Guvernul a decis ieri infiintarea Comisiei de privatizare a Daewoo Craiova, presedinte urmand a fi ministrul finantelor, Sebastian Vladescu, iar membrii vor fi ministrii Varujan Vosganian, Radu Berceanu, Gheorghe Barbu, Teodor Atanasiu, Razvan Orasanu si vicepresedintele AVAS, Laszlo Gyerko.

Potrivit purtatorului de cuvant al Guvernului, Oana Marinescu, atributiile comisiei constau in pregatirea si propunerea strategiei de privatizare, alegerea procedeelor si metodelor de privatizare, dar si realizarea intregului proces de privatizare. Marinescu a mai aratat ca noua comisie a fost infiintata in acest moment deoarece exista mai multe companii interesate sa preia fabrica.

Tot ieri, Executivul a decis numirea a acelorasi ministrii, respectiv cel al finantelor, al muncii, al economiei si al presedintelui AVAS in comisia care va negocia cu societatile din domeniul gazelor naturale pentru constituirea Fondului Social pentru populatie.

Analistii contesta decizia

O serie de analisti contesta decizia Guvernului, invocand nevoia de tehnocrati la conducerea procesului de privatizare. Cosultantul financiar, Bogdan Baltazar, considera ca decizia guvernului este o greseala si denota puternica implicare a statului in economie. "Dupa cum a recunoscut si premierul Tariceanu, ministrii sunt retribuiti cu indemnizatii provenite din comisia de privatizare. Dar este o greseala si nu ma asteptam la asa ceva de la primul-ministru, cu tot respectul pe care-l am pentru domnia sa", a afirmat Baltazar, citat de NewsIn.

In opinia fostului presedinte al BRD-Société Générale, prezenta celor cinci ministri in comisia de privatizare nu adauga "prea mult" in procesul de privatizare. "Vor exista presiuni populiste puternice si chiar presiuni clientelare, lucru care se intampla peste tot in lume unde sunt prezenti politicieni", a avertizat Baltazar. El a recomandat ca din comisiile de privatizare sa faca parte numai tehnocrati.

Analistul economic Matei Paun, de la BAC Investment Bank, considera ca aceste comisii ar trebui sa fie formate din tehnicieni, economisti, avocati si finantisti, nu din oameni politici, "care astazi sunt, maine nu mai sunt". "Niciun ministru n-ar trebui sa se ocupe de comisiile de privatizare, deoarece au suficiente probleme de rezolvat pe agenda ministerelor pe care le conduc", spune Paun.

Explicatiile Executivului

Guvernul a explicat motivele pentru care in comisia de privatizare a Daewoo Craiova au fost numiti cinci ministrii, invocand nevoia derularii la societatea romaneasca a unui proces "profesionist, corect si transparent" si care "sa se finalizeze cat mai rapid".

Citeste si:

"Nominalizarea membrilor Comisiei de privatizare pentru SC Daewoo Automobile Romania SA a tinut seama de competentele profesionale ale acestora, precum si de experienta acumulata in cazul privatizarii BCR. Faptul ca membrii Comisiei au rangul de ministri demonstreaza gradul de responsabilitate si de implicare a Guvernului. Executivul doreste ca procesul de privatizare al SC Daewoo Automobile Romania SA sa fie realizat in mod profesionist, corect si transparent si sa se finalizeze cat mai rapid", explica Guvernul..

Istoria revenirii la stat

Daewoo Craiova se afla in portofoliul AVAS fiind preluata odata cu Oficiul Participatiilor Statului si Privatizarii in Industrie de la Ministerul Economiei. Statul roman a finalizat la jumatatea lunii noiembrie preluarea Daewoo Craiova, prin semnarea de catre Daewoo Motor Co. Ltd Coreea si Daewoo Automobile Romania SA a Certificatului de Finalizare a Tranzactiei. Compania romana a rascumparat 51% din actiunile detinute de compania coreeana si a fost reglementata problema creantelor intre cele doua societati.

Mai multe firme printre care Ford, GM Daewoo Auto&Technology, Renault – Nissan, Cherry si Tata si-au manifestat interesul pentru reluarea procesului de privatizare a Daewoo Craiova.

Guvernul a aprobat, la inceputul lunii septembrie, contractul de preluare de catre statul roman de la Daewoo Motor Coreea a 51% din fabrica de automobile Daewoo Craiova. Statul roman, reprezentat de Automobile Craiova, a redobandit controlul asupra fabricii de automobile Daewoo, prin semnarea contractului de transfer de actiuni si tranzactie asupra creantelor intre Daewoo Motor Co. Ltd Coreea si Daewoo Automobile Romania.

Daewoo Craiova si-a rascumparat cu bani din bugetul sau 51% din capitalul social, coreenii primind in schimb 60 de milioane de dolari (pachetul de actiuni avand valoarea de 50 de milioane de dolari, iar 10 milioane de dolari reprezentand datoriile uzinei catre firme din grupul Daewoo).

Negocierile dintre reprezentantii MEC si partea coreeana pentru reintrarea in portofoliul statului a fabricii de automobile din Craiova au durat aproximativ un an de zile. Cea mai spinoasa problema a fost generata de dorinta autoritatilor romane ca Daewoo Motor sa-si asume preluarea tuturor datoriilor pe care posibili creditori le-ar revendica, in afara datoriilor certe in valoare de apoximativ 500 de milioane de euro pe care compania coreeana si le-a asumat intr-o prima faza.

In urma tranzactiei, statul detine 100% din capitalul social al Daewoo Craiova prin intermediul companiei Automobile Craiova SA, la care MEC este actionar majoritar, controland 72,4% din capitalul social.

Daewoo Automobile Romania a fost infiintata in 1994 ca societate mixta creata de Automobile Craiova si grupul sud-coreean Daewoo. Grupul Daewoo a intrat in 1999 in faliment, fiind cumparat partial de General Motors, care insa a refuzat sa preia si fabrica din Romania.