Potentialul de export al Romaniei este recunoscut in unanimitate de expertii autohtoni. Specialistii guvernamentali sau din mediul privat nominalizeaza cultura, IT-ul, mobila, textilele, vinurile si produsele alimentare ca domenii importante pentru realizarea unor produse romanesti cu un brand puternic in afara granitelor. Problema intervine atunci cind sint prea putini cei care au initiativa de a le pune si in practica.

Potential in cultura si IT

„Un produs foarte bun, daca dorim sa cream imaginea Romaniei, este cultura. Un alt produs de export, relativ cunoscut, este vinul. Acum, este adevarat, nu constituie o mare afacere, dar are potential. Totodata, IT-ul romanesc are o imagine deosebita in afara tarii. Ne-am putea face o marca din acest domeniu. Ar mai trebui sa consolidam lucrurile clasice, care au demonstrat ca sint de calitate. Este vorba de mobila si de industria textilelor, excluzind, bineinteles, lohn-ul si productia de masa. Important este sa stim ce ne dorim pe termen lung“, a declarat Iuliu Winkler, ministrul delegat pentru comertul exterior. Potrivit lui, dezbaterile publice pe tema Strategiei de Export 2006 - 2009 urmeaza sa se finalizeze in jurul datei de 6 octombrie.

Tara alimentelor bio

Romania a negociat cu Uniunea Europeana aproximativ 120 de produse alimentare si bauturi traditionale romanesti, cu denumiri de origine recunoscute. Este vorba, de exemplu, despre salamul de Sibiu, brinza de burduf, palinca sau horinca. Acestea au mari sanse sa promoveze imaginea Romaniei in afara granitelor. „Romania ar putea fi promovata ca tara produselor alimentare bio. Este o moda in Vest de a se cauta producatori de nisa care realizeaza niste produse mai speciale. Produse cu sanse reale din industria alimentara sint si lactatele. In special produsele din lapte de bivolita, capra, oaie. Acestea pot fi promovate si identificate mai usor cu tara noastra“, apreciaza Valeriu Steriu, fost secretar de stat pe probleme de integrare si actualmente presedintele patronatului din industria laptelui.

Ceramica, iile si legendele

Citeste si:

„Doua domenii in care brandurile romanesti de nisa ar avea cu siguranta succes sint produsele alimentare organice si produsele mestesugaresti, pentru ca Romania este privita ca o tara traditionala si putin industrializata. Rosiile romanesti complet naturale sau o ie „model 1594“ sint produse romanesti de nisa credibile. Insa nu toate produsele romanesti „traditionale“ merita exportate“ spune Radu Neag, expert in branding de la Branzas Design. Mugur Cornila, www.artatraditionala.ro, crede ca potentialul autohton de export sta in traditii autentice, pastrate neschimbate de sute de ani. „Stiu sigur ca Europa de Vest este, in acest moment, stirbita de propriile traditii si obiceiuri. Ca dincolo, in lumea civilizata, savoarea unor momente cu o astfel de incarcatura este tot mai sterila. Datorita imensei presiuni a societatii tehnologice si informationale, oamenii simt nevoia de poveste, de eroi mitologici, adica de ceea ce noi putem oferi cu prisosinta“, adauga Cornila.

De la lohn la produse de marca

Avind o forta de munca ieftina, Romania este inca asociata cu o tara a productiei de textile in lohn. Cu toate acestea, tara noastra are mari sanse sa se impuna ca stat de origine pentru produse de calitate superioara, de marca. „Acum, Romania nu este identificata cu nici o grupa de produse. Pe piata Rusiei, spre exemplu, sintem identificati cu produse de calitate, dar in UE nu ne-am identificat cu nimic, am lucrat anonim. In momentul de fata avem in faza avansata o strategie care sa identifice care este brandul Romaniei in industria textila. Aceasta pentru ca trebuie sa ii invatam pe straini sa caute produsele romanesti. Cele mai bune variante pe care le-am identificat sint confectiile usoare, fustele, pantalonii, taioarele si costumele. Din toate grupele, cel mai bine merge tinuta business de zi. Imaginea Romaniei poate creste foarte mult daca produsele noastre vor fi inscriptionate cu Romania. Nu va creste imaginea Romaniei daca stam acasa. Trebuie sa avem o promovare mai agresiva, la tirguri si expozitii, sau sa organizam show-uri de promovare“, spune Maria Grapini.

IT-ul la pret redus

Tehnologia informatiei este unul dintre domeniile care s-au dezvoltat la putere exponentiala in Romania. De altfel, primele „exporturi“ in acest domeniu au fost chiar specialistii romani. Mai mult, cu ocazia vizitei din SUA a presedintelui Basescu, s-a discutat de faptul ca Oracle, spre exemplu, ia in considerare posibilitatea de a infiinta un centru de cercetare pe Europa in Romania. Ionut Oprea, director de comunicare netBridge, crede ca este greu de gasit caracteristici autohtone in acest domeniu, deoarece IT-ul e ca stiintele exacte, nu se poate face intr-un fel specific in Romania. „Sursa eventualelor diferente trebuie cautata in viziune si expertiza, nu intr-un specific local. Pretul redus este cea mai importanta caracteristica a unei parti importante din IT-ul exportat de Romania. Cu toate acestea, nu exportam produse proaste, pentru ca in IT exigenta clientului e maxima. Exportam produse cel putin egale calitativ cu cele de pe pietele externe, dar ne permitem sa le punem preturi mici si incercam sa supravietuim pe pietele respective prin aceasta strategie“, adauga Oprea.