Diviziile de leasing de personal din cadrul marilor firme de resurse umane de pe piata isi revin din amorteala si continua sa sustina pana la trei sferturi din afacerile organizatiilor, chiar pe parcursul anului de criza 2009 si in primul trimestru al acestui an.
“Dupa o relativa stagnare in perioada sarbatorilor de iarna si la inceputul lui 2010 - obisnuita, de altfel - leasingul de personal a inceput sa creasca in forta odata cu primavara acestui an. Cererea de personal in regim temporar aproape ca s-a dublat fata de perioada similara a anului trecut, multe companii din productie si servicii de aici avand deja cereri de pe piata externa”, afirma Florin Ochiana, HR operations manager al subsidiarei companiei olandeze Lugera & Makler, al doilea mare jucator de pe piata locala, cu afaceri de 18,5 milioane de euro in 2008.

Florin Godean, director comercial al Adecco, cel mai mare furnizor de servicii de recrutare din lume, cu afaceri de 23,2 milioane de euro in 2008 pe piata locala, pune cresterea cererii de leasing de personal pe seama imposibilitatii de a planifica pe termen lung strategia de business dar si datorita aparitiei de comenzi punctuale si neplanificate.

Godean nu a precizat un procent de crestere al numarului de angajati in leasing la nivelul intregii piete. In anul 2008, peste 20.000 de persoane au muncit in regim de leasing, conform unei analizei Adecco.

Comparativ cu anul 2008, cand leasingul de personal reprezenta 80% din cifra de afaceri, in 2009 Adecco a realizat o cota de 85% alocata veniturilor din afacerile de inchiriere de personal, in crestere fata de 2008 . Rezultatele financiare pentru 2009 pentru anul trecut vor fi facute publice la inceputul semestrului doi an anului.

“In ceea ce priveste comparatia marjei de profit intre serviciul de munca temporara si celelalte principale servicii oferite de Adecco (recrutare, evaluare personal, calcul salarial, administrare personal, outplacement), aceasta nu este relevanta intrucat caracterul acestora este extrem de diferit. In general acest procent intr-o activitate echilibrata a serviciilor se situeaza intre 30-50%”, afirma Godean. Marja profitului brut generat de leasingul de personal calculat pentru rezultatele financiare din anul 2008 se cifra la 70%.

Similar, Lugera & Makler si-a mentinut aceleasi cote in privinta cuantumului in cifra de afaceri si a marjei profitului obtinut de pe urma inchirierii de personal – 70%, respective 10%. In acest moment compania are aproximativ 3.800 de persoane in leasing, cu aproape 1.800 mai mult comparativ cu primul trimestru al anului trecut, cand pe statele companiei erau trecute 2.000 de angajati in acest regim, si cu 500 mai mult fata de ultimul trimestru al anului 2009.

Grupul APT, a treia cea mai mare companie in functie de cifra de afaceri de apriximativ 12,5 milioane de euro anul trecut, in scadere comparativ cu cifra de afaceri de 18 milioane de euro realizata in 2008, a raportat un segment de 35-40% din venituri realizate din activitatea de inchiriere de personal. Oficialii companiei au specificat ca ponderea de 40% pentru leasing nu include cuantumul veniturilor din activitatea de outsourcing de personal.

“In 2009 activitatea de leasing de personal a inregistrat un declin fata de 2008, in principal din cauza efectelor crizei asupra companiilor si implicit asupra pietei fortei de munca. Insa anul 2010 a inceput pe un trend crescator, iar balanta s-a mai echilibrat in primul trimestru fata de aceeasi perioada a anului 2009”, afirma Sorina Donisa, CEO al APT Resources & Services.

In primele trei luni ale anului compania a adaugat pe statele de plata 100 de noi angajati in regim leasing, ajungand la un total de 800 de persoane pe segmentul de inchiriere personal.

Compania de resurse umane Trenkwalder Sobis, cu o cifra de afaceri de 8,9 milioane de euro in 2009, in crestere cu 30% comparativ cu anul 2008, un avans de peste 100% al cererii de personal in sistem leasing fata de aceeasi perioada a anului trecut. Compania, cu sediul central in Sibiu, si-a extins portofoliul de clienti, cu accent pe productia auto, productia de componente electronice si domeniul bancar si are peste 2.700 deangajati in regim leasing.

„Locurile de munca sezoniere nu sunt insa numai cele cu care suntem obisnuiti cu totii (constructii, agricultura etc.), ci si in retail si productie. Avem deja mai multe solicitari, printre care cea mai mare este de 50 persoane, pe o perioada de trei luni, de la un client din domeniul productiei de componente electronice. Estimez ca vor urma si altele in productie si retail, in primul rand”, a precizat Bogdan Florea, general manager al companiei de resurse umane Trenkwalder Sobis.

Codul Muncii stipuleaza ca angajatul in leasing este, de fapt, un angajat cu carte de munca pe statele unui agent de munca temporara - o companie care inchiriaza forta de munca. Practic, companiile care ofera aceste servicii sunt cele care imprumuta contra cost personalul pe o perioada determinata de timp. Companiile - in special multinationalele - au nevoie de un numar suplimentar de angajati, mai ales cand inregistreaza nivele fluctuante ale activitatilor sau cand trebuie sa suplineasca angajatii plecati in concediu.

Potrivit Codului Muncii, un contract de munca temporara are aceeasi valoare ca si contractul pe durata nedeterminata, acordand vechime in munca si impunand aceleasi obligatii financiare, atat angajatorului, cat si persoanei angajate.

Avantajele obtinute de companiile care apeleaza la acest serviciu tin de eficientizarea procesului de angajare si manageriere a contractului cu angajatul. Contractul de munca ramane la firma de recrutare, iar statul de plata al angajatului si cheltuielile conexe revin inchiriatorului.

Desi la prima vedere pare un serviciu mai scump, o analiza economica a costurilor pentru o activitate similara efectuata prin forte proprii in comparatie cu externalizarea acestui serviciu indica leasingul de personal ca fiind o alternativa eficienta.

Astfel, societatea nu inregistreaza costuri suplimentare cu personalul dedicate recrutarii, anunturilor mass-media, evaluarii personalului. De asemenea, companiile sunt scutite de costurile inregistrarii si colectarii documentelor la angajare si incheierea relatiilor de munca, calcul salarial, plata salariilor si a taxelor lunare.

“In combinatie cu recrutarea, de exemplu (si aici nu ma refer numai la pozitii de entry-level), leasingul avantajeaza atat clientul cat si agentia: comisionul de recrutare este diminuat daca personalul recrutat va fi angajat in regim de leasing, deoarece o parte din costul total se va distribui uniform pe perioada folosirii angajatilor in comisionul lunar pentru leasing. Ca sa nu mai vorbim de faptul ca un client care apeleaza la externalizarea recrutarii si a gestionarii personalului isi poate concentra activitatea pe afacerea propriu-zisa”, spune Ochiana.

Cu toate acestea, inchirierea de personal poate genera si dezavantaje atat pentru companii, cat si pentru angajati. Timpul determinat de lucru pentru un proiect poate crea o motivatie scazuta de performanta a personalului. Sentimentul de neapartenenta la companie si lipsa unui loc de munca stabil, pe perioada nedeterminata, scade randamentul angajatului, sustin specialistii in recrutare.

Astfel, compania care inchiriaza va fi intr-un proces permanent de incercare de a gasi angajatul care se adapteaza si performeaza rapid. In plus, schimbul continuu de personal poate demotiva si angajatii permanenti, care trebuie sa se adapteze constant muncii cu noi colegi.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri