“Am lucrat doi ani la acest proiect. In 2005 am decis sa trecem de la o companie de bere la una de bauturi. Am avut nevoie de mai mult timp pentru a demara proiectul din cauza infrastructurii si a accesului destul de dificil in zona. De asemenea, am dorit sa lansam in acelasi timp ambele izvoare, cel de apa minerala si cel de apa plata”, spune Shachar Shaine (foto), presedintele URBB.

De asemenea, decizia de a intra pe acest segment de piata a fost determinata si de faptul ca doar 30% din sursele de apa din Romania sunt exploatate in prezent.

Localitatea Bilbor, aflata la 28 km de Toplita si la 9 kim de hotarul cu judetul Suceava, a fost aleasa de URBB pentru un proiect Greenfield cu o valoare initiala de 10 mil. euro, dintre care 3 mil. euro reprezinta un credit bancar contractat de la BRD pe o perioada de 10 ani. In fabrica din Bilbor lucreaza in prezent 35 de angajati.

5 ani au fost necesari pentru gasirea izvorului potrivit. “Am cautat sa avem o combinatie intre o apa minerala bogata in minerale si o apa plata usoara. Am avut si doua optiuni pentru numele produsului. Prima a fost Q, iar varianta finala a ramas Bilbor, intrucat exista o corelatie intre brand si locatie”, explica Shaine.

Cu o singura linie de imbuteliere, unitatea de productie are o capacitate de 12.000 sticle de 2 litri/ora, putand sustine o cota de piata de 5-7%. Tinta companiei pentru urmatorii 5 ani este atingerea unei cote de piata de 10% in industria apelor minerale.

De asemenea, Shachar Shaine preconizeaza ca pana la finalul acestui an business-ul cu apa minerala sa detina o pondere de 5% din totalul afacerilor URBB. Obiectivul pentru 2010 este atingerea unei cifre de afaceri de aproximativ 100 mil. euro.

Apa minerala Bilbor se pozitioneaza pe segmentul premium, alaturi de branduri precum Dorna si Borsec, avand ca public tinta consumatorul activ, cu varsta cuprinsa intre 25 si 35 de ani. Ambalajul produsului a fost realizat de compania Stock and Partners, cu experienta in domeniul designului pe piata japoneza.

Cum va reusi URBB sa rupa din cota de piata a unor jucatori precum Romaqua, producatorul Borsec, sau Dorna, apartinand Coca-Cola? “Abordare la raft, promovare si gust”, spune Shachar Shaine. “Odata ce gusta produsul, statistic 30-40% dintre consumatori vor ramane fideli unui anumit brand. Pe acest lucru mizam si noi. Vom avea si promotii si activitati de promovare, campanii de marketing integrate”, adauga acesta.

Potrivit lui Doron Zilberstein (foto), vicepresedinte de marketing al URBB, bugetul de promovare pentru acest an al brandului Bilbor se ridica la “cateva milioane de lei”.

Pe de alta parte, producatorul isi propune ca pana la sfarsitul lui 2010 apa minerala Bilbor sa fie prezenta in 25.000 de locatii, din cele 43.000 de puncte de distributie din portofoliul URBB.

In plus, brandul de apa ar putea fi exportat in zona tarilor din Golf de la sfarsitul anului, exporturile urmand sa atinga o pondere de 25% din afacerile URBB.

Declin de 4% pe piata apelor minerale

Potrivit datelor furnizate de companie, nici piata apelor minerale nu a fost ocolita de efectele crizei economice, industria inregistrand un declin de 4% in 2009. O tendinta observata in piata arata ca preferinta consumatorilor se indreapta in special spre apa plata, care a raportat in 2009 un avans de 7,2%, fata de 2008, in timp ce segmentul apei minerale a scazut cu 10% anul trecut. “Suntem intr-o perioada dificila, chiar si piata apelor minerale scade cu 4%. Consumatorii aleg din ce in ce mai putin sucurile carbonatate si se indreapta spre apa”, afirma Doron Zilberstein.

URBB estimeaza pentru acest an o stagnare a industriei de ape minerale in jurul valorii de 300 mil. euro, nivel atins in 2008.

In conditiile in care consumul de apa atinge pe plan local nivelul anual de 50 litri/capita, Shachar Shaine considera ca industria are potential de crestere, existand posibilitatea dublarii acestui nivel in urmatorii ani. Spre comparatie, in Italia consumul anual de apa per cap de locuitor este de 100 litri.

Romania are nevoie de investitori

“Se discuta prea mult si se face prea putin”, sintetizeaza Shachar Shaine situatia economica prin care trece in prezent Romania. “Guvernul trebuia sa ia niste masuri, nivelul de cheltuieli la buget era prea ridicat. Cred ca odata cu luarea unor masuri, atmosfera se va imbunatati treptat. Incertitudinea care exista acum in piata este cel mai mare dusman”, considera oficialul URBB.

In opinia sa, o eventuala majorare a taxelor, ca masura adiacenta scaderii salariilor din sectorul bugetar si a pensiilor, nu va avea loc anul acesta. “Ar fi o mare greseala daca s-ar intampla acest lucru, fie si anul viitor. Romania are nevoie de investitori. Multi producatori spun ca prefera sa lucreze in Romania, insa sa produca in Bulgaria. Autoritatile trebuie sa fie atente ca prima masurile pe care le iau sa nu distruga mediul de afaceri”, declara Shachar Shaine.

In opinia sa, diversificarea portofoliului poate reprezenta o masura a producatorilor de protejare in fata unei posibile prelungiri a crizei financiare si in 2011.

“Daca aceasta criza va continua si in 2011 ma voi uita unde pot sa atrag un venit mai mare, adica sa incerc sa fiu prezent in categoriile pe care nu le acopar. Ma uit cum pot sa am venituri mai bune – din export, din cota de piata, din distributie – si sunt atent si la eficientizarea cheltuielilor”, explica Shaine.

URBB a raportat pentru 2009 afaceri in stagnare la nivelul anului 2008, respectiv aproximativ 93 mil. euro. Compania a atins o cota de piata de 9,5%, in crestere fata de 2008 cu 15% in volum. Din punct de vedere valoric, cota de piata a companiei in 2009 este de 11.1%. Portofoliul URBB cuprinde marcile internationale de bere - Tuborg, Tuborg Strong, Tuborg Christmas Brew, Carlsberg, Skol, Guinness, Holsten si Kilkenny si bauturile racoritoare - Orangina si Granini.

Seful URBB: Romania e cu 15 ani in urma Ungariei in privinta infrastructurii

Seful URBB: Romania e cu 15 ani in urma Ungariei in privinta...