Vom folosi cu precadere TV-ul si Internetul, insa depinde de nevoile specifice fiecarei marci in parte”, declara Shachar Shaine.

La finalul anului 2008, vanzarile URBB au crescut cu 12% in volum, valoare care include atat vanzarile de bere, cat si cele de bauturi racoritoare. Vanzarile de bere au reprezentat 85% din totalul vanzarilor, in timp ce marcile cu cele mai mari cresteri au fost Tuborg si Holsten. Cifra de afaceri a companiei s-a majorat in 2008 cu 18% fata de 2007.

Portofoliul URBB cuprinde marcile internationale de bere - Tuborg, Tuborg Strong, Tuborg Christmas Brew, Carlsberg, Skol, Guinness, Holsten si Kilkenny si bauturile racoritoare - Orangina si Granini.