Anul 2005 are toate sansele sa ramana in memoria romanilor pasionati de masini nu numai prin cifrele impresionante de vanzari ci si prin doua saloane de profil de mare anvergura care se bat cap in cap.

Dupa numai opt luni din 2005, in Romania au fost comecializate nu mai putin de 167.996 de masini. Acest rezultat impresionant pentru o piata din estul Europei a creat premisele unei lupte acerbe intre importatori pentru o felie cat mai mare de tort. Acesta este, fara doar si poate, unul dintre motivele pentru care au facut ca in acest an la Bucuresti sa se desfasoare nu un singur salon auto ci doua. In timp ce marea majoritate a companiilor care comercializeaza automobile si care reprezinta nu mai putin de 93,7% din piata totala au acceptat sa isi prezinte modelele la SIAB, cinci importatori, reuniti in grupul Tiriac Auto, au decis sa organizeze o expozitie proprie in care sa arate concurentei si publicului ce inseamna cu adevarat un salon auto. Desi au vandut in opt luni numai 10.627 de vehicule produse de 10 firme, membri Tiriac Auto sunt hotarati sa rupa gura targului prin organizarea „Parcului Tiriac Auto", manifestare care dovedeste ca, in ciuda declaratiilor de neagresiune, pe piata din Romania se duc lupte grele.

Asteptat cu mare interes de pasionati, Salonul International de Automobile Bucuresti 2005 se anunta a fi una dintre cele mai mari expozitii auto din Romania de pana acum. Din nefericire, in ciuda cresterii cu 25% a suprafetei expozitionale de la Romaero, spatiul pare sa fi ramas insuficient pentru prezentarea la standarde optime a unor marci de prestigiu. Aceasta este de altfel cauza pentru care cei 5 importatori romani reuniti in grupul Tiriac Auto au refuzat pentru a doua oara consecutiv participarea la SIAB. Pentru a compensa pierderea de imagine cauzata de neprezentarea celor 10 marci proprii in timpul evenimentului de la Romaero, grupul de importatori organizeaza un eveniment propriu numit „Parcul Tiriac Auto". Astfel, romanii care doresc sa isi faca o imagine de ansamblu cu toate noile aparitii de pe piata autohtona de masini sunt nevoiti sa viziteze ambele expozitii, atat cea organizata de Tiriac Auto in Piata Constitutiei din Bucuresti cat si cel mai important salon auto din sud-estul europei, SIAB.

Neintelegerile dintre Tiriac Auto si organizatorii Salonului de la Bucuresti nu sunt noi. Nici in urma cu doi ani marcile reprezentate de importatorii grupului nu au fost expuse la Romaero, iar declaratiile politicoase nu fac decat sa ascunda schisme mai vechi. Ceea ce ramane de neinteles in declaratiile celor doua parti este motivul pentru care organizatorii SIAB nu au gasit pana acum o locatie mai avantajoasa pentru expozitie, in conditiile in care recunosc ca spatiul de la Romaero si-a cam atins limitele, iar Romexpo se afla la doar o aruncatura de bat. Ciudata este si ambitia membrilor Tiriac Auto de a nu accepta mici compromisuri, mai ales ca marea masa a importatorilor, firme cu vanzari chiar mai mari decat grupul, vor participa la SIAB intelegand ca, deocamdata, mai mult nu se poate.

robleme organizatorice

Pentru a participa la o expozitie importanta, orice firma are dreptul de a cere anumite conditii de la organizator. In cazul de fata, problema spatiului este extrem de importanta. Un importator cu prestigiu isi doreste ca fiecare masina sa poata fi admirata de vizitatori in conditii optime, pentru aceasta fiind necesara o zona in care cel putin doua vehicule cu usile deschise sa poata fi pozitionate alaturat astfel incat printre ele sa ramana si un culoar de trecere. Daca acest spatiu nu poate fi oferit, importatorul poate avea probleme care pornesc de la evitarea standului de catre vizitatori pana la reprosuri ale clientilor si chiar ale firmei producatoare. Ca atare, nu este de condamnat reactia grupului Tiriac Auto, insa pentru organizatorii SIAB, a contat foarte mult si numarul de participari la editiile anterioare si amplasamentul utilizat atunci. Cum cei cinci importatori membri ai grupului nu au participat nici la editia din 2003, pozitia acestora in negocierea spatiului a fost mult mai dificila.

Parcul Tiriac Auto = 500.000 euro

Grupul de 5 firme importatoare reunite in cadrul Tiriac Auto a decis sa isi prezinte cele 10 marci pe care le reprezinta in Romania printr-un eveniment propriu care se desfasoara in perioada 16-25 septembrie in Piata Constitutiei din Bucuresti. Avertizati fiind de problemele care pot aparea la un salon de anvergura SIAB-ului inca de la editia anterioara din 2003 si nedorind sa starneasca un val de controverse, reprezentantii Tiriac Auto au gasit o solutie ingenioasa pentru a-si prezenta ultimele aparitii pe piata. Ei au decis sa isi promoveze noutatile in cadrul unei serii de 10 expozitii zonale, a saptea si cea mai importanta dintre acestea purtand numele „Parcul Tiriac Auto" si avand ca loc de desfasurare Capitala. Cu mult mai ampla decat toate celelalte astfel de manifestari desfasurate pana acum, expozitia din Bucuresti ii costa pe organizatori nu mai putin de 500.000 de euro, dar are toate sansele sa atraga un numar impresionant de vizitatori atat din cauza locatiei cat si datorita intrarii libere pentru public.

