Potrivit raportului, in pietele dezvoltate se estimeaza o crestere a consumului de lapte UHT si al altor produse lichide lactate UHT cu 0,6%, la sfarsitul anului 2009 comparativ cu anul trecut.

"Cu toate ca recesiunea a afectat multe sectoare, aceasta nu a afectat in acelasi mod si consumul de lapte lichid si de lactate. Desi am sesizat tendinta de orientare a unor consumatori spre marci mai ieftine din aceasta categorie de produse, piata ramane stabila", spune Dennis Jönsson (foto), presedinte si CEO Tetra Pak Group.

Consumul total de produse lactate se poate ridica anul acesta la 284 miliarde de litri daca se adauga si laptele din soia si alte produse alternative cum ar fi laptele din orez, nuci si seminte.

Pe de alta parte, Tetra Pak prevede ca, la nivel mondial, consumul total de produse lactate lichide va continua sa creasca intre 2009 si 2012 cu o rata anuala de 2,2%, in conformitate cu estimarile companiei de la inceputul acestui an. O mare parte din aceasta crestere va fi adusa de pietele in curs de dezvoltare - care au inregistrat o crestere de 95,8% din cresterea globala a consumului de produse lactate lichide intre 2005 si 2008 - datorita unor factori precum cresterea populatiei, cresterea veniturilor si noutatea produselor.

Pietele dezvoltate, care reprezinta aproximativ o treime (32%) din consumul global de produse lactate lichide, se confrunta cu o situatie mai dificila, deoarece in multe dintre acestea consumul de lapte pe cap de locuitor este deja ridicat. De exemplu, Irlanda este lider mondial cu 160 de litri pe an pe cap de locuitor, comparativ cu consumul de doar 19 de litri pe an in China.

Conform raportului au fost identificati patru factori principali care duc la cresterea consumului in pietele dezvoltate:

1. Atentie sporita sanatatii si bunastarii, ce conduce la cresterea cererii de produse imbogatite, cel mai adesea vandute in ambalaje UHT. De exemplu, in Spania, datorita eforturilor depuse in promovarea sanatatii de catre fabricile de produse lactate, guvern si autoritatile regionale, vanzarile de lapte fortificat au reprezentat 20% din consumul total de lapte din tara. Acesta include laptele cu Calciu adaugat, laptele cu Omega 3, laptele pentru copii si laptele fara lactoza.

2. Stilul de viata - ocupat, aglomerat, pentru care sunt convenabile solutiile de depozitare pe timp indelungat. De exemplu, in SUA, parintii au inceput sa cumpere cantitati mai mari de lapte UHT destinate in mod special pentru bebelusi si copii mici. Acest lapte se poate stoca acasa, evitandu-se astfel drumurile frecvente la supermarket.

3. Dorinta de a petrece timpul intr-un mod placut, indiferent de situatia economica, prin prin introducerea unei gustari intre mese sau aparitia noilor ocazii de consum ce favorizeaza produsele UHT. Acest factor duce la cresterea consumului de lapte cu arome, atat la copii cat si la adulti, in pietele dezvoltate. De exemplu, in Germania, copiii beau lapte cu arome la scoala, in timp ce in SUA, laptele cu arome se consuma in special la micul dejun de catre adulti, sau de catre copii, la pranz.

4. O tendinta in crestere de a economisi, consumatorii adoptand noi strategii in acest sens. De exemplu, in unele tari, produsele UHT, comparativ cu cele refrigerate, sunt vandute in cadrul magazinelor sau punctelor de distributie la preturi avantajoase, iar in altele sunt oferite de catre distribuitor in cadrul unor promotii prin care consumatorii pot cumpara cantitati mai mari, la un pret favorabil.

Laptele si produsele lactate UHT, segment cheie pentru cresterea consumului

In pietele dezvoltate, consumul de produse lactate lichide cu termen lung de valabilitate este estimat sa ajunga, intre 2009 si 2012, la o rata de crestere anuala de 0,7%.

De asemenea, in timp ce laptele simplu reprezinta cel mai important segment din categoria produse lactate lichide pe pietele dezvoltate, cu 76% cota de piata, producatorii considera ca si laptele cu arome si laptele din soia reprezinta oportunitati posibile de crestere a consumului.

Astfel, in ultimele 12 luni, in Marea Britanie, Spania, Canada si Australia s-a inregistrat o crestere semnificativa a consumului de lapte cu arome, devenind in pietele dezvoltate a doua mare categorie de produse lactate lichide, dupa laptele simplu, desi s-a pornit de la un volum redus.