Cifra de afaceri a Arctic in 2009 a fost de 186 milioane de euro, in scadere cu 12,6%, iar volumul total al vanzarilor a depasit 1,4 mil. unitati, un declin de 8% fata de anul precedent. Din numarul total de produse vandute, aproximativ 1,1 mil. au reprezentat aparate frigorifice.

Nivelul vanzarilor la export a crescut cu 5%, ajungand la 835.000 de unitati, fata de 793.000 de unitati in 2008. Astfel, valoarea exporturilor a fost de 106 mil. euro, fata de nivelul de 104 mil. euro atins in 2008. Cea mai buna evolutie a vanzarilor a fost inregistrata pe pietele traditionale precum Franta, Germania, Marea Britanie, Turcia si Spania, care reprezinta peste 60% din exporturile Arctic. La polul opus, efecte vizibile ale crizei financiare au fost remarcate in cazul tarilor din zona centrala si de est a Europei.

“Am reusit sa crestem exporturile, ceea ce a fost salvator. Nu am facut lucruri dramatice cum ar fi restructurari, reorganizari. Mai mult am reusit sa dam cresteri salariale, peste inflatie. Pentru categoriile de angajati cu venituri la baza grilei cresterea a fost de 15%”, spune Monica Iavorschi (foto).

Fluctuatia de personal in 2009 a fost de 4,5%, reducandu-se la jumatate fata de nivelul inregistrat in 2008. Majoritatea angajatilor care au parasit compania in 2009 au intre 1-3 ani vechime in Arctic si varste cuprinse intre 26-35 ani, spun reprezentantii producatorului de electrocasnice. In prezent, Arctic are aproximativ 2.000 de angajati.

De asemenea, 2009 a fost un an marcat de crestere intensiva si eficientizare a operatiunilor si nu o perioada de investitii sau de intrare pe noi piete.

“Daca piata ar fi crescut probabil s-ar fi vazut si intr-o extensie a capacitatii de productie. Nu a intrat insa niciun fel de extensie de business. Ne-am concentrat foarte mult pe investitiile care au adus eficienta. In proportie de 95% ele s-au concentrat pe ce inseamna productie. Nivelul investitiilor nu a fost in linie cu cele din anii precedenti. Chiar si lansarea de produse noi ar fi fost un lucru riscant in contextul economic actual. In 2010 preferam sa mai stam in asteptare in privinta lansarilor. Nu cred insa ca ne mai putem astepta la o rasturnare de situatie”, afirma Iavorschi.

Potrivit acesteia, unitatea de productie de la Gaesti a fost zona in care au fost realizate cele mai mari optimizari, intrucat este locul cu cele mai mari costuri la nivelul companiei. In plus, Arctic s-a focusat si pe minimizarea costurilor si eficientizarea pe zona de productie si logistica. In aceste conditii, una dintre masurile luate la inceputul anului trecut a fost suspendarea activitatii in fabrica de la Gaesti, pe perioada a 2-3 saptamani cumulat.

“Ca manager esti mult mai concentrat, nu iti mai permiti sa lasi o saptamana fara sa te uiti peste cifre. Lucru care poate intr-un an normal ar fi putut sa se intample fara sa te ingrijorezi ca peste o saptamana ai fi putut sa vezi ceva ce nu ti-ai putut imagina. Intr-un an cum a fost 2009 probabil nu iti permiti sa treaca nici macar o zi fara sa te uiti peste cifre – vanzari, stocuri”, declara Monica Iavorschi.

Directorul general al Arctic vorbeste de o continuare a declinului industriei de profil si in primul trimestru al acestui an, de pana la 10%. Un trend pozitiv este asteptat in partea a doua a anului.

In 2009, piata de electrocasnice din Romania a atins valoarea de 300 mil. euro, potrivit estimarilor Arctic.

“2010 nu il mai vad atat de dificil ca 2009, probabil problemele vor fi aceleasi, poti sa faci mai bine lucrurile pe care le-ai facut la prima strigare. Nu cred ca se pot intampla lucruri mult mai grave”, crede oficialul Arctic.

Pentru acest an, compania vizeaza o crestere a vanzarilor de 10%, exporturile continuand sa compenseze evolutia negativa de pe plan local.
In plus, Arctic va continua campaniile de buy-back, centrate insa de aceasta data pe ideea de reciclare, colectare si imbunatatire a eficientei energetice.

“Campaniile de buy-back au fost interesante, insa din punctul meu de vedere nu au generat vanzari suplimentare. Pot sa faca doua lucruri – sa genereze niste vanzari in avans si sa puna intr-o pozitie mai buna jucatorii din piata, la nivel de producatori, retaileri. Dar o astfel de campanie nu stimuleaza vanzarile cu un procent de doua cifre, ci undeva la nivel de 3-5%”, spune Iavorschi.

Prezenta pe piata din Romania cu marcile Arctic si Beko, Arctic a finalizat anul trecut cu o cota de piata de 35,3%, in crestere cu 4 puncte procentuale comparativ cu 2008.

Arctic face parte din grupul Arçelik, al treilea producator european de aparatura electrocasnica. Producator si distribuitor de produse electrocasnice, Arçelik a fost infiintat in 1955, produsele companiei fiind distribuite in prezent in peste 100 de tari din intreaga lume. Compania detine 11 unitati de productie in 4 tari si are aproximativ 17.000 angajati. Portofoliul Arçelik include 10 branduri: Arçelik, Beko, Grundig, Altus, Blomberg, Elektra Bregenz, Arctic, Leisure, Flavel si Arstil.

Arçelik a inregistrat in 2009 o cifra de afaceri de 3,1 miliarde de euro.

Arctic ridica miza pe exporturi, dupa vanzari in scadere cu 22% in 2009

Arctic ridica miza pe exporturi, dupa vanzari in scadere cu 22% in...