Desi ar fi trebuit sa-i intalneasca, saptamana trecuta, pe reprezentantii sindicatului de pe platforma Tractorul, indienii de la Mahindra & Mahindra au plecat val-vartej acasa. Vestea ca negocierile pe care le poarta cu statul roman ar putea fi amanate in situatia in care MYO-O reuseste in demersul juridic initiat, dupa ce AVAS a anuntat ca firma romaneasca are o oferta mai slaba, nu le-a cazut deloc bine. Intre timp, sindicatele au prins din zbor anumite zvonuri referitoare la disponibilizarile planuite de compania indiana dupa preluarea firmei Tractorul si au inceput sa bata din picioare. Brusc, cineva pare sa fi tras de volanul societatii, scotand Tractorul de pe ultima linie dreapta a privatizarii, pe care se inscrisese.

Tribunalul Bucuresti a respins solicitarea MYO-O

Cum de s-a ajuns in aceasta situatie, in conditiile in care lucrurile pareau sa fi pornit „cu dreptul“? Raspunsul primit de la AVAS spune aproape totul. „În urma publicarii de catre AVAS (…) a anuntului de vânzare a pachetului de actiuni detinut de stat la SC TRACTORUL UTB SA Brasov, la data-limita (8 iulie 2005), au fost înregistrate doua oferte pentru preluarea pachetului de actiuni din partea societatilor Mahindra & Mahindra Ltd. India si SC MYO-O SA Bucuresti. În conformitate cu prevederile legislatiei în vigoare referitoare la privatizarea societatilor comerciale cu capital de stat si a procedurilor specifice AVAS, comisia de privatizare a selectat firma Mahindra & Mahindra Ltd. India pentru continuarea negocierilor în vederea privatizarii SC TRACTORUL UTB SA Brasov. Selectarea ofertantului indian a avut loc în prezenta ambilor ofertanti, pe baza unei grile de punctare cunoscuta din Dosarul de Prezentare si agreata, în prealabil, cu acestia. Ofertantul SC MYO-O SA Bucuresti, clasat pe locul al doilea, a semnat, cu obiectiuni, procesul-verbal al sedintei de negociere si, pe calea ordonantei presedintiale, a solicitat, în instanta,
în contradictoriu cu AVAS, suspendarea procedurii de privatizare a SC TRACTORUL UTB SA pâna la solutionarea de catre instanta de fond a dosarului privind refacerea/anularea procesului-verbal de licitatie. În urma verificarilor interne, AVAS a constatat ca obiectiunile ofertantului clasat pe locul al doilea „nu constituie încalcari ale prevederilor legale privind desfasurarea negocierilor, conform Legii nr. 137/2005 si HG nr. 577/2002, de natura sa conduca la anularea acestora. Prin eliminarea ofertantului SC MYO-O SA Bucuresti, ca urmare a aplicarii grilei de punctare, comisia de negociere a procedat corect, în conformitate cu prevederile HG nr. 577/2002, art. 49 (7), 44 (4) si 34 (1). Negocierea s-a organizat si desfasurat cu respectarea prevederilor legale“, se arata in raspunsul oficial pe care SFin l-a solicitat AVAS.

De mentionat ca, la termenul din data de 29 septembrie 2005, Tribunalul Bucuresti a respins solicitarea SC MYO-O SA Bucuresti privind suspendarea procedurii de privatizare, urmând ca fondul cauzei sa fie judecat la un termen ulterior. Ca urmare, comisia de privatizare a continuat negocierea clauzelor contractuale cu reprezentantii firmei Mahindra & Mahindra, luând în discutie aspecte tehnice, economico-financiare, juridice, de mediu si sociale privind SC TRACTORUL UTB SA Brasov.

Daca nu e privatizata, sa ramana strategica

„In paralel cu contestatia depusa la AVAS, MYO-O ne-a dat si in judecata“, a declarat, pentru SFin, Laszlo Gyerko, vicepresedinte AVAS pe probleme de privatizare. „Ne pregatim pentru proces. Daca judecatorul emite o ordonanta, atunci se poate suspenda procesul de privatizare. Intre timp, contractul a inceput sa fie negociat cu o delegatie de la Mahindra & Mahindra. Mergem inainte pentru ca nu avem timp, nu avem ce face. Reprezentantii Mahindra & Mahindra sunt alertati de situatia existenta, dar merg mai departe si asteapta solutia judecatorilor“, a precizat vicepresedintele AVAS.
Contactat de SFin, Ion Radulea, presedintele MYO-O, a declarat ca nu vrea sa comenteze acest subiect.
In schimb, Gheorghe Apostu, liderul sindicatului de la Tractorul, pare a a cunoaste ce se intampla in spatele usilor inchise. „Eu stiu, din informatiile primite de la AVAS, ca atat Mahindra, cat si MYO-O au semnat criteriile de departajare inainte de a se face selectia finala si ca MYO-O a pierdut pe aceste criterii. Din punctul de vedere al ofertei financiare, din ceea ce am vazut ca a oferit, Mahindra este net superioara. Iar cei de la MYO-O deocamdata nu au demonstrat nimic. Au ramas foarte putini angajati la Semanatoarea (unde MYO-O este actionar majoritar - n.r.), iar eu reprezint salariatii si pe mine ma intereseaza in primul rand locurile de munca. Iar oferta pe care am auzit-o astazi (miercuri, 5 octombrie - n.r.), m-a surprins. Ei ar fi dorit doar 1.500 de angajati la Tractorul. Cred ca si din acest punct de vedere MYO-O a pierdut“, sustine liderul sindicatului din Tractorul Brasov. Apostu nu considera ca MYO-O ar putea avea castig de cauza in instanta. „Nu cred sa se intample lucrul acesta. Cred ca cei care au facut selectia sunt destul de constienti si au procedat conform legii. Asa s-a intamplat intotdeauna, cel care a pierdut s-a suparat“, spune liderul sindical. Totusi, daca judecatorii vor da dreptate firmei MYO-O, Gheorghe Apostu are o solutie-surpriza. „Daca se va suspenda privatizarea, cred ca cea mai buna solutie pentru Tractorul ar fi sa ramana de interes national, sa nu se mai certe nimeni, pentru ca este singura fabrica din sud-estul Europei care mai produce tractoare. Daca se ajunge la suspendare, eu am sa solicit ca societatea sa ramana de interes national“, a precizat acesta.

Privatizarea societatii brasovene a fost una dintre problemele pe care autoritatile romane s-au angajat, in fata institutiilor financiare internationale, sa o rezolve pana la 31 decembrie. Conform intelegerilor cu FMI, Tractorul trebuie privatizata sau lichidata pana la 31 decembrie 2005.

Landini n-a mai avut curaj

Daca in 1990 la Uzina Tractorul Brasov lucrau peste 22.000 de oameni, acum mai sunt 3.300 de angajati, iar fabrica a inceput sa inregistreze pierderi din ce in ce mai mari. De-a lungul anilor, guvernul a incercat sa privatizeze societatea, insa fara succes. Ultima incercare esuata este vanzarea catre italienii de la Landini, care nu au facut transferul de proprietate, desi contractul era semnat. Pana la jumatatea anului, societatea livrase pentru piata interna 1.200 de tractoare, iar pentru piata externa 1.500.

Participare scumpa

Statul vinde 80,18% din capitalul social al societatii Tractorul SA. Structura actionariatului este urmatoarea: AVAS - 80,17%, SIF Transilvania -17,15%, persoane fizice - 2,29%, alti actionari - 0,37%. Valoarea nominala a unei actiuni este de 0,1 RON. Conform anuntului publicat de AVAS, companiile autohtone care au participat la privatizarea societatii au avut de achitat 7.260 RON, la care se adauga TVA - taxa de acces direct la date si informatii - si 33.000 RON, la care se adauga TVA, pentru dosarul de prezentare. Garantia de participare a fost de 10.000 RON.