Europa si Asia-Pacific aleg usi diferite in fata recesiunii globale, reiese dintr-un studiu realizat de KPMG International: companiile din Japonia, Singapore, India sunt mai avansate in planificarea post-recesiune, iar Europa inca nu s-a decis ce drum sa urmeze.

In fata recesiunii globale, managerii europeni sunt precauti in abordarea unor circumstante considerate fara precedent, in timp ce respondentii americani au mai multa incredere in abilitatile lor de a se adapta dificultatilor.

Pe de alta parte, multe companii din regiunea Asia-Pacific considera actuala situatie economica ca pe o oportunitate pentru revizuirea modelelor de afaceri pe termen lung.

Potrivit studiului KPMG, 50% dintre manageri intentioneaza sa isi schimbe strategia in urmatoarea perioada, dintre care mai mult de jumatate au indicat ca factorul principal care sta la baza acestei decizii este modificarea comportamentului consumatorilor.

Majoritatea managerilor intervievati considera ca 2010 este anul in care pietele se vor redresa. Dintre clientii firmelor membre KPMG care au participat la sondaj, cea mai mare parte au prognozat un interval de maximum 24 de luni pentru refacerea economiei.

Conform acestui studiu, companiile din zona Asia-Pacific folosesc recesiunea globala ca pe o oportunitate pentru a aduce schimbari majore operatiunilor lor, prognozand aparitia unor noi piete internationale, in timp ce numeroase firme europene inca nu s-au decis cum sa reactioneze in fata declinului economic.

Aproape 90% dintre companiile din Japonia si 84% dintre firmele din Singapore pregatesc schimbari radicale ale modelelor lor de afaceri in urmatoarea decada. In India, procentul este de 72% iar in China este de 66%.

Insa, doar 20% dintre companiile din Republica Ceha si Olanda planifica schimbari majore ale afacerilor lor, procentul ridicandu-se la 25% in Belgia, 30% in Ungaria si 42% in Marea Britanie. In Europa, cel mai mare procent este inregistrat in Irlanda, unde 63% se asteapta la schimbari radicale.

Aceste cifre sunt citate intr-un raport intocmit in urma unui studiu realizat pentru KPMG International, la care au participat peste 850 de persoane cu putere de decizie din 29 de tari, intitulat “Never catch a falling knife” (Nu incerca niciodata sa prinzi un cutit in cadere ).

Intrebarile puse oamenilor de afaceri s-au referit la contactul zilnic cu recesiunea, cum ii ajuta experienta anterioara in aceasta situatie si care sunt planurile lor pe termen scurt si lung.

“Ce am remarcat imediat a fost proportia mare a respondentilor care au spus ca aceasta recesiune este unica si nimic din experienta lor nu ii poate ajuta”, a afirmat Serban Toader, Senior Partner al firmei membre KPMG in Romania. “Global, 15% dintre respondenti si-au exprimat aceasta opinie. Dar procentul urca pana la aproximativ 40 de puncte in Germania, Italia si Ungaria. Ceea ce sugereaza ca un mare numar de companii din tarile europene incearca inca sa gaseasca o strategie pentru a face fata declinului”, a adaugat Toader.

Raspunsul imediat al multor companii in fata recesiunii este reducerea costurilor si intrarea in expectativa in speranta unei imbunatatiri a pietelor.

In Europa, multe companii se bazeaza pe actiunile guvernului pentru impulsionarea economiilor, in special printr-o mai buna reglementare a sectorului financiar. Mai mult de o treime dintre respondentii din Luxemburg au fost de parere ca aceasta este solutia de iesire din impas, urmati de 28% dintre companiile din Spania, 24% in Olanda si 20% in Polonia.

In schimb, niciuna dintre companiile japoneze nu a impartasit acest punct de vedere, iar in Singapore doar 8% dintre respondentii si-au exprimat aceasta opinie. Optiunea preferata in aceste tari este de a reduce costurile, japonezii concentrandu-se pe un mai bun management al riscului si o planificare mai eficienta, in timp ce numeroase companii din Singapore cauta sa iasa din recesiune ocupandu-se de nevoile clientilor lor.

“Fara indoiala ca in Europa sunt companii care fac planuri pentru a se adapta la noile piete, insa diferenta de abordare dintre tarile europene si cele din regiunea Asia-Pacific este evidenta”, a afirmat Serban Toader. “Multe dintre persoanele intervievate in India, China si Singapore au considerat ca problemele actuale nu reprezinta nimic nou, facand doar parte din procesul normal de reinnoire si reorganizare ce caracterizeaza dezvoltarea economica pe termen lung”, a explicat Serban Toader.

Un aspect asupra caruia a existat un larg consens a fost momentul in care economia va incepe sa se redreseze. Peste jumatate dintre companiile care au participat la sondaj prognozeaza o redresare in 2010, in timp ce 22% indica anul 2011, iar 12% - anul 2012. Doar un procent foarte pesimist a considerat ca vom fi inca in recesiune in 2014.

“Cred ca avem nevoie acum de o perioada de stabilitate, o perioada caracterizata de lipsa oricaror alte surprize corporative catastrofice; o perioada in care oamenii sa se simta din nou in siguranta la locul de munca”, a explicat Toader, adaugand ca multe echipe din managementul senior urmeaza sa primeasca o infuzie incredibila de experienta concentrata prin activitatea desfasurata intr-o perioada de declin. “Aceasta experienta ne va da, speram, o noua generatie de lideri capabili sa impinga lucrurile inainte. Insa in acest moment, o astfel de experienta este foarte greu de gasit, avand in vedere ca, virtual, nici un manager senior cu varsta de sub 50 ani nu are alta experienta in afara de lucrul in conditii economice benigne”, a concluzionat Senior Partnerul KPMG in Romania.


Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri