Principalul motiv pentru cresterea preturilor la pompa este cotatia barilului de petrol care se schimba in fiecare zi, in functie de cererea si consumul la nivel mondial, de disponibilitatea capacitatilor de transport si rafinare, precum si a pietelor financiare.

Un eveniment precum scurgerea imensa de petrol in Golful Mexicului sau previziunile privind cresterea cererii in China pot urca aproape instantaneu pretul pentru benzina la pompa.

De cine a fost cauzat dezastrul din Golful Mexic?

De cine a fost cauzat dezastrul din Golful Mexic?

Ce costuri sunt incluse in pretul carburantilor?

Potrivit datelor colectate pana in prezent de Consiliul Concurentei, care investigheaza piata comercializarii de carburanti inca din 2005, jumatate din costul carburantilor inseamna materia prima, iar restul - costurile de transport, taxele si accizele.

[Citeste aici: Se justifica sau nu pretul la carburanti? Vezi aici ce spune Consiliul Concurentei].

Se justifica sau nu pretul la carburanti? Vezi aici ce spune Consiliul Concurentei

Se justifica sau nu pretul la carburanti? Vezi aici ce spune...

Componentele preturilor carburantilor sunt taxa pe valoare adaugata (TVA), acciza, taxa speciala de drum, costurile logistice (distributie primara si secundara), costurile de operare a retelei de distributie, costurile materiei prime (inclusiv costurile aferente prelucrarii acesteia), costurile financiare si adaosul comercial, potrivit Rompetrol.

Mai exact, cum se calculeaza pretul la carburanti?

Reprezentantii Rompetrol spun ca pretul carburantilor este influentat constant de o serie de factori, majoritatea independenti de activitatile companiilor petroliere. Este vorba despre variatiile cotatiilor internationale la produse finite (benzina si motorina) sau conditiile economice la nivel local, regional si international.

"Mai mult, 2010 a reprezentat pentru Romania si o crestere a nivelului de taxare aplicat de Executiv, masura care a vizat TVA si accizele platite de companii, aceasta avand la randul ei o influenta puternica in determinarea pretului la pompa al carburantilor", sustin oficialii companiei petroliere.

Acestia precizeza ca fiecare companie petroliera are propriul mod de calcul al preturilor carburantilor la pompa, in functie de costurile de procesare a titeiului, distributie si operare ale retelei.

"In comparatie cu finele anului 2009, cursul de schimb leu/dolari a crescut in 2010 cu 11%, iar cotatiile internationale la produse finite cu 22% la benzina, respectiv 27% la motorina. Avand in vedere faptul ca aceste cotatii sunt exprimate in dolari, iar grupul Rompetrol importa toata cantitatea de titei necesara pentru productia de produse petroliere, efectul in lei al celor doi factori a fost reprezentat de o crestere de 36% in cazul benzinei si de 41% in cazul motorinei", explica pentru wall-street.ro oficialii companiei.

La aceste cresteri s-au adaugat alte majorari: acciza la combustibili a crescut anul trecut cu 18% pentru benzina si cu 23% pentru motorina, iar de la 1 iulie taxa pe valoare adaugata a ajuns la 24%, fata de 19% cat fusese pana atunci. "Efectul cumulat al tuturor acestor factori ar fi trebuit sa conduca la o crestere a pretului benzinei cu aproximativ 33% si motorinei cu 39%. Cu toate acestea, preturile practicate in statiile Rompetrol Downstream (divizia de distributie de carburanti a grupului Rompetrol - n. red.) preturile au crescut cu 28% la benzina si cu 31% la motorina in 2010 fata de aceeasi data a anului 2009", conchid cei de la Rompetrol.

Cum se explica profiturile mari ale companiilor petroliere in ciuda cresterii costurilor?

“Nu exista vreo rafinarie in lumea asta care sa fie profitabila. Rafinaria este un centru de cost si nu de profit”, spunea recent Dinu Patriciu, fondatorul Rompetrol, care a iesit complet din actionariatul companiei in 2009. Costurile de rafinare ridicate pun o tot mai mare presiune pe preturi, dar si in aceste conditii companiile petroliere continua sa raporteze profituri mari, starnind suspiciunile clientilor.

Anul 2010 pentru Dinu Patriciu in 60 de secunde

Anul 2010 pentru Dinu Patriciu in 60 de secunde

Citeste si:

Companiile majore de pe piata fac bani din productia de petrol. Castigul lor vine dupa ani in care au investit in campuri petrolifere preluate atunci cand preturile erau mult mai scazute. Intre timp, au reusit sa-si recupereze investia si, acum cand preturile la carburanti sunt tot mai mari, companiile de profil au numai de castigat. [Citeste aici: Profitul Petrom a urcat cu 46% la noua luni].

Cine stabileste pretul la benzina?

Chiar daca industria petroliera nu este la fel de competitiva precum cea alimentara, de exemplu, cu siguranta nu companiile petroliere pot stabili preturile. Altfel, nu s-ar explica de ce de la un varf de 150 de dolari in 2008 per barilul de petrol s-a ajuns, tot in acelasi an, la un minim de 30 de dolari.

Preturile sunt stabilite prin mecanismele pietei mondiale. In plus, cresterea nivelului de trai din tari emergente precum China si India duce la o cerere tot mai mare. Sincopele in alimentare si instabilitatea politica din unele tari mari producatoare de petrol sunt alti factori care au impins in sus preturile, potrivit NPR.org.

Daca pretul este stabilit de piata, atunci care este rolul OPEC?

In mod traditional, Organizatia Tarilor Exportatoare de Petrol (OPEC) stabileste limite de productie pentru fiecare tara membra astfel incat sa mentina un pret mai mare decat cel dintr-o piata cu adevarat competitiva. Cu toate acestea, unele state “triseaza” si produc mai mult decat prevede cota.

Ce solutii avem?

Pe termen scurt, dar si pe cel lung, solutia este universala: cresterea stocurilor si scaderea cererii. Alte solutii pe termen lung ar fi exploatarea de noi campuri petrolifere, constructia de rafinarii sau gasirea de carburanti alternativi.

Jurnalistii wall-street.ro va mai recomanda sa cititi:

Ce preturi platesc romanii la pompa comparativ cu ceilalti cetateni din UE?

Transportatorii acuza Guvernul pentru pretul ridicat al carburantilor

Transportatorii sustin ca pretul carburantilor a crescut cu 30% in 2010

Transportatorii sustin ca pretul carburantilor a crescut cu 30% in...

Boc, despre pretul carburantilor: Putem introduce impozite impotriva producatorilor

Transportatorii sustin ca pretul carburantilor a crescut cu 30% in 2010