"Cred ca odata cu intrarea masiva a hard discounterilor (magazine cu preturile cele mai mici - n. red.) pe piata romaneasca impreuna cu scaderea preturilor din real estate, peisajul retailului local se va schimba total. Anul viitor va fi primul in care hard discounterii vor avea un cuvant greu de spus in retailul romanesc", a declarat Alexandru Vlad (foto), directorul executiv al Selgros Romania.

Potrivit acestuia, magazinul de tip discount este modelul cel mai potrivit pentru criza economica, prin politica sa de mentinere a preturilor la nivel scazut. "Magazinele de tip discount au costuri mici, rotatie mare a produselor, o selectie mai scazuta a acestora si suprafete comerciale mai mici", a explicat Vlad in cadrul unui forum organizat de Mediafax.

Executivul Selgros a mai spus ca desi magazinele de tip discount au intrat timid de cativa ani pe piata romaneasca, in tarile occidentale acestea au cote de piata ridicate. "In Germania s-a dovedit ca produsele la un prim nivel al pretului nu sunt neaparat proaste, ci chiar au un nivel relativ bun al calitatii", a apreciat Alexandru Vlad.

Adrian Manolache, secretar general al Asociatiei Marilor Retele Comerciale din Romania (AMRCR), a adaugat ca anul viitor vom asista si la ascensiunea magazinelor online, ale caror costuri sunt si mai mici si ale caror ponderi in total comert vor creste. Pe de alta parte, micile magazine vor intampina tot mai multe dificultati in a-si mentine preturile la un nivel competitiv.

"Preturile pe care si le permit unele magazinele mici nu pot ramane competitive decat daca se vor aproviziona cu produse de pe piata neagra", este de parere reprezentantul AMRCR. In cazul carnii, piata neagra inseamna jumatate din cea totala, potrivit estimarilor Deliei Nica, head of representative office in cadrul Metro Cash&Carry Romania, cel mai mare retail pe plan local.

In prezent, cei mai dinamici jucatori in deschideri de magazine sunt operatorii de formate mici - supermarketuri si discounteri, care au investit numai in primul semestru al anului peste 100 de milioane de euro in extinderea retelelor. Daca anul trecut operatorii de hipermarketuri au investit jumatate de miliard de euro in extinderea lanturilor, anul acesta doar Carrefour, Real si Selgros au continuat investitiile in aceasta directie.

Piata retailului modern alimentar este estimata la o valoare de circa 10 miliarde de euro, afacerile primilor trei mari grupuri - Metro (Metro Cash&Carry, Real Hypermarket), Rewe (Selgros Cash&Carry, Billa, Penny Market) si Carrefour cumuland jumatate din aceasta suma anul trecut.