Mihai Matyas (foto), 53 de ani, are o experienta de peste 27 de ani in industrii importante din Romania, dintre care 15 ani i-a petrecut in industria bauturilor racoritoare, lucrand pentru Quadrant-Amroq Beverages, compania care a detinut pana in 2006 in exclusivitate franciza Pepsi pe piata locala, si in industria alimentara si cea a cimentului si a materialelor refractare. Interviu: Cum a ajuns Pepsi in Romania

“Criza din ’96-’98 desi a fost la nivel global, iar Romania a fost afectata mai puternic, avea un grad de predictibilitate mai mare. Romania a facut atunci niste pasi concreti, reformele adoptate facand ca aceasta tara sa iasa mai repede din criza. Nivelul de incredere era mai ridicat decat acum. In prezent acest nivel de incredere este determinat de incertitudinea la nivel global si rasturnarea sistemului de valori de referinta”, afirma Matyas.

Daca in perioada ’96-’98 principala problema cu care se confruntau companiile active in mediul de afaceri din Romania era instabilitatea valutara, acum gradul de incertitudine este legat de momentul in care se va relua cresterea economica si la ce nivel.

Dupa 13 ani in cadrul companiei, Mihai Matyas si-a incetat in martie 2007 colaborarea cu QAB, ultima pozitie ocupata fiind cea de vicepresedinte investitii si cercetare&dezvoltare. Ulterior, Matyas s-a dedicat propriului business, oferind consultanta pentru companii din industria alimentara si a bauturilor, respectiv companii din industria grea.

Principalele servicii cerute de companii in acea perioada erau consultanta in dezvoltare operationala, consultanta de calitate, eficientizare operationala, spune Matyas.

“In 2006 piata de consultanta din Romania a avut o evolutie foarte buna cu o accelerare in 2007, odata cu aderarea la Uniunea Europeana. Nu cred insa ca exista o reteta prin care o companie sa se protejeze impotriva crizei. Schimbarile in interiorul companiei trebuie facute tot timpul, chiar si atunci cand esti in crestere”, crede Mihai Matyas.

In prezent, principala problema cu care se confrunta companiile active pe plan local o reprezinta infrastructura defectuoasa, sustine Matyas.

“Romania este in continuare o tara cu potential investitional deosebit. Dezvoltarea infrastructurii ar usura si ar deschide calea unor investitori care isi doresc sa vina aici”, declara Mihai Matyas, care ofera ca exemplu in acest sens Bulgaria, unde a oferit consultanta si pentru imbuteliatorul Pepsi.

“In Bulgaria mi-a placut ca se lucra la infrastructura intr-un ritm mult mai sustinut decat in Romania. Un alt lucru bun, care cred ca a atras investitori, a fost introducerea celei mai mici taxe de impozitare din Europa, de doar 10%. Insa in fiecare tara trebuie sa gandesti global si sa actionezi local. Sistemul «copy paste» nu functioneaza intotdeauna”, explica Matyas.

Din aprilie la carma La Fantana. Strategie pentru 2010

Mihai Matyas a preluat din luna aprilie conducerea operatiunilor La Fantana, inlocuindu-l pe polonezul Jaroslaw Zuchowski.

Strategia pentru acest an vizeaza o politica mai agresiva pe segmentul rezidential, respectiv consumul de apa naturala prin intermediul watercoolerelor in propria locuinta. “Aceasta zona este complet libera in prezent si are potential de dezvoltare”, spune Matyas.

In prezent segmentul rezidential are o pondere de 2% din cifra de afaceri a La Fantana, respectiv 4% ca numar de aparate. Pentru 2010 acest segment este estimat sa genereze afaceri de 1 mil. euro.

Oferta La Fantana pe segmentul rezidential include un abonament lunar de 16 euro+TVA (aparat si 4 cutii de apa de cate 10 litri). Un competitor pe aceasta piata este si compania Cumpana.

In urmatorii 3 ani compania isi propune sa atinga o cota de piata pe zona rezidential de 80% si 70% din piata pe segmentul corporate.

In ceea ce priveste obiectivele financiare, Matyas estimeaza o crestere de 6% a afacerilor, dupa un declin de 10% in 2009, pana la 19 mil. euro. Anul trecut compania a raportat un profit brut de 5,4 mil. euro la nivelul afacerilor din Romania si 6,7 mil. euro la nivel de grup.

Chiar daca Bulgaria si Ungaria se afla pe lista tarilor pentru o posibila extindere, grupul a amanat pentru moment aceste proiecte, concentrandu-se pe consolidarea fortei de vanzari, care s-a dublat fata de august 2009, atingand in prezent 150 de angajati.

Grupul La Fantana este prezent de peste 10 ani in Romania si are doua unitati de imbuteliere (Bucuresti si Talmaciu). In Romania compania are 450 de angajati.

La Fantana este prezenta si in Serbia unde detine o unitate de imbuteliere la Mitrovo Polje si 150 de angajati.

Compania are pe plan local o baza de 25.000 de clienti si un numar de 55.000 de watercoolere instalate la nivelul intregii tari. Principala piata de desfacere o reprezinta Bucurestiul, care genereaza aproximativ 40% din cifra de afaceri a La Fantana.

Potrivit estimarilor companiei, in Romania exista in prezent aproximativ 80.000-95.000 watercoolere, cu mult in urma Poloniei, unde penetratia acestui segment este mai ridicata – 500.000 watercoolere – pe fondul dezvoltarii mai puternice a zonei corporate.

La Fantana imbuteliaza anual circa 100 mil. litri. Consumul de apa imbuteliata se situeaza in Romania la 1,1-1,2 mld. litri pe an.

Interviu: Cum a ajuns Pepsi in Romania

Interviu: Cum a ajuns Pepsi in Romania