Posta Romana prelucreaza anual aproximativ 900 de milioane de scrisori, facturi, colete si alte obiecte de corespondenta, de peste 33 de ori mai putin decat serviciile postale din Marea Britanie, potrivit informatiilor culese de NewsIn din surse oficiale. Britanicii trimit in 11 zile cata corespondenta trimit romanii intr-un an - un exemplu ilustrativ pentru decalajul care exista intre serviciile postale din Romania si din Occident.

Compania Nationala Posta Romana (CNPR) va trebui sa treaca printr-un stadiu intermediar de "educare a pietei" pana la atingerea statutului de piata "matura",declarat Dan Mihai Toader, presedinte si director general al institutiei, cu ocazia prezentarii rezultatelor financiare pe primele sase luni.

Cristian Buciu, director executiv operational al CNPR, este nemultumit de modalitatea prin care compania obtine venituri. Numai 25% din veniturile Postei Romane provin din partea de corespondenta, in conditiile in care pentru o "piata sanatoasa" occidentala acest procent este de 55%. Serviciul postal bulgar a realizat in anul 2004, potrivit site-ului oficial al companiei, 51% din venit din corespondenta, dublu fata de procentul intalnit in Romania. Dezvoltarea de programe informatice, schimbul valutar, servicii bancare, servicii de consultanta, editarea si comercializarea timbrelor si efectelor postale sunt printre activitatile din care provin 75% din veniturile Postei Romane.

Cu toate ca CNPR incaseaza din ce in ce mai mult din corespondenta in ultimii ani, Toader a declarat ca in Romania cota de piata este la 10% din ceea ce se intampla pe pietele occidentale. Buciu a comentat legat de numarul personalului Postei Romane ca "35 de mii de angajati nu sunt multi - problema e cat producem cu ei".

Raportat la numarul locuitorilor Romaniei potrivit ultimului recensamant si la suprafata actuala a tarii, exista aproximativ 0,0016 angajati ai postei pentru fiecare cetatean roman si circa 0.14 postasi pe kilometrul patrat. Datele similare pentru Japonia, culese de NewsIn, arata ca exista aproximativ 0,0031 angajati ai postei pe locuitor si mai mult de un postas pe kilometrul patrat, in conditiile in care niponii folosesc computerele in procesarea corespondentei la un nivel mult mai mare decat in Romania.

Cristian Buciu a declarat ca in privinta utilizarii tehnologiei pentru procesarea corespondentei suntem "la nivelul anilor '80". Posta japoneza, cel mai mare angajator din aceasta tara, distribuie corespondenta in peste 180.000 de cutii postale, in timp ce in Romania existau, in anul 2003, circa 11 mii de cutii postale. Cu alte cuvinte, Japonia are de 16 ori mai multe cutii postale decat Romania, in conditiile in care populatia tarii asiatice este doar de sase ori mai mare decat cea a tarii noastre.

Evolutia Companiei Nationale Posta Romana in ultimii ani l-a facut pe Toader sa numeasca Posta Romana "perla" Ministerului Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei, intrucat in anul 2005 a fost cea mai profitabila companie detinuta de acest minister. In anul 2006, Posta Romana a propus mai multe proiecte de modernizare, dintre care unul finantat de BERD, evaluat la 40-50 de milioane de euro, au afirmat oficialii CNPR. Extinderea gamei de servicii, a numarului de cutii postale si de oficii postale si "tehnologizarea" procedurilor folosite de postasi reprezinta liniile mari ale proiectului Companiei Nationale Posta Romana pe viitor.