In ciuda optimismului guvernantilor, care vorbesc deja despre o intelegere privind rascumpararea de catre statul roman de la coreeni a partii de 51% din Daewoo Automobile Craiova, lucrurile par a fi mai complicate. Aceasta deoarece intre fabrica de la Craiova si urmasa fostului Daewoo, General Motors DAT, nu s-a ajuns inca la o intelegere, nici macar in privinta continuarii licentei de productie a modelelor Daewoo.

Licenta expira luna aceasta, dupa unele surse chiar de astazi, 1 octombrie. Cei de la Craiova spun insa ca vor continua productia. Ei sunt optimisti si cred ca actuala colaborare cu sud-coreenii va continua cel putin pana la gasirea unui nou investitor.

Productia la Craiova nu va inceta la 1 octombrie, ne-a declarat directorul de comnicare de la Daewoo Automobile Romania, Valeriu Garlea. El a infirmat astfel ceea ce a numit speculatiile referitoare la faptul ca uzina din Craiova nu va mai detine dreptul de a fabrica autoturismele Matiz, Cielo si Nubira II incepand cu aceasta data, datorita faptului ca acordul dintre Daewoo Craiova si GM DAT (General Motors Daewoo Auto and Tehnology - noua denumire a firmei coreene) ar expira. Nu este nimic adevarat ne spune si liderul sindical de la Craiova, Octavian Cioroianu.

Dupa falimentul fostului Daewoo, a fost creata noua firma la care General Motors detine majoritatea actiunilor, GM DAT, care a preluat doar uzinele din Coreea si din Vietnam. Cu restul fabricilor Daewoo din intreaga lume a incheiat un acord prin care le permitea trei ani sa fabrice modelele Daewoo. Aceasta inseamna ca GM DAT oferea, pe langa licenta, si unele componente ale acestor masini. Noua firma era si este interesata sa castige de pe urma acestei colaborari.

Speculatiile au pornit de la faptul ca acordul a fost incheiat in octombrie 2002 si teoretic expira luna acesta ne-a explicat Garlea.

Colaborarea cu General Motors nu este una unilaterala, dinspre Coreea spre Romania. Fabrica de la Craiova ofera firmei coreeene motoare, cutii de viteze.

Incetarea colaborarii i-ar afecta si pe ei ne spune Valeriu Garlea. Pe de alta parte, GM DAT este una din firmele interesante de cumpararea fabricii de la Craiova. De aceea, cred cei de la Daewoo Craiova, nu ar avea interes sa intrerupa colaborarea.

Chestiunea cu interesul firmei coreene pentru Romania este folosita de la cei de la Craiova de peste un an si jumatate. Deocamdata, in lipsa unui contract ferm, nu putem vorbi decat de speculatii. Ce i-a impedicat pe cei de la General Motors Daewoo sa incheie un acord cu fabrica de la Craiova daca aveau cu adevarat interes aici?, se intreaba retoric analistul auto Dan Vardie. El spune ca firma coreeana nu face acte de caritate in Romania.

Fabrica de la Craiova are doi proprietari care au interese diferite. Pe de o parte, romanii care vor sa o recumpere si apoi sa o vanda, pe de alta parte banciile care detin datoriile fostului Daewoo si care sunt interesate numai de castig. Le intereseaza mai putin daca romanii au sau nu de lucru, ne spune Dan Vardie. In cazul cel mai rau al intreruperii colaborarii, fabrica de la Craiova va avea stocuri si va putea lucra cel putin o luna si jumatate.

Pana la 31 decembrie avem piese si nu avem cum sa oprim productia. Stiu ca se discuta cu cei de la GM Daewoo pentru a continua productia si anul viitor, ne spune Cioroianu. Fabrica isi vede intre timp de treaba. In octombrie va fi scos pe piata modelul Nubira II pe GPL. Totusi, cei de la Craiova nu vor participa la SIAB 2005. Oricum cei de la Craiova isi manifesta speranta ca vor fi cumparati de cei de la GM DAT.

Aceasta ar insemna ca productia nu va fi intrerupta, chiar daca o perioada se vor fabrica vechile modele. Modele carora insa le cam expira licenta de fabricatie, adica mai exact nu vor mai fi fabricate piese pentru producerea lor: Cielo in 2006, Nubira II in 2007 si Matiz in 2009. Liderul de sindicat de la Daewoo este optimist. Situatia se va rezolva. Am mai trecut prin asemenea situatie si acum 11 ani. Nu cred insa ca vom avea un nou patron pana la sfarsitul anului chiar daca statul roman va redeveni proprietar la Daewoo in aceasta luna, cum a declarat ministrul Codrut Seres, spune Cioroianu. Ministrul Economiei si Comertului, Codrut Seres, a dat ca sigura cumpararea de catre stat a pachetului majoritar de actiuni al societatii Daewoo Craiova. El a precizat ca alegerea viitorului investitor va avea loc prin selectie de oferte.

De soarta Daewoo Craiova vom putea vorbi doar dupa finalizarea primei etape, si anume preluarea pachetului majoritar de actiuni de catre statul roman. Orice discutie anterioara ar frana preluarea acestui pachet. Trebuie sa ne asiguram, de exemplu, ca datoriile creditorilor sau ale unor terti vor fi preluate de partea coreeana, nu de catre statul roman, a spus Seres.

Unul din viitorii proprietari ar putea fi firma General Motors DAT. Avantajul fabricii de la Craiova pentru aceasta companie este acela ca va permite producerea noilor modele Daewoo cu costuri reduse si exportul lor fara taxe vamale in Uniunea Europena. Pe de alta parte, vanzarile lor pe piata comunitara nu ar justifica preluarea fabricii de la Craiova.

Ford ar putea fi interesat sa aiba o locatie in estul Europei pentru a produce modele ieftine, in conditiile in care piata a fost foarte deschisa cu modelul Logan. Pe de alta parte, Ford are mari probleme financiare pe plan international. Renault este unul din constructorii europeni care ar dori fabrica de la Craiova pentru ca productia de Logan la Pitesti nu mai face fata cererii. Luna aceasta o delegatie franceza de la Dacia -Renault a vizitat fabrica de la Craiova. Scopul declarat, acela ca fost o simpla vizita, pare pueril.

Zilele trecute ministrul francez al Industriilor, Patrick Devedjan, declara AFP ca Renault negociaza preluarea uzinei de la Craiova, declaratie dezmintita imediat de oficialii constructorului european de autovehicule. La orizont se pare ca sta si constructorul german Volkswagen.

Ordonanta de urgenta 93 din 14/07/2005 certifica pierderea licentei

Conform situatiilor contabile, S.C. Daewoo Automobile Romania S.A. inregistreaza in prezent datorii de sute de milioane de dolari catre societati din cadrul concernului Daewoo. In plus, din toamna anului 2005, S.C. Daewoo Automobile S.A. poate pierde licentele de fabricatie pentru modelele pe care le produce in prezent - Matiz, Cielo etc. - intrucat contractele de licenta expira in luna octombrie a acestui an.

Basescu merge in Coreea si pentru Daewoo

Presedintele Traian Basescu va efectua in aceasta luna o vizita oficiala in Republica Coreea. Vizita va incepe la 20 octombrie. Se pare ca una din temele de discutii cu partea coreeana va fi legata si de soarta uzinei de la Craiova. Aceasta cu toate ca, initial, ministrul Economiei si Comertului, Codrut Seres, spunea ca ii va face cadou inainte de vizita, semnarea acordului cu partea coreeana, privind renationalizarea Daewoo Automobile Craiova.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri