In Romania, disponibilitatea pentru cumparare a crescut semnificativ in acest trimestru, indicatorul crescand cu 11 puncte intre decembrie si martie. Aceasta crestere s-a concretizat in revenirea indicatorului in zona pozitiva a scalei, atingand aproape 4 puncte - cea mai inalta valoare din septembrie 2008. Foarte probabil, decizia guvernului de a reduce TVA cu 4 puncte procentuale incepand de la 1 ianuarie 2016 a contribuit la acest rezultat. Totusi, consumatorii sunt inca departe de momentul in care vor cheltui banii pe produse si servicii scumpe, deoarece, in acest moment, marea lor majoritate abia daca dispun de fondurile necesare traiului zilnic.

Reducerea TVA la alimente a trecut neobservata pe langa consumatori

Reducerea TVA la alimente a trecut neobservata pe langa consumatori

Asemenea majoritatii celorlalte tari europene analizate in studiul GfK, asteptarile economice au scazut si in Romania in primul trimestru al anului. Indicatorul a ajuns la valoarea de 3 puncte in luna martie, ceea ce reprezinta o scadere de 7 puncte in comparatie cu luna decembrie, precum si o scadere de peste 19 puncte in comparatie cu aceeasi perioada a anului trecut. Aceasta tendinta descendenta este surprinzatoare, dat fiind faptul ca economia a crescut cu 4,3%, respectiv 3,4% in cele patru trimestre ale anului 2015, in comparatie cu aceleasi perioade ale anului anterior. Ultima oara cand consumatorii romani au fost atat de pesimisti cu privire la perspectivele economiei a fost in octombrie 2014.

Consumatorii se asteapta ca veniturile lor sa isi revina in urma-toarele cateva luni

Somajul a inregistrat doar o usoara scadere in decursul ultimului an. Totusi, asteptarile in ceea ce priveste veniturile au crescut cu aproape 7% in primul trimestru al anului, atingand nivelul de 22 de puncte in luna martie. In consecinta, consumatorii se asteapta ca veniturile lor sa isi revina in urma-toarele cateva luni, fie ca rezultat al unor cresteri salariale directe, fie ca rezultat al scaderii ratei somajului (deoarece numerosi oameni vor reveni in activitate).

Rezultatele studiului GfK Climatul de consum in Europa au la baza un sondaj al consumatorilor efectuat la cererea Comisiei Europene in toate tarile Uniunii Europene. Sunt chestionate lunar aproximativ 40.000 de persoane din 28 de tari. Aceste persoane sunt reprezentative pentru populatia adulta din UE.

Sursa foto: Jaime Crespo/ Shutterstock