Valoarea totala a tranzactiei se ridica la 1-1,5 milioane de euro, potrivit lui Stefano Colli-Lanzi, CEO Gi Group. “Oferta grupului italian pentru BMR a fost calculata la un multiplu de sase ori EBITDA (profit operational inainte de taxe, dobanzi, depreciere si amortizari – n.red.). S-a mers pe un EBITDA estimat pentru 2009, sotii Crocker primind 500.000 de euro in momentul tranzactiei, urmand ca in functie de performantele firmei din acest an, Charlie si Samantha sa mai primeasca o suma de bani”, spune, pentru Wall-Street, Mihai Pop (foto), partener in cadrul firmei de consultanta Osprey Partners, care a intermediat tranzactia dintre Gi Group si BMR.

Osprey Partners face parte din grupul IMAP, cea mai mare retea internationala de M&A (fuziuni si achizitii). Firma de consultanta a fost cea care a gasit cumparatorul pentru BMR, in vreme ce biroul de avocatura Vilau & Mitel s-a ocupat de aspectele legale ale tranzactiei.

Primele discutii dintre Gi Group si reprezentantii BMR au avut loc la sfarsitul lui 2007, pentru ca in vara anului trecut negocierile dintre cele doua parti sa devina din ce in ce mai intense. In aceeasi perioada, BMR intrase in atentia mai multor firme de profil, interesate de a patrunde pe piata locala de resurse umane. “Sase companii sau fonduri de investitii s-au interesat de posibilitatea de a achizitiona BMR, insa doar trei au inaintat oferte pentru pachetul majoritar, respectiv Gi Group, un fond de investitii si o companie de resurse umane din Marea Britanie. In afara de oferta italienilor, propunerea englezilor a fost cea mai clara, chiar daca pretul oferit a fost sub nivelul celor de la Gi Group”, mentioneaza Pop.

Inainte de a face o oferta clara pentru BMR, la sfarsitul verii, Gi Group a testat mai intai piata din Turcia, fiind interesat de achizitia unei firme similare ca profil cu BMR. Valoarea tranzactiei era mai mica decat in cazul BMR, insa deal-ul nu s-a concretizat. “Pentru Gi a contat foarte mult pozitia strategica pe care o ocupa Romania la nivelul Europei Centrale si de Est, cat si relatiile de afaceri dintre tara noastra si Italia”, declara Pop. Desi oferta italienilor pentru BMR a fost facuta la sfarsitul verii trecute, ultimele discutii privind multiplul de EBITDA aferent tranzactiei au avut loc in decembrie, pentru ca in luna februarie a acestui an sa se puna la punct ultimele detalii ale afacerii. In martie, cele doua parti au semnat actele tranzactiei. “Multiplul de EBITDA obtinut de BMR a fost unul foarte bun, in conditiile in care un multiplu de 3,5 este foarte bun pentru o firma cu activitati de recrutare pe timp de criza”, subliniaza Pop.

Onorariul pe care l-a incasat Osprey Partners a fost calculat ca procent din tranzactie. “In general, metoda de plata pe care o preferam este cea a unei sume fixe, la care se adauga un procent din tranzactie, care poate depasi 5%, in functie de dimensiunea deal-ului”, afirma partenerul firmei de consultanta.

Pentru 2009, Gi Group se asteapta ca afacerile BMR sa scada cu 30% fata de anul trecut, cand compania a realizat o cifra de afaceri de 2,5-2,6 milioane de euro. “In primele luni ale anului, afacerile grupului in tarile in care suntem prezenti au inregistrat scaderi chiar si de 70%, asa ca nu ne putem astepta la un an bun”, spunea recent CEO-ul Gi Group. Grupul italian se va concentra in Romania pe oferirea de servicii de plasare temporara, cat si de recrutare si selectie pentru pozitii de entry si middle management.

Gi Group a fost fondat in 2006, prin fuziunea mai multor companii specializate in servicii de training, consultata sau recrutare, care au fost achizitionate sau infiintate de la zero. In 2008, Gi Group a devenit cel mai important jucator activ pe piata solutiilor de munca temporara din Italia. Pe teritoriul Italiei, Gi Group este prezent printr-o retea de 250 de birouri regionale. Tot in 2008, Gi Group s-a extins puternic la nivel international, atat prin achizitii, cat si prin infiintarea de noi birouri, in tari ca Franta, China, Brazilia, Spania sau India.

Vanzarea BMR catre Gi Group este una dintre putinele tranzactii importante in care a fost implicata si firma de consultanta. Anul trecut, Osprey Partners a intermediat vanzarea a 80% din firma de curierat Pegasus catre GeoPost, o subsidiara a Postei Franceze, si turcii de la Yurtici Kargo, pentru 4,8 milioane de euro. Charlie Crocker, CEO BMR, detinea o participatie de 1-2% si in cadrul Pegasus.

De asemenea, in 2005, firma de consultanta a jucat un rol important si in achizitia retailerului Artima de fondul de investitii Enterprise Investors.

Osprey Partners a inregistrat o cifra de afaceri de circa 200.000 de euro si un profit net de 45.000 de euro in 2007, potrivit datelor inregistrate de Ministerul Finantelor. In prezent, firma are 10 angajati.

Printre competitorii de pe piata locala a firmei de consultanta se numara diviziile de profil ale Deloitte, Ernst & Young, PricewaterhouseCoopers si KPMG, casa de investitii Capital Partners, Raiffeisen Investment sau Altria Capital.