“Cand te duci pe Centura Bucurestiului si vezi atatea gropi, care au reaparut dupa doar un an de cand au fost reparate, nu te gandesti in ce tara traiesti? Cand am aderat la Uniunea Europeana ne-am gandit ca vor fi mii de kilometri de autostrada, ca putem sa traversam din Bucuresti pana in Budapesta in 8 ore, dar din pacate nu e asa. De exemplu Portugalia, care era intr-o situatie similara cu cea a Romaniei, a facut ceva in sensul asta. Unde se duc banii de la Uniunea Europeana, unde se duc banii din taxe?”, se intreaba Shachar Shaine (foto), care detine si functia de presedinte al Consiliului Investitorilor Straini in Romania (FIC).

Bugetul Ministerului Transporturilor pentru 2010 se ridica la circa 2,5 miliarde de euro, 380 de milioane de euro fiind destinati constructiei de autostrazi. La inceputul anului, tinta ministrului Transporturilor era finalizarea a 101 kilometri de autostrada si executarea de lucrari pe 508 kilometri de autostrada. Printre cele mai importante tronsoane de autostrada pe care Ministerul Transporturilor dorea sa le finalizeze in 2010 se numara centura ocolitoare a Sibiului (peste 17 km), sectorul 3C al autostrazii Transilvania (peste 18 km) si Bucuresti – Moara Vlasiei – Ploiesti (circa 60 km).

Cea mai mare investitie pe care a ratat-o Romania in ultimii ani, din cauza infrastructurii defectuoase, este o unitate de productie a Mercedes, concernul auto german alegand Ungaria, tara in care va investi 800 de milioane de euro.

“Daca ma uit la tari precum Ungaria, Austria suntem in urma cu 15 ani in privinta infrastructurii”, spune Shaine.

Exista insa si motive pentru care seful URBB refuza sa paraseasca Romania, unul dintre acestea fiind oamenii cu care lucreaza inca din 1999, pe cand ocupa functia de vicepresedinte de marketing al companiei.

“Din natura mea sunt optimist, cred ca lucrurile se vor schimba in bine. Unul din lucrurile care ma tin in Romania sunt oamenii. Am lucrat mult timp in afara. In Romania femeile sunt mai dedicate muncii lor decat in alte tari. Nu sunt rasfatate, sunt muncitoare. Nu exista la ora 15.00 sa lase lucrurile neterminate si sa plece pentru a lua copilul de la gradinita. Majoritatea romanilor sunt primitori, educati. Si stai si te gandesti din nou: daca exista un ingredient atat de important precum oamenii, de ce nu merg lucrurile in directia cea buna?”, afirma Shachar Shaine.

Poate fi mai rau ca in 2009. Sa ne uitam la 1999

In opinia oficialului URBB, 2009 a reprezentat doar “un an de criza”, compania experimentand un climat economic mai dificil in 1999, cand inflatia a crescut cu 80%, iar devalorizarea monedei nationale in raport cu euro a fost de aproape 65%. “Treceam prin al doilea an de cand eram pe piata din Romania. Acum exista un Guvern functional, avem experienta unui an 2009 foarte greu. Sunt discutii mai interesante si mai serioase intre autoritati si investitorii straini. Exista vointa. E greu sa fii optimist in aceasta perioada, insa cred ca avem si motive precum stabilitatea politica, banii de la FMI”, crede Shachar Shaine.

De asemenea, stabilizarea leului in raport cu moneda europeana reprezinta un alt motiv de optimism, in conditiile in care acest aspect influenteaza foarte mult activitatea companiei in ceea ce priveste costurile pentru materia prima. “O devalorizare a leului cu 10% insemna automat o crestere de 10% a materiei prime”, spune Shaine.

Un inceput de an sub nivelul lui 2009. Ce urmeaza?

Anul acesta a debutat cu vanzari sub nivelul celor din 2009, spune Shachar Shaine, care vorbeste de o contractie de aproximativ 10%. Daca in 2009, pe langa criza financiara mediul de afaceri romanesc era expus si unei crize politice, in 2010 vorbim de o “criza a vremii”, in contexul temperaturilor foarte scazute inregistrate in luna ianuarie, care au descurajat consumul de bere si iesirile in oras ale romanilor.

La nivelul industriei de bere scaderea este si mai abrupta, de aproximativ 25%. “Partea buna e ca ianuarie reprezinta oricum doar 4,5% din vanzarile anuale, nu e nicio nenorocire, insa este totusi un motiv de ingrijorare”, afirma Shaine.

Acesta preconizeaza un prim semestru “mai greu” pentru piata berii, situatia urmand sa se imbunatateasca ulterior. Primele semne pozitive ar putea aparea in lunile iulie-august, sustine presedintele URBB.

In ceea ce priveste consumul, acesta s-ar putea situa la nivelul anului trecut, in jur de 80 litriper capita.

“Consumatorul nu a priceput in 2009 ca suntem in criza si ca trebuie sa isi schimbe comportamentul si obiceiul de consum. Declicul s-a produs undeva in vara lui 2009 si romanii au inceput sa consume produsele care ofera un raport bun calitate/pret. De exemplu, pe piata berii segmentul berilor ieftine a scazut mai mult decat piata de mainstream”, explica Shachar Shaine.

