Intr-una dintre putinele sale iesiri publice de la retragerea de anul trecut din cursa pentru presedintia Romaniei, consilierul prezidential Theodor Stolojan, a gasit deja directiile prin care viitorul executiv trebuie sa le trateze cu prioritate. El a identificat trei „samburi care incep sa faureasca un brand pentru Romania“: produsele biologice, Dacia Logan si turismul. Stolojan este unul dintre apropiatii actualului presedinte Traian Basescu, care il vede port-drapelul Aliantei pentru anticipate. Totusi, fostul co-presedinte al Aliantei D.A. nu si-a pierdut simtul critic, considerand inca valabila observatia sa, facuta in urma cu cativa ani, potrivit careia Romania nu are inca nici un produs si nici un serviciu despre care sa se considere ca face parte dintre liderii intenationali din industria respectiva.

„Macar 10% din produsele agricole ar trebui sa fie biologice“, a declarat pe un ton imperativ, consilierul prezidential. In Grecia se difuzeaza o reclama despre o companie din Romania de produse agricole biologice. Din pacate insa, a adaugat Stolojan, compania respectiva nu are capacitatea necesara pentru a satisface cererea europeana. „Astfel de companii trebuie sprijinite de stat si nu tot felul de aventurieri“, a declarat fostul si poate, viitorul premier. „Romania dispune de conditii naturale pentru a scoate pe pietele europene produse biologice. In UE exista cerere si putere de cumparare care sa plateasca un premium de pret pentru astfel de produse sanatoase“, a continuat Stolojan.

Al doilea produs de care Romania s-ar putea folosi in promovarea propriei imagini este, in opinia fostului premier, Dacia Logan: „Avem o masina ceruta pe pietele externe: pot sa o si numesc, Dacia Logan“. Tehnologia, care aduce o valoare adaugata mai mare, produsa in tara noastra si folosita de marile companii la ealizarea propriilor marfuri este un subiect de spre care, considera Stolo-jan, nu se vorbeste prea mult. „Aici firmele, initiativa privata autohtona au avut un cuvant hotarator“, si-a exprimat convingerea fostul lider liberal. Turismul este un alt domeniu pe care Romania ar trebui sa-l exploateze mai bine. „Din pacate decizia strainilor este influentata negativ de perceptia care exista in interior si in exterior pe care trebuie s-o schimbam“, a spus Stolojan.

„Va asigur ca acestea sunt componentele unui program mai larg, al presedintiei si al Guvernului, privind cresterea competitivitatii in Romania“, a explicat oficialul de la Cotro-ceni, linia pe care va merge viitorul executiv.

Presedintele Asociatiei Romane a Profesionistilor in Relatii Publice (ARPP), Dumitru Bortun, si-a exprimat scepticismul cu privire la posibilitatea elaborarii unei strategii de imagine in conditiile in care timp de 15 ani, Romania nu a avut nici o strategie generala de dezvoltare. „Aceasta a fost inlocuita de aquis-ul comunitar. Altii ne-au dat obiectivele, tintele. Nu avem un proiect romanesc in contextul globalizarii si extinderii UE“, a declarat Bortun. Romania nu ar trebui sa aiba o imagine pozitiva sau negativa, ci una adecvata la obiective, insa acestea lipsesc, a continuat presedintele ARPP. In plus, a adaugat acesta, nu avem o imagine coerenta despre noi insine. Autoritatile nu ar trebui sa conceapa o singura campanie de imagine, pentru ca spatiul cultural care este vizat de aceasta campanie nu este unul omogen. Trebuie concepute mesaje distincte catre spatiul german, catre cel anglo-saxon sau catre cel francofon.Consilierul prezidential, Claudiu Saftoiu, a marturisit ca, in momentul in care presedintele Traian Basescu l-a desemnat sa participe la aceste dezbateri impreuna cu Theodor Stolojan, acesta le-a spus: „Mergeti acolo, cercetati, si daca aflati 2-3 cuvinte care sa exprime imaginea Roma-niei, sa mi le spuneti pentru a le folosi cu diverse ocazii“. De altfel, Saftoiu considera ca imaginea Roma-niei s-a imbunatatit in urma alegerii unui presedinte reformist, activ, care „a transferat increderea in fortele proprii catre intreaga natiune“. „Faptul ca Romania, prin autoritatile ei a reusit sa rezolve o criza fara precedent, criza ostatecilor, intr-o situatie internationala dificila, a ridicat prestigiul Romaniei la cote fara precedent“, a afirmat Saftoiu, sugerand ca, in urma eliberarii ziaristilor romani si chiar a jurnalistei fran-ceze, Romania are un nou brand: propriul presedinte.

Citeste si:

Bulgaria, mai convingatoare pentru investitorii straini

Bulgaria are o imagine externa mai buna decat Romania, ca urmare vecinii nostri beneficiind de un nivel mai ridicat de investitii straine directe pe cap de locuitor. In anul 2004, acestea au fost de 272,38 euro in Bulgaria si de 189,08 euro in Romania. Nivelul investitiilor in telecomunicatii in Bulgaria a fost de 407 milioane dolari, in timp ce in Romania acesta a fost de doar 302 milioane dolari, potrivit expertului din cadrul Departamentului de Strategii Economice si Sociale al Administratiei Prezidentiale, Iustina Macovei. Desi este mult mai mica decat Romania, anul trecut Bulgaria a atras un numar de 4,6 milioane turisti straini, in timp ce tara noastra a fost vizitata de 6,6 milioane de straini, arata Macovei. Concluzia expertului prezidential: Romania trebuie sa lucreze si la capitolul imagine. In final, ea inca mai poate alege daca vrea sa devina „Tara tuturor posibilitatilor“ sau sa ramana „Tara in care orice este posibil“.

Imaginea negativa, un motiv pentru amanarea aderarii

Imaginea negativa pe care Romania o are in lume ar fi unul dintre motivele pentru care aderarea la UE ar putea fi amanata, a declarat presedintele ASG, Valeriu Turcan.

„Chiar si daca ne vom integra pe 1 ianuarie 2007, in conditiile in care nu vor reusi sa ne schimbam imaginea, riscam sa fim tratati ca o tara de rangul al doilea“, a adaugat oficialul guvernamental. In plus, pierdem sute de milioane de euro din cauza imagini proaste pe care o avem, a avertizat Turcan.