Decizia companiei Tiriac Auto de a crea in centrul Bucurestiului un adevarat paradis al iubitorilor de masini scoate din bugetul importatorilor participantI sume considerabile, insa, asa cum declara directorul executiv al Tiriac Auto, Adriana Ichim, "grupul este preocupat intens de organizarea unor prezentari la standarde europene", astfel ca nici o suma nu este prea mare daca investitia se dovedeste profitabila. Gratie acestei initiative, Piata Constitutiei a devenit incepand cu 16 septembrie o adevarata oaza de verdeata, din care nu lipsesc terasele si cafenelele, masinile de epoca sau bolizii din Campionatul National de Raliuri. Alaturi de acestia din urma pot fi admirate sI modele de vehicule off-road care "danseaza" pe un circuit special amenajat. Pentru suprafata interioara, a fost adusa in premiera in Romania o structura metalica gigant care masoara 3.500 mp. Suprafata acoperita gazduieste standuri separate pentru fiecare marca, spatii de discutii cu clientii si magazine pentru doritorii de suveniruri originale, adica exact ceea ce organizatorii SIAB-ului nu au reusit sa puna la dispozitia expozantilor. Daca mai adaugam si faptul ca in perioada manifestarii va fi organizata o tombola care are ca mare premiu un Mitsubishi Colt, Parcul Tiriac Auto devine cu siguranta un loc pe care vizitatorii nu il vor uita prea curand.

5 importatori, 10 marci, o singura echipa

Grupul Tiriac Auto este format din importatorii Romcar, AutoRom, M Car Trading, Premium Auto si Hyundai Auto Romania, aceste cinci entitati controland conform datelor APIA aproximativ 14% din intreaga piata de vehicule de import a Romaniei. In 2004, grupul depasea cu 11% nivelul de vanzari prognozat de 10.000 de unitati. Potrivit directorului executiv al Tiriac Auto, Adriana Ichim, vanzarile totale din 2005 vor depasi pragul de 15.000 de unitati stabilit la nceputul anului, n conditiile n care n primele opt luni a fost raportata comercializarea a 10.627 de unitati. Cifra de afaceri a companiei, care include venituri realizate din vanzarea de masini, piese de schimb, buy-back si servicii conexe, a ajuns, n primele sapte luni ale acestui an, la 280 de milioane de euro, iar pentru tot anul in curs se estimeaza o cifra de afaceri de 470 de milioane de euro, n crestere cu aproape 47% fata de nivelul de 320 de milioane de euro consemnat anul trecut si cu circa 40 de milioane peste prognoza de la nceputul anului. In acest moment, Tiriac Auto detine 6,3% din piata totala de automobile si 13,95% din vanzarile de masini importate.

SIAB, atractia automobilistica a anului

A cincea editie internationala a Salonului de Automobile Bucuresti care se va desfasura intre 7 si 16 octombrie se anunta a fi una dintre cele mai fastuoase de pana acum. Gratie unei organizari care se perfectioneaza de la o editie la alta, expozitia din aceasta toamna are toate sansele sa atraga un numar impresionant de vizitatori, mai ales ca, dupa cum declara organizatorii de la AMC APIA Expo, „cei aproape 200 de participanti se intrec in a prezenta cat mai atragator modelele noi". Pentru a marca impresionanta crestere a pietei auto din Romania in acest an (+59%), salonul de la Romaero are cu 40% mai multi expozanti si o suprafata cu 25% mai mare. De asemenea este de remarcat numarul de companii straine care si-au anuntat participarea. Cele 10 firme externe reprezinta tari cu industrii auto performante ca Franta, Italia, Polonia, Turcia sau Ungaria.

Nu mai putin de 40 de marci de vehicule vor fi reprezentate la SIAB, printre acestea fiind si unele care se afla pentru prima data la o expozitie auto de anvergura in Romania: Aston Martin, Lexus, Infiniti, Humer, Rolls Royce. Alaturi de acesti monstri sacri ai industriei auto mondiale, importatorii romani pun la bataie cele mai noi modele pe care le ofera la dealershipuri. Vor fi prezente nu numai masini deja intrate pe piata ci si premiere sau chiar avanpremiere sosite direct de la salonul auto de la Frankfurt. Printre vedetele expozitiei din acest an se vor afla modelele Audi Q7, Skoda Yeti si Octavia RS, Volkswagen Passat Variant, Porsche Carrera GT si Cayman S, Renault Clio III si Megane RS, Nissan Navara si Micra CC, dar si mult-asteptata varianta diesel a Daciei Logan - 1.5 dCi.

