Ministrul Finantelor, Sebastian Vladescu, s-a decis sa ceara ANAF efectuarea unui control financiar-fiscal de fond la Loteria Romana. De-abia acum si numai in "urma semnalelor primite din partea reprezentantilor mass-media", desi, potrivit statutului de functionare al Loteriei, putea solicita oricand sa i se prezinte situatia economico-financiara a Loteriei Romane, aceasta fiind obligatia directorului general al Loteriei fata de ministerul care l-a desemnat pentru ocuparea acestei functii.

In urma numeroaselor semnale trase de jurnalisti "privind posibile nereguli in perioada 2003 - 2005 la Loteria Romana", si de-abia dupa ce Directia Nationala Anticoruptie a dispus inceperea urmaririi penale fata de Nicolae Cristea, directorul general si presedintele Consiliului de Administratie al companiei, ministrul Finantelor a hotarat demararea unui control financiar-fiscal de fond la Compania Nationala Loteria Romana S.A. Promitand ca dupa definitivarea anchetei va face publice rezultatele acesteia, Sebastian Vladescu a anuntat, potrivit comunicatului remis ieri presei, ca solicitarea i-a fost adresata lui Sebastian Bodu la sfarsitul saptamanii trecute.

Si asta in ciuda faptului ca, potrivit statutului de functionare al Loteriei, presedintele Consiliului de Administratie, totodata director general, este numit prin ordin al ministrului Finantelor si are obligatia de a prezenta "semestrial sau ori de cate ori i se solicita de catre ministrul de Finante situatia economico-financiara a Loteriei Romane". Mai mult, Nicolae Cristea ocupa functia de director general inca din 1993, de pe timpul ministrului Florin Georgescu, trecand astfel prin "mainile" tuturor celor cinci demnitari care au ocupat acest fotoliu.

Structura AGA si CA in 2004 si 2005

Mai mult, ministrului de Finante ar fi trebuit sa-i dea de banuit chiar datele privind bugetul Loteriei pe anii 2004, 2005, pe care le-a comunicat presei la 27 februarie a.c. Potrivit documentului, "situatia veniturilor directorului general al Loteriei Romane in anii 2004 si 2005" a fost de 5,2 miliarde de lei vechi, respectiv 117,8 mii lei noi (echivalentul a 1,17 miliarde de lei vechi). Vladescu sustinea atunci ca "veniturile au fost aprobate de membrii numiti de Ministerul Finantelor Publice in Adunarea Generala a Actionarilor (AGA) si in Consiliul de Administratie (CA) al Loteriei din 2004", adica de Dana Murzacu, Gheorghe Oana si Gheorghe Matei - in AGA, respectiv Marin Cojoc si Constantin Statica in CA.

In ceea ce priveste membrii numiti de Finante in AGA si CA in 2005, Vladescu ne-a informat, prin acelasi document, ca, "pana la numirea lui Sebastian Vladescu in functia de ministru al Finantelor Publice", acestia au fost Cristina Chercherita, Andrei Benghea Malaies si Gheorghe Matei (AGA), respectiv Marian Mateescu si Daniel Cristian Marinescu in CA.

"Reprezentantii MFP in Consiliul de Administratie din 2005 numiti de Sebastian Vladescu in noiembrie 2005 sunt Cornelia Nagy si Nicolae Rotileanu", iar cei din AGA - "Gheorghe Matei si Andrei Benghea Malaies, care, dupa cum sustine MFP, urmeaza sa fie schimbati (probabil pentru ca au fost numiti de fostul ministru de Finante - n.n.) si Dan Regman. In nici una dintre situatii, Sebastian Vladescu nu face referire la Nicolae Cristea...

Bugetul, aprobat si modificat de membrii AGA numiti de Finante

Asa cum am mai scris intr-un articol publicat la data de 21 ianuarie a.c., potrivit statutului Loteriei Romane, presedintele companiei este desemnat prin ordin de ministrul Finantelor si detine totodata si functia de presedinte al Consiliului de Administratie. Adica Nicolae Cristea, care a fost numit de ministrul Florin Georgescu in 1993, ar fi putut fi schimbat de ministrii care au urmat, Daniel Daianu, Mircea Ciumara, Decebal Traian Remes, Mihai Tanasescu, Ionut Popescu si chiar Sebastian Vladescu.

