Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului (MTCT) va construi 1.800 km de autrostrazi, pana in 2013, iar cele mai multe vor fi concesionate, deoarece nu exista fonduri suficiente pentru a sustine aceste investitii, a declarat ministrul de resort Radu Berceanu.

"Autostrazile si traseele prioritare pentru europeni trebuie facute cu bani europeni, cele care au trafic mare trebuie facute in concesiune, cu bani privati sau de la banci pentru a avea repede atostrazi, si doar pentru traseele care ne intereseaza pe noi, pentru a lega anumite regiuni, trebuie folositi bani de la buget. si aici nu ma refer la bugetul ministerului, ci la fonduri pe care Ministerul Finantelor poate sa le atraga, astfel incat sa construim autostrada intr-un termen scurt, iar apoi sa platim 15-20 ani", a precizat ministrul transporturilor.

Berceanu a precizat ca, potrivit strategiei de constructie a autostrazilor, Romania va avea in urmatorii sapte ani 1.800 km, investitiile ridicandu-se la 12,8 miliarde euro din care 5% din imprumuturi externe si 12% din fondurile nerambursabile ISPA si Fondul de Coeziune, iar de la bugetul de statului sa vina 10,7 miliarde euro de la bugetul de stat.

"Nu aveam nicio sansa sa ne apropiem de acest buget pentru ca nici intreg ministerul, care are si alte constructii, nu primeste atatia bani. Nu ar fi fost sub nicio forma posibil ca programul sa fie gata pana in 2013 in modul in care a fost intocmit prima data deoarece lipsea permanent finantarea",a mai spus Berceanu.

Citeste si:

Berceanu a propus ca 4,2 miliarde euro sa fie obtinuti din concesionarea unor autostrazi, iar alte aproximativ trei miliarde din imprumuturi externe. "imprumuturile care vor fi facute trebuie sa aiba o perioada de gratie de cinci-sase ani, iar rambursarea sa se faca in 15-20 ani, adica vrem sa facem autostrazile cat putem de repede. Nu putem sa facem autostrazi doar din banii pe care ii avem in bugetul de stat pentru ca procesul ar fi lent", a explicat ministrul.

in aceste conditii, de la bugetul de stat pentru autostrazi se vor aloca in acest fel aproximativ 0,5 miliarde euro anual. "Aceasta cifra este realista si poate fi luata ca o baza solida, nu ca o dorinta utopica de a face autostrazi. Noul program este o previziune solida bazata pe calcule, pe niste modalitati de abordare cunoscute si se pot realiza fara probleme", a precizat Berceanu.

In acest sens, MTCT are in vedere concesionarea pentru sectorul Ploiesti-Focsani (108 km) din autostrada Giurgiu-Albita, pentru autostrada Bucuresti-Brasov (225 km), pentru autostrada Bucuresti-Sibiu, precum si a variantelor de ocolire Bucuresti Sud (52 km) si Bucuresti Nord (48 km). Pentru aceste portiuni, MTCT nu dispune de fonduri, motiv pentru care constructia se va face prin concesiune. Mai exact, proiectul si constructia autostrazii va reveni unui singur antreprenor care va exploata si intretine sectorul respectiv pe o perioada de 40-49 ani.

Unul din proiectele ministerului se refera la sectiunea Nadlac-Arad (38 km) la care lucrarile vor fi incepute in vara anului 2008, urmand sa se termine in 2013. Lucrarile vor fi finantate din fonduri europene, programul urmand sa fie aprobat in acest an. MTCT va organiza licitatia pentru consultanti in termen de patru luni si cea pentru desemnarea constructrorilor in sase luni. Ministrul Berceanu considera ca strategia abordada in acest caz a fost gresita deoarece tronsonul trebuia realizat inainatea celorlalte de pe autostrada Nadlac-Timisoara intrucat tronsonul Nadlac-Arad face legatura cu granita. Din aceasta cauza, noul program prevede ca lucrarile sa dureze doar 2,5 ani, adica sa fie terminate la sfarsitul anului 2010, cel tarziu 2011.