Fitch va evalua impactul schimbarii guvernului Romaniei in functie de actiunile acestuia, nu vede in prezent nici un motiv de coborare a ratingului, dar recomanda continuarea reformelor si un raspuns mai convingator al politicii fiscale la semnalele de supraincalzire a economiei.

Fitch este de parere ca formarea noului guvern nu este o cauza suficienta pentru o evaluare negativa a ratingului pe termen lung al datoriilor in valuta de "BBB", a carui perspectiva este stabila, potrivit NewsIn. "Totusi, noul statut de guvern minoritar si dependenta de sprijin din partea altor partide duc la un risc mai mare de inghetare a reformelor structurale si institutionale si de relaxare fiscala indusa politic", se spune intr-un comunicat al agentiei de rating. Fitch va evalua impactul noii administratii asupra ratigului suveran de tara dupa cum va evolua, in special in reformele institutionale si in calmarea posibilelor simptome de supraincalzire a economiei romanesti, cum ar fi problema deficitului de cont curent mare.

In ciuda tensiunilor politice, economia Romaniei a avut performante impresionante, aratand o crestere cu 7,7% in 2006. Dar se intrezaresc semnale de supraincalzire. Creditarea de catre banci a sectorului privat a urcat cu 56% in 2006, desi stocul de credite ramane relativ jos, la un nivel de 27% din produsul intern brut (PIB). Inflatia anuala s-a temperat sub tinta impusa de autoritati, pana la un nivel de 3,8% in februarie, ceea a determnita banca centrala sa taie, in acest an, ratele dobanzii de politica monetara la 7,5% de la 8,75%. Dar temperarea inflatiei a fost influentata partial de aprecierea monedei nationale, care reflecta intrari puternice de capital, din care o parte s-ar putea retrage rapid.

Deficitul bugetar s-a adancit la 2.7% in 2007 de la 2.3%, deoarece guvernul a urcat cheltuielile sale de infrastructura, folosindu-se de fondurile structurale europene. Desi nu este un risc pentru sanatatea finantelor publice, urcarea cheltuielilor se adauga cererii interne, deja la nivele explozive. Relaxarea politicilor si aprecierea monedei nationale nu va fi de ajutor pentru temperarea deficitului de cont, care a atins 0.3% din PIB in 2006 si pe care Fitch se asteapta sa il urcand peste 12% in 2007.

Citeste si:

Totusi Fitch are linistea unei continuarii cresterii puternice a exporturilor, care sugereraza ca nu a fost erodata, deocamdata, competitivitatea. intarzierea reformelor structurale ar putea adauga presiuni negative asupra ratingurilor, in opinia Fitch. Un raspuns mai convingator din partea politicii fiscale la semnalele de supraincalzire ar fi pozitiv, spune Fitch.

Analistul Colquhoun a declarat recent pentru NewsIn ca schimbarea guvernului era previzibila, nu este un motiv pentru schimbarea ratingului Romaniei, dar dupa plecarea Monicai Macovei din fruntea ministerului perspectivele reformelor din justitie nu mai sunt atat de bune. "Nu cred ca era chiar de neasteptat ce s-a intamplat. Dupa tensiunile din ultima vreme, era previzibil sa se intample mai devreme sau mai tarziu", declara Andrew Colquhoun pe 2 aprilie. "Ceva de genul acesta anticipam si noi, iar actualul parlament ar putea ramane astfel pana la viitoarele alegeri din 2008", a adaugat el. Analistul nu se asteapta ca noul guvern sa schimbe directia in ceea ce priveste politica economica.

Agentia internationala Fitch a ridicat, in data de 31 august 2006, ratingul atasat imprumuturilor Romaniei in valute si in moneda locala si a urcat calificatul plafonului de tara la "A-", de la "BBB+", pe baza performantelor ridicate ale economiei. Tot atunci, ratingul atribuit imprumuturilor in valuta a urcat de la "BBB-" la "BBB", cel atasat imprumuturilor in moneda locala a fost ridicat de la "BBB" de la "BBB+", ambele avand perspectiva stabila. Ratingul pe termen scurt a fost stabilita la "F3".