Potrivit Statutului Loteriei Romane, Adunarea Generala a Actionarilor (organul de conducere al Loteriei) este formata din trei reprezentanti ai statului, "numiti prin ordin al ministrului Finantelor". Adunarea Generala Ordinara a Actionarilor are, printre atributiile sale principale, analizarea, aprobarea sau modificarea bilantului contabil dupa ascultarea raportului Consiliului de Administratie si al Cenzorilor, si aprobarea bugetului de venituri si cheltuieli si, dupa caz, programul de activitate pe exercitiul financiar urmator.

Adica nu se putea face nimic fara stirea Ministerului Finantelor Publice, o data ce toti membrii AGA sunt numiti de ministru si au dreptul de a modifica si aproba bugetul de venituri si cheltuieli.

Citeste si:

Imobilele, cumparate cu avizul Consiliului de Administratie

Mai mult, presedintele Consiliului de Administratie, care este totodata si directorul general al Loteriei, este numit tot de ministrul Finantelor.
"Consiliul de Administratie este compus din cinci membri, persoane fizice de cetatenie romana, domiciliate in Romania, dintre care unul este desemnat prin ordin al ministrului Finantelor si indeplineste functia de presedinte", dar si "functia de director general al Loteriei Romane".
Astfel, se arata in Statut, "presedintele Consiliului de Administratie reprezinta Loteria Romana in relatiile cu tertii si este reprezentantul acesteia in organizatiile europene si internationale loteristice".

"El poate desemna o alta persoana in acest scop, fixand durata si limitele mandatului acordat", urmand sa prezinte "semestrial sau ori de cate ori se solicita de catre ministrul Finantelor situatia economico-financiara a Loteriei Romane, stadiul realizarii obiectivelor si criteriilor de performanta, precum si alte documentatii solicitate, vizate si certificate de cenzori, dupa caz".

Atributiile Consiliului de Administratie sunt "asigurarea gestiunii si coordonarea activitatii Loteriei Romane", "aprobarea sau propunerea spre aprobare a investitiilor ce urmeaza a se realiza de catre Loteria Romana in conditiile legilor in vigoare", dar si acceptul "pentru vanzarea sau achizitionarea de imobile, in conditiile legii".

Cercetat penal pentru un prejudiciu de un milion de euro

Or, Nicolae Cristea este cercetat penal de procurorii anticoruptie, alaturi de vicepremierul George Copos si unul dintre actionarii de la Ana Electronic - Gilio Giuseppe Roza, tocmai pentru achizitionarea unor astfel de imobile.

Asa cum ne-a informat Directia Nationala Anticoruptie, ancheta se refera la cumpararea de catre Loteria Romana a 38 de spatii comerciale ale ANA Electronic, prejudiciul fiind estimat la peste un milion de euro. Cercetarile procurorilor vizeaza, pe de o parte, supraevaluarea acestor spatii care au fost cumparate de Loteria Romana cu 6 milioane de euro, iar pe de alta neplata impozitelor si taxelor catre bugetul de stat, aferente acestei tranzactii.

Ancheta procurorilor a fost demarata, potrivit unor surse din cadrul Sectiei a II-a a Parchetului National Anticoruptie, inca din luna mai a anului trecut.

La 20 ianuarie, aceste informatii ne-au fost confirmate chiar de directorul executiv al Loteriei, Adrian Albu. Potrivit acestuia, "toata activitatea privind oportunitatea, necesitatea, comparatia de pret, negocierea, contractarea si perfectarea documentelor s-au efectuat cu respectarea stricta a prevederilor legale, in aceste conditii tranzactia fiind supusa aprobarii Adunarii Generale a Actionarilor CN Loteria Romana SA".
Directorul Adrian Albu precizeaza ca "incepand cu data de 18 aprilie 2005, la solicitarea DNA, Loteria Romana a pus la dispozitie documentele care au stat la baza incheierii acestor contracte in vederea probarii ca tranzactiile s-au efectuat respectand cerintele legale in materie", dar nu explica de ce acest lucru a fost adus la cunostinta presei, printr-un comunicat, abia o luna mai tarziu, la data de 16 mai 2005...

Sustinand ca "asteapta cu deplina incredere finalizarea cercetarilor efectuate de catre DNA", reprezentantul Loteriei precizeaza ca "toata documentatia referitoare la aceasta tranzactie a fost controlata de mai multe ori de catre organele de specialitate abilitate", constatandu-se de fiecare data ca "legislatia a fost intocmai respectata si ca nu se retin fapte de natura penala".