In anul 2000, la Bucuresti la fost semnat Acordul intre Guvernul Romaniei si Guvernul Republicii Bulgaria privind construirea unui nou pod peste Dunare. Acordul a fost ratificat un an mai tirziu, iar in 2004, la licitatie au fost invitate toate tarile UE, plus Romania, Turcia si Bulgaria.

In cele din urma, s-a decis ca proiectul sa fie cofinantat de UE, prin programul ISPA, Banca Europeana de Investitii, Agentia Franceza pentru Dezvoltare si Institutul German de Credite pentru Reconstructie.

Construirea podului necesita un buget de aproximativ 240 de milioane de euro, cea mai mare parte a sumei, aproximativ 200 de milioane, urmind sa fie oferita Bulgariei, tara care se va ocupa efectiv de construirea podului.

42 de milioane de euro

Proiectul de infrastructura pentru malul romanesc al Dunarii valoreaza 42 de milioane de euro, incluzind caile rutiere (4,6 milioane de euro), posturile de control in vama (6,6 milioane de euro) si modernizarea caii ferate intre Craiova si Calafat (18,6 milioane de euro).

Podul Calafat - Vidin va fi cel de-al doilea pod peste Dunare, dupa Giurgiu - Ruse si este considerat ca fiind „veriga lipsa“ din Coridorul IV Paneuropean de Transport, conectind orasele Dresda/Nürnberg - Praga - Viena/Bratislava - Budapesta - Arad - Bucuresti - Constanta/Craiova - Sofia - Salonic/Plovdiv - Istanbul.

Podul va avea o sosea cu doua benzi de circulatie pe sens si o cale ferata dubla. „S-ar putea sa fie o sansa pentru judetul Dolj, care va deveni o zona de trafic accentuat si, astfel, va atrage mai multe investitii“, anticipa ieri prefectul de Dolj, Nicolae Giugea.

Bulgarii dau tonul

Constructia podului urma sa demareze anul trecut, dar, conform oficialilor doljeni, pentru ca bulgarii nu aveau documentatia pusa la punct, s-a dat un nou termen, vorbindu-se de primele luni ale anului 2006. Recent, prefectul Nicolae Giugea a discutat din nou la Bucuresti, primind asigurari ca proiectul este unul de actualitate.

Citeste si:

„Podul este o prioritate pentru Romania. Noi sintem pregatiti pentru inceperea lucrarilor, asteptam un semnal din partea Bulgariei, care sa declare deschise lucrarile, pentru a demara activitatile. Avem intocmita documentatia pentru toate obligatiile care ne revin, incluzind aici proiectul privind impactul asupra mediului, modernizarea soselei Craiova - Calafat, dar si a caii ferate aferente“, a spus prefectul Giugea.

Conform proiectului, pentru modernizarea caii ferate, statul roman va trebui sa exproprieze 95 de hectare de teren.

Renaste Calafatul

Calafatul a fost numit „Orasul trandafirilor“, in perioada comunista, aici fiind plantate mii de astfel de flori, dupa modelul bulgar. Un fost primar comunist vazuse asta la vecinii de peste Dunare. Dupa 1990, orasul, devenit municipiu, a palit, iar trandafirii au fost furati. Actualul primar, Petre Traistaru, spera ca intr-o zi Calafatul sa redevina ce a fost odinioara, intentionind sa replanteze pe strazile Calafatului 120.000 de trandafiri, in momentul in care podul va fi gata.

Primarul este convins ca relansarea economica a orasului va fi strins legata de podul de peste Dunare. „Finalizarea acestui proiect va insemna mult pentru orasul Calafat, din toate punctele de vedere: economic, social si turistic. Sintem pregatiti sa devenim un oras de tranzit. Am construit canalizarea care preia apele menajere si pluviale, o statie de pompare a acestor ape, dar si o statie de epurare. De asemenea, au fost finalizate lucrarile la soseaua de centura, care va prelua traficul greu in oras. Toate acestea printr-un proiect finantat din fonduri nerambursabile in valoare de 5,2 milioane de euro, la care Consiliul local al orasului Calafat a participat cu 500.000 de euro“, a dezvaluit primarul Traistaru.

Sar preturile la case si terenuri

Perspectiva construirii podului Calafat-Vidin nu i-a lasat indiferenti pe afaceristi. In ultima vreme, la Calafat au fost deschise mai multe fabrici de confectii, iar semnalele sint pozitive in ceea ce priveste investitiile. Preturile apartamentelor au crescut considerabil, in medie cu 20 la suta, dupa cum sustin agentii imobiliari din zona respectiva. „Un apartament cu doua camere, care era cotat la 350 de milioane de lei anul trecut, acum este 500 milioane de lei, si chiar mai mult. Un apartament cu trei camere a sarit de la 500 de milioane la 600-700 de milioane, iar tendinta este crescatoare. Doar preturile la terenuri bat pasul pe loc, dar aceasta este o situatie de moment. Este de asteptat ca pretul lor sa urce considerabil, in momentul in care vor demara lucrarile la pod“, sustin agentii imobiliari. •

Gica Popescu si-a facut hotel

Primul care a „mirosit“ ca orasul sau natal ar putea deveni un oras important pe harta Europei a fost fotbalistul Gica Popescu. Acum 14 ani, Baciul a decis sa ridice in Calafat un hotel cu toate facilitatile, cu o arhitectura moderna, asa cum vazuse in Olanda, acolo unde a jucat prima data in strainatate. Perspectiva vizitelor delegatiilor si a oamenilor de afaceri care vor veni in zona in timpul construirii podului, dar si dupa aceea, l-au transformat pe Gica Popescu intr-un investitor de seama al zonei, chiar daca la un moment dat despre hotelul sau se spunea ca este „o colivie de cucuvele“, pentru ca in aceasta perioada este, practic, in conservare