Cum ar putea să arate o nouă colaborare extinsă între Nissan și Renault
La doar câteva zile de la anunțul decesului fostului președinte și CEO al Grupului Renault, Louis Schweitzer, arhitectul parteneriatului strâns între francezi și niponii de la Nissan, cele două entități ar putea să intre într-o nouă eră de colaborare. Acum, la fel ca și în 1999, Nissan se află pe buza falimentului și, deși părea că Renault vrea să se despartă definitiv de Nissan, noua conducere a grupului care deține și marca Dacia ar fi în favoarea unei relansări a Alianței, o înțelegere din care făcea parte și Mitsubishi.
În prezent, Alianța, numele formal a parteneriatului dintre Renault, Nissan și Mitsubishi, nu mai funcționează, cel puțin nu după pilonii originali de colaborare. Mai exact, deși noua gamă Nissan, dar și cea a Mitsubishi, include modele Renault rebranduite, cei trei constructori nu mai sunt implicați într-un program de împărtășire de know-how și tehnologie. Colaborările actuale sunt limitate la proiecte individuale, iar companiile nu mai împart managementul sau achizițiile în comun.
După plecarea CEO-ului Luca de Meo, care a provocat o întreagă furtună la vârful Renault, noua structură de management ar dori să colaboreze și pe mai departe cu Nissan, care are, de asemenea, un nou CEO, în persoana lui Ivan Espinosa. În trecut, Francois Provost, actualul CEO al Renault Group, era șeful pe parteneriate.
Espinosa a pus în aplicare un plan de redresare care implică reduceri de locuri de muncă și închideri de fabrici, dar Nissan se așteaptă în continuare să piardă 1,55 miliarde de euro în acest an fiscal. În schimb, Renault a înregistrat pierderi de 11,2 miliarde de euro, dintre care 9,5 miliarde de euro din această sumă imensă au fost puse pe seama vinderii, în pierdere, a acțiunilor pe care Renault le avea la Nissan.
În prezent, Renault mai deține aproximativ 36% din acțiunile Nissan, deși 19% din acestea se află într-un trust pe care dorește să îl vândă, cu drepturi de vot de 15%. Nissan deține 15% din Renault. De asemenea, la ora actuală, nu mai există niciun reprezentant al Renault în board-ul de conducere al Nissan.
Anterior, de Meo a încercat să reinvestească veniturile obținute de Renault din vânzarea participației sale la Nissan pentru a-și consolida poziția, a arătat sursa citată. Acest plan a fost complicat de scăderea prețului acțiunilor Nissan.
Cum colaborează Renault cu Nissan în prezent
În prezent, colaborările dintre cele două companii se limitează în mare parte la proiecte individuale, cum ar fi un acord prin care Renault va construi noul Micra EV pentru Nissan într-o fabrică franceză. Cele două companii nu mai au un consiliu de administrație sau o organizație de achiziții comună.
Totuși, în viitor, alte modele Renault ar putea să poarte sigla Nissan. Până acum, nu este confirmată decât o variantă Nissan construită pe platforma AmpR Small scurtată pentru segmentul A. Este vorba de o versiune a lui Renault Twingo, construită în Slovacia. Prin același procedeu, Dacia va beneficia de tehnologia Renault și va avea un urmaș al lui Spring construit în aceeași fabrică, pe aceeași arhitectură.
Recent, un purtător de cuvânt al Renault a confirmat că că Provost și Espinosa discută frecvent despre moduri prin care fiecare companie s-ar putea sprijini reciproc, spunând că acesta este un „semn bun” pentru viitorul relației, a relatat FT.
Cu ocazia lansării noului Renault Clio, la IAA Mobility 2025, șefii Renault au dat de înțeles că o versiune Nissan a acestui model nu este luată în calcul, cel puțin la ora actuală. Chiar și așa, într-o reacție pentru FT, Nissan a explicat că „alianța este un pilon cheie al afacerii noastre”, adăugând că cele două entități lucrează la „mai multe proiecte strategice de mare valoare”.