Toate aceste masini superbe care vor starni cu siguranta pasiuni si invidii printre vizitatori vor fi expuse din nefericire in batranele hale de la Romaero. Ca si la editiile anterioare, in ciuda stradaniei expozantilor de a crea ambiante atractive si inedite la standurile proprii, cablurile vor ondula mocheta, peretii de tabla isi vor arata varsta si rugina va murdari bannerele publicitare, iar cimentul ciobit din incinta exterioara va crea mari probleme doamnelor cu tocuri inalte. De spatii suficiente pentru parcare nici nu poate fi vorba, iar traficul in zona complexului Baneasa va fi din nou un adevarat calvar. Pana ce organizatorii, in ale caror randuri se afla o companie de prestigiu care se ocupa si de Mondial de l’Automobile de la Paris, nu vor gasi o alta locatie demna de o asemenea manifestare, vizitatorii si expozantii vor avea in continuare de suportat praful si mizeria asunsa in spatele halelor iar caldura, deseori insuportabila, va crea mari probleme celor ce isi doresc sa stea macar pentru cateva ore in vecinatatea frumoaselor vehicule expuse.

O alta problema remarcata de multi vizitatori la editiile anterioare si care speram ca nu se va repeta este cea a prezentarii exponatelor. La SIAB 2003, multe dintre firmele expozante au preferat sa isi incuie masinile expuse si sa puna afise imense cu „Nu atingeti!" de parca masinile cu pricina nu se aflau acolo pentru a fi vazute si verificate de potentialii clienti. Protectionismul exagerat al unor expozanti a pus vizitatorii in postura de a se zgai prin parbriz si a comenta nu tocmai ortodox faptul ca au platit o taxa de intrare pentru a vedea masinile ca la televizor. O atentie sporita ar trebui sa fie acordata de firmele expozante si pregatirii celor care ar trebui sa ofere informatii publicului. Nu de putine ori, unei intrebari a clientilor li s a raspuns printr-un gest de lehamite si un indemn in doi peri de a privi mai bine afisele cu caracteristici tehnice.

Ce nu puteti vedea la SIAB 2005

Cei care nu vor putea vizita "Parcul Tiriac Auto" asteptand numai SIAB vor avea motive sa regrete. Printre noutatile acestei expozitii se afla modele extrem de cautate de curiosi precum noul Mercedes S klasse, Mitsubishi Lancer Evolution IX si Colt CZ3, Mazda MX5 si 6 face-lift, Ford Maverick, Land Rover Discovery 3, Hyundai Accent face-lift. Pe langa aceste vedete, in piata Constitutiei vor mai fi prezente o multime de alte vehicule atractive ale marcilor Ford, Mazda, Jeep, Chrysler, Smart, Mercedes, Mitsubishi, Land Rover, Jaguar si Hyundai.

Avem anumite limite

"Avem anumite limite in extindere insa de la editia viitoare am putea lua in considerare o noua locatie. Oricum, daca editia trecuta, din anul 2003, a avut 100.000 de vizitatori, editia din acest an speram sa inregistreze 250.000 de vizitatori."
Thierry Hesse, vicepresedinte AMC Promotion

Spatiul de la Romaero este insuficient

"Neparticiparea la SIAB nu a fost o decizie luata cu usurinta. Din pacate, in ciuda eforturilor ambelor parti de a avea o reprezentare pe masura nu a existat spatiul necesar. Standardul pe care il impunem noi este ridicat, iar organizatorii nu au putut sa ne ofere cei 3.700 mp pe care ii consideram necesari unei prezentari optime. Vom incerca din nou peste doi ani la urmatoarea editie."
Adriana Ichim, director executiv Tiriac Auto

Toamna automobilistica in cifre

Parcul Tiriac Auto SIAB

Organizator Tiriac Auto AMC APIA Expo
Perioada desfasurare 16-25 sept. 7-16 oct.
Suprafata expunere - ext.12.000 mp 5.000 mp
- int. 3.500 mp 40.000 mp
Expozanti 5 200
Marci auto 10 40
Premiere 14 50
Pret bilet 0 lei 10 lei
Premiu tombola Mitsubishi Colt Dacia Logan

SIAB, motor-show-ul estului

Salonul International de Automobile Bucuresti este considerat in acest moment ca fiind cea mai importanta expozitie de gen din sud-estul europei. Cu aproximativ 200.000 de vizitatori, SIAB este mult sub datele statistice ale marilor expozitii auto insa trendul este ascendent. Spre exemplu, salonul auto de la Detroit din acest an a adunat nu mai putin de 773.422 de vizitatori, iar cel de la Geneva aproximativ 750.000, in timp ce in Bulgaria, la expozitia de la Sofia au fost prezente numai 70.000 de persoane. Cu toate acestea, nici o alta expozitie din aceasta parte a Europei nu se poate mandri cu un numar apropiat de vizitatori.

In calendarul OICA (Organizatia Internationala a Constructorilor de Automobile), SIAB urmeaza indeaproape salonului auto de la Frankfurt, unul dintre cele mai importante pe plan mondial, pentru ca la numai o saptamana dupa show-ul de la Bucuresti, o mare parte dintre masinile prezentate sa fie trimise la Budapesta unde in perioada 22-30 octombrie se desfasoara cea mai mare expozitie auto maghiara.