Jean Valvis a incheiat in anul 2008 vanzarea producatorului de lactate LaDorna catre grupul francez Lactalis, printr-o tranzactie evaluata la 100 mil. euro.

De asemenea, in anul 2002 omul de afaceri a finalizat vanzarea a 94,5% din actiunile Dorna Apemin catre gigantul Coca-Cola, valoarea tranzactiei fiind estimata la aproximativ 40 mil. euro.

Anul 2010 va marca reintoarcerea sa in piata apelor minerale cu brandul Aqua Carpatica, investitia initiala ridicandu-se la peste 12 mil. euro. Valvis si-a setat si o tinta: Aqua Carpatica va fi primul brand de apa de lux exportat din Romania spre pietele internationale.

Wall-Street: Considerati ca a fost momentul potrivit pentru a reintra in industria apelor minerale?

Jean Valvis: Daca era o apa minerala normala nu ar fi trebuit sa iau aceasta decizie, dar este vorba, si asta o motivez prin elementele concrete, fizico-chimice si efectele benefice, de o apa unica. Este acidulata naturala astfel incat nu cere adaugarea de dioxid de carbon asa cum fac toate apele din Romania. Toate apele care sunt considerate premium sifoneaza. Continutul in sodiu al acestei ape este mai mic decat continutul din apele plate necarbogazoase.

Mi-am setat o tinta. Aqua Carpatica va fi primul brand de apa de lux exportat din Romania spre pietele internationale. Pentru acest motiv am conceput site-ul www.theperfectbottle.ro pentru concursul international pentru designul sticlei de Aqua Carpatica, site realizat impreuna cu Andrei Cohn. In acest concurs s-au inscris deja peste 500 de birouri de design din diferite tari precum Italia, Romania, Franta, Japonia, Anglia, Brazilia, SUA.

Vom fi gata pentru piata apelor minerale in 2010. Reintru in piata apelor minerale pentru ca este vorba de placerea de a crea o marca, este o provocare frumoasa, o reactie sanatoasa la marasmul si vulgaritatea din prezent.

Este o provocare extraordinara. Momentul pe care il traversam – criza financiara, politica, lipsa de management, criza morala, multa vulgaritate, lipsa de cadru legislativ – reprezinta o situatie care nu este frumoasa nici macar pentru cineva care nu are datorii la banca. Eu sunt o persoana fara datorii, dar acest context de lipsa de ministri si strategie ma deranjeaza foarte mult. Incerc sa compensez aceste minusuri sa le compensez cu creativitate si implementarea unor proiecte care ma conving ca sunt proiecte cu viziune.

Wall-Street: Daca ar fi sa ne intoarcem in timp, cum arata industria de apa minerala in momentul lansarii Dorna Apemin si ce s-a schimbat intre timp?

Jean Valvis: In anul 1994 consumul de ape minerale per capita in Romania era de 7 litri. Pe vremuri, in Europa, media consumului era de 70-80 litri per capita. In prezent, consumul se situeaza in Romania in jurul valorii de 50 litri per capita, dar in Europa media a evoluat la 140-150 litri. Era clar ca exista o piata in dezvoltare si cota de piata care trebuia castigata. Sunt niste indicatori care ne dadeau clar o perspectiva pentru un viitor pozitiv.

Wall-Street: Mai exista loc pe piata apelor minerale?

Jean Valvis: Pe timp de vara, momentul de varf al consumului, cererea nu poate fi acoperita. Un izvor are niste caracteristici, nu il poti multiplica, este unic. Anumite izvoare nu fac fata datorita cautarii lor, lumea se ataseaza de un anumit gust. Cred ca piata poate fi dublata, nu va atinge 150 litri per capita, insa poate atinge 100 litri.

Wall-Street: Considerati ca ati ales cel mai bun moment pentru vanzarea Dorna Apemin si LaDorna?

Jean Valvis: Toata lumea ma intreaba cum de am reusit sa fac ce am facut in ambele cazuri la un moment extrem de potrivit. In cazul Dorna Apemin, cumparatorul chiar a dorit sa faca aceasta achizitie. In cazul laptelui, este partea mea de merit, stiam ca va deveni un domeniu extrem de concurential. Simteam ca trebuie sa inchei aceasta tranzactie si sa las brandul in mainile unui concern care are aceeasi politica in constructia marcilor. Aici a fost o coincidenta frumoasa.

Exista la momentul respectiv o lipsa de oferta de materie prima. Noi am construit acest sistem de 160 de ferme ecologice. Programul fermier al statului roman nu a globalizat decat 20 de ferme. Am facut de opt ori mai mult decat statul roman pentru repunerea la punct a zootehniei.

Wall-Street: Cat de greu ar fi sa vindeti doua afaceri de calibrul Dorna Apemin si LaDorna in acest an?

Jean Valvis: Aceste doua afaceri si cele pe care le dezvolt in prezent nu au fost facute pentru a fi vandute. Le fac intrucat cred in succesul lor si ma motiveaza. Sunt conectat, creativ, pasionat. Nu cred ca Aqua Carpatica va fi vanduta. Sunt sentimental atasat de branduri, ma supar cand vad ca ceva nu merge bine, vreau ca lumea sa continue sa iubeasca acele branduri chiar daca au plecat de la mine. Sunt proiecte care depasesc un om, care in cativa ani nu mai este. Asa te lupti impotriva disparitiei.

Wall-Street: Va ganditi si la o revenire pe piata laptelui?

Jean Valvis: E inca proaspat contractul semnat cu Lactalis. Mai am inca un an jumatate in care nu am voie sa intru pe aceasta piata, pe baza termenilor contractuali, am semnat o restrictie de la acest sector pentru o perioada de 3 ani. Insa nu am cum sa exclud posibilitatea unei reintoarceri.

Wall-Street: Credeti ca romanii sunt multumiti de produsele existente in piata?

Jean Valvis: Calitatea exista totusi in piata. Problema sunt produsele de import. Cand am intrat cu Dorna in 1996 piata era invadata de sifoanele italienesti. Cand am iesit din aceasta piata erau mai multi jucatori locali cu produse bune, au disparut importurile. Astazi foarte multe din produsele din industria alimentara sunt de import. Exista probleme la nivelul productiei agriculturii romanesti.

Wall-Street: Ce sfat ati avea pentru antreprenorii romani? Ce ii ajuta in aceste vremuri – o abordare pragmatica sau una sentimentala?

Jean Valvis: Intotdeauna trebuie sa imbini utilul cu placutul. Eu nu m-am ocupat niciodata cu ceva care nu imi place. Am avut aceasta libertate, de a ma ocupa cu ce imi place. E clar ca investesc pentru unul, doi, trei ani, fara sa am beneficii. Cine credea ca in 1994 cand am investit intr-o fabricuta pierduta in Dorna Candrenilor ca va fi vanduta la zeci de milioane de euro? Eu credeam.

Nu sunt speculativ prin natura mea. La fel si in cazul imobiliarelor, pe care le-am privit ca pe niste afaceri de baloane de sapun. Proiectele pe termen lung reprezinta vaccinul pentru interprezitorii romani, sa uite putin de tunuri, de filozofia “de a da teapa, a da un tun”. Sa scoatem aceste cuvinte si sa le inlocuim prin viziune, perseverenta, capacitatea de a intui ce va fi dupa zece ani. Antreprenorii ar trebui sa se gandeasca care vor fi nevoile consumatorilor dupa 15 ani. Ce va cere nivelul tehnologic dupa 15 ani? M-am vaccinat impotriva afacerilor cu imobiliare

Wall-Stteet: V-ati gandit vreodata sa plecati definitiv din Romania?

Jean Valvis: Prima data a fost in aceasta toamna. Sunt 16 ani de cand sunt in Romania. Incepe sa ma oboseasca foarte mult, peste problemele de legislatie, peste cele de coruptie, vidul de executivi. Fara manageri la ministere riscul este foarte mare si nu mai este placut sa lucram asa. Sunt o persoana care a construit branduri de la zero, ce am facut am facut cu idei si munca multa. Sunt atasat profund de Romania. Insa incep sa simt prea multa vulgaritate la toate nivelurile – legislativ, politic, etic si managerial. Cand ai o lege proasta si un Guvern ai la cine sa te duci sa imbunatatesti situatia. Aici avem si legi proaste si nici nu avem Guvern. Este un vid al bunului simt si al persoanelor care sa ofere solutii.

Wall-Street: Cum a evoluat relatia cu institutiile bancare?

Jean Valvis: Este perfecta. Nu sunt un caz reprezentantiv. Bancile s-au comportat perfect, iar eu am facut la fel. Niciodata nu am avut o intarziere de plata. Am lucrat foarte bine cu BCR, cu Banca Romaneasca si am facut un SAPARD cu BRD.

Wall-Street: Care a fost cel mai important sfat pe care l-ati primit de cand sunteti prezent in mediul de afaceri?

Jean Valvis: Am avut un mentor care a plecat de curand dintre noi, un prieten al tatalui meu. Se numea Petros Perdikis, cel care m-a invatat sa iau hartia si pixul si sa fac structura de pret, cum se cumuleaza preturile pana la pretul final al unui produs. El mi-a spus: “Fii atent in momentul in care faci dezvoltarea cat de tare apesi pe pedala de acceleratie. Cele mai surprinzatoare falimente au venit prin afacerile dezvoltate foarte repede si care s-au sufocat din lipsa de capital de lucru”.

Wall-Street: Care a fost cea mai importanta lectie invatata in primul an de criza?

Jean Valvis: Optimizare permanenta in orice decizie. Mi-a reamintit sensul propriu al cuvantului economia, care in limba greaca inseamna legea casei. Asta ne invata criza: minim de energie pentru rezultate maxime. Criza ne invata sa fim mai modesti in privinta estimarilor.

Wall-Street: Cum s-a schimbat stilul dumneavoastra de management?

Jean Valvis: Eram 350 de angajati in anul 1994, in 2003 eram 1.600. Astazi suntem 166 de angajati, dupa separarea de Dorna lactate si branzeturi. Sunt structuri de servicii mai mici si mai flexibile.

Wall-Street: Va considerati un castigator al crizei?

Jean Valvis: Se va vedea la bilantul nostru dupa doi ani. Criza va dura, insa in aceasta perioada eu imi asum aceleasi riscuri. Sper insa sa gasim o solutie pentru promovarea unei altfel de atitudini, de genul “Gata! Sa reincepem treaba!”.

Revenirea economiei va avea loc peste 2 ani. Este altceva sa revina economia in statistica macroeconomica si altceva sa spun ca au revenit consumatorul si banca lui la un context de incredere, asftel incat sa reinceapa sa consume. Problema este sa fie relansate consumul, productia si investitiile. Exista un decalaj intre imbunatatirea finantelor publice si relansarea consumului din partea oamenilor.

Creatorul brandului LaDorna revine pe piata apelor minerale cu o investitie de 12,5 mil. euro

Creatorul brandului LaDorna revine pe piata apelor minerale cu o...