Peste 75% din angajatii IMM-urilor considera ca managerul direct acorda o importanta mare si foarte mare opiniei clientilor asupra serviciilor oferite, dar, in acelasi timp, doar 1% din salariatii IMM-urilor cred ca ideile clientilor pot ajuta la dezvoltarea afacerii, arata studiul realizat de firma de consultanta in management The Gallup Organization Romania si comandat de compania de training Ascendis.
“Relatia cu clientii ar trebui vazuta ca o sursa unica de avantaj competitiv cu ceilalti jucatori din piata. Antreprenorii si managerii ar trebui sa tina cont mai mult nu doar de ideile lor, ci si de cele ale angajatilor si mai ales de cele ale clientilor pentru a-si dezvolta afacerea”, spune Costea Dumitrescu (foto), partener Ascendis, companie cu afaceri de 4,3 milioane de euro anul trecut.

Cei mai buni furnizori de idei pentru dezvoltarea afacerii unui IMM sunt managerii, considera 39% din salariatii intreprinderilor mici si mijlocii, urmati de angajati (28%) si de reprezentantii de vanzari (11%).

“Majoritatea afaceristilor confunda pozitia de antreprenor cu cea de manager. Daca pana acum un an si jumatate, cand nu erau probleme, antreprenorii delegau puterea managerilor, acum, pe timp de criza, antreprenorii prefera sa revina in organizatii si sa conduca pe cont propriu, pentru ca se tem pentru investitiile lor”, considera Dorel Grigore, consultant pe diverse proiecte ale Ascendis.

El adauga ca studiul a evidentiat ca antreprenorii de peste 50 de ani au tendinta de a se simti coplesiti de evenimentele actuale si, prin urmare, sunt dispusi sa renunte la business. In schimb, cei de 30-45 de ani, asteapta niste masuri concrete din partea statului.

Analiza a scos in evidenta si ca managerii si antreprenorii chestionati nu au putut articula o strategie de dezvoltare pe termen lung. Cu toate ca acestia sunt interesati de momentul actual, antreprenorii nu au o viziune clara asupra dezvoltarii si se bazeaza, cu precadere, pe decizii pe termen scurt care pot fi validate de piata.

In opinia angajatilor din IMM-urile conduse de astfel de antreprenori si manageri, cele mai importante conditii pentru a avea succes in afaceri in conditiile actuale sunt abilitatea de a fi un bun manager (29%), un volum mare de cunostinte in domeniul de activitate (22%) si experienta dobandita in sectorul de activitate (22%).

Comparativ, doar 16% din salariatii chestionati sunt de parere ca succesul in afaceri acum este dat de idei si solutii noi, in vreme ce 6% cred ca asumarea unor riscuri duce la succesul in afaceri. “Experienta anterioara a unui antreprenor poate sa nu mai valoreze nimic in conditiile actuale”, subliniaza Costea Dumitrescu.

Managerii si antreprenorii din IMM-uri nu dau dovada doar de lipsa de viziune, ci si de carente in evaluarea performantelor propriilor angajati. Evaluarea performantelor este facuta informal si sporadic, in baza experientei si a instinctelor, si mai rar in baza unei scheme standardizate.

Prin urmare, mai bine de 50% din angajati nu sunt evaluati din perspectiva performantelor de la locul de munca, in vreme ce 39% dintre salariati nu stiu daca in cadrul IMM-ului in care lucreaza exista un sistem de evaluare a performantelor.

Antreprenorii nu sunt preocupati nici de formarea profesionala a angajatilor lor, doar 34% dintre salariatii chestionati au spus ca au participat la programe de training in ultimul an, in vreme ce 66% au precizat ca si-ar dori sa primeasca instruire in urmatoarul an.

Studiul a fost realizat in perioada 1 mai-12 iunie, pe un esantion de 1.001 angajati, 58 de manageri si actionari din industria prelucratoare, tehnologia informatiei si comuncitiilor, servicii si turism.

Studiul comandat de Ascendis face parte din prima faza a unui proiect in valoare de doua milioane de euro pe care il implementeaza firma de training in perioada 2009-2010, finantat din fonduri structurale. Pana in 2013, Romania are la dispozitie fonduri europene de 4,2 miliarde de euro pentru dezvoltarea resurselor umane.

In cea de-a doua etapa a programului, rezultatetele studiului vor fi promovate in cadrul a sapte evenimente regionale, organizate in Bucuresti, Constanta, Craiova, Timisoara, Cluj, Brasov si Iasi.

Etapa a doua se va incheia pe 21 iulie. In ultima etapa, care va incepe la sfarsitul lunii iulie, reprezentantii furnizorului de training vor oferi cursuri de formare profesionala pentru 1.600 de manageri si antreprenori din IMM-uri

“Pana in prezent, am cheltuit aproape 200.000 de euro cu acest proiect, excluzand prefinantarea. Asteptam ca acesti bani sa ne fie rambursati in urmatoarea perioada”, spune Alina Chiriac, consultant in cadrul Ascendis. Anul trecut, compania a solicitat o prefinantare de 285.000 de euro pentru inceperea proiectului, bani pe care i-a primit in ianuarie 2009.

Mecanismul fondurilor europene presupune ca beneficiarii trebuie sa investeasca bani din propriul buzunar, cheltuielile fiind decontate ulterior de catre UE, prin intermediul autoritatilor romanesti.

Ascendis este unul dintre principalii jucatori de pe piata locala de training, alaturi de Codecs, TMI Romania, Human Invest sau grupul de firme Trend Consult.



Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri