Istoria ne-a demonstrat ca fara o strategie clara, coerenta si in concordanta cu evolutia Romaniei in contextul economiei mondiale, tara noastra va ramine doar un punct neidentificat pe harta, o tara a lui Ceausescu, a lui Dracula si, mai nou, a Daciei Logan. Este adevarat, incercari au fost, dar fara nici un rezultat. De mai multi ani, Guvernul Romaniei, indiferent de culoarea sa politica, incearca sa creeze in mintea strainilor o imagine a Romaniei. Pina in momentul de fata insa, nimeni nu a gasit acel produs sau produse cu care tara noastra sa se poata identifica. Astfel, la mai putin de doi ani pina vom fi inglobati in marea familie europeana, inca mai bijbiim dupa solutii. Tot ce avem din acest punct de vedere, se rezuma la citeva sugestii, experienta multor proiecte esuate si o Strategie de Export aflata in dezbatere publica.

Proiect esuat

Cum produsele romanesti s-au dovedit a fi putin „surprinzatoare“ chiar si pentru romani, incercarile de a gasi o identitate distincta pentru marfurile realizate in tara noastra dateaza inca din 2000. Atunci, asociatiile de producatori s-au gindit sa realizeze un program prin care sa-i convinga pe romani sa cumpere produse autohtone. Este vorba despre Programul „Fabricat in Romania“, prin care oamenii de afaceri incercau sa echilibreze balanta comerciala care inclina tot mai mult inspre importuri. De asemenea, se urmarea si largirea pietelor de desfacere pentru producatorii autohtoni puternic concurati de intreprinzatorii straini. Programul nu a trecut insa nici de faza de inceput, fiind rapid inabusit de neintelegerile dintre membri. „Era un program foarte bun, care pornise excelent. Problema a fost ca s-a intrat intr-un cerc vicios: nu aveam bani de promovare pentru ca nu aveam suficienti membri cotizanti, si nu gaseam membrii cotizanti pentru ca nu se facea promovare. Astfel incit, la inceput au existat oameni care au cotizat, dar au vazut ca nu se intimpla nimic, nu au nici un beneficiu si au incetat sa mai dea bani. Daca aveam putin sprijin si din partea guvernului, probabil ca programul ar fi mers in continuare“, ne-a declarat Aurel Popescu, presedintele Rompan, organizatie ce facea parte din Asociatia pentru Promovarea Produselor si Serviciilor - Romania, adica structura care a initiat Proiectul „Fabricat in Romania“.

Citeste si:

Lansare sub alta forma

Cum din proiectul initial „Made in Romania“ nu a mai ramas decit un site si citeva etichete pe care unii producatori au dreptul sa le foloseasca, anul acesta, UGIR 1903 vrea sa relanseze programul. Sub o alta forma insa.

„Vom lansa programul pe la jumatatea lunii octombrie, atunci cind vom instala si centrele de finantari de afaceri“, ne-a declarat Stelian Dorobantu, director general in cadrul UGIR 1903. Potrivit acestuia, centrele de finantari vor avea rolul de a sustine producatorii romani in ceea ce priveste strategiile de marketing. Mai precis, cu ajutorul specialistilor din aceste centre, producatorii vor depista care sint pietele din Romania unde si-ar putea vinde cu succes produsele, putind stabili astfel lantul de distributie al marfurilor respective. De-abia intr-o a doua faza a produsului se vor identifica si acele piete externe unde marfurile autohtone ar putea avea succes.