Cel mai afectat segment este HoReCa, ce reprezinta 25% din afacerile companiei, industrie ce nu va inregistra cresteri nici in acest an, potrivit lui Shaine.

Incepem 2010 ca o companie mult mai eficienta

In acest an URBB isi va indrepta atentia catre zonele in care mai exista loc pentru optimizari de costuri, respectiv traseul pe care il parcurg marcile din portofoliu de la fabrica la client si inapoi.

“Incepem 2010 ca o companie mult mai eficienta ca urmare a masurilor luate anul trecut. De exemplu, pe linia de productie avem doar o treime pierdere fata de ce am avut inainte. Trebuie sa fim atenti la traseul pe care il parcurg produsele noastre din fabrica pana la client si inapoi. Si nu ma refer la personal, ci la modul in care noi lucram: prin distributie directa, prin distribuitor, prin parteneri logistici, depozitare, stocuri”, spune presedintele URBB.

Daca in 2008 compania avea intotdeauna grija sa aiba stocuri de materie prima in Romania pentru a fi tot timpul pregatiti pentru cererea in crestere, in prezent materia prima se afla la furnizor. “Acum, cand toata lumea este linistita, materia prima e la furnizor si cand avem nevoie aducem un tir, doua tiruri, un tren. Nu avem stocuri in Romania”, declara Shaine.

De asemenea, URBB are incepand de anul trecut un departament pentru achizitii. “Trebuie sa ai intotdeauna o balanta echilibrata intre eficientizarea costurilor si a genera venituri. Inainte fiecare manager semna pentru ce comanda. Ne uitam acum la orice achizitie facem, si aici ma refer la cele importante. Mult mai multa atentie la detalii”, afirma Shachar Shaine.

Totodata, un alt aspect pozitiv observat de managerul URBB este reducerea fluctuatiei de personal, de la 30% inainte de debutul crizei pana la 8% in prezent. “Trebuie sa ai oameni de baza. Echipa este cea mai importanta. Toti avem marci de bere, aproape aceeasi tehnologie, marea diferenta este data de oameni”, considera Shaine.

Este URBB interesat de achizitii anul acesta? “Daca ma uit cine exista in piata de bere, in afara de 4 producatori mari, exista 2 locali mici care pentru noi nu sunt interesanti si multi altii care au o capacitate pana in 200.000 de hectolitri. Avem capacitate de productie, nu ne intereseaza cota de piata, ne intereseaza sa ne dezvoltam pe baza strategiei pe care o avem si sa cream o companie de bauturi premium. Orice marca pe care am inceput-o am dezvoltat-o de la zero, nu am cumparat nimic pe piata din Romania. Sa cumparam ceva care exista nu este usor, este vorba de o alta mentalitate”, declara Shachar Shaine.

In privinta tintelor de afaceri, acesta estimeaza pentru acest an o crestere de 25% pe segmentul bauturilor racoritoare, pe fondul dezvoltarii brandurilor din portofoliu, in timp ce pe segmentul berii majorarea va fi in jur de 7%, in timp ce piata va stagna.

In luna mai anul trecut URBB anunta demararea unui proiect Greenfield, in valoare de peste 10 mil. euro, prin care compania intra pe piata apelor minerale. Fabrica este situata in localitatea Bilbor (judetul Harghita), la 12 km. de Borsec, pe drumul intre Toplita si Vatra Dornei, si are
in prezent 25 de angajati.

“Suntem in teste acum. Foarte curand vom intra pe piata. Nu intentionam sa fim un jucator mare imediat, insa credem ca putem oferi un izvor de calitate. Dezvoltam acest proiect de doi ani, avem rabdare si nu am facut niciun compromis, nici in calitate, nici in investitiile in marketing, de distributie, productie”, spune Shaine.

In acest sens, compania a majorat bugetul de marketing pentru 2010 cu aproximativ 20%, mixul folosit in promovarea noului brand din portofoliu fiind TV-online-radio.

De asemenea, compania intentioneaza sa majoreze ponderea exporturilor in cifra de afaceri prin extinderea in cateva tari din regiune. “In prezent exporturile reprezinta 3% din afacerile noastre, principalele tari cu care lucram fiind Macedonia, Albania si Bulgari. Discutam acum cu cei de la Carlsberg in ce tari ne vom extinde, ne uitam oricum la statele din jurul Romaniei”, precizeaza Shachar Shaine.

URBB a raportat pentru 2009 afaceri in stagnare la nivelul anului 2008, respectiv aproximativ 93 mil. euro. Compania a atins o cota de piata de 9,5%, in crestere fata de 2008 cu 15% in volum. Din punct de vedere valoric, cota de piata a companiei in 2009 este de 11.1%.

Investitorii straini: 1 mld. de euro in autostrazi ar crea pana la 50.000 de locuri de munca

Investitorii straini: 1 mld. de euro in autostrazi ar crea pana la...