In timp ce estul si centrul Europei elaboreaza strategii de relaxare a fiscalitatii, Romania dezbate timp de sase luni introduceri si majorari de impozite, iar pentru urmatoarele sase luni ne asteapta alte discutii despre dari mai mari si pentru mai multe surse de venituri. Chiar daca au de indeplinit conditii restrictive la nivelul deficitului bugetar si al inflatiei, Cehia, Ungaria si Slovacia anunta relaxari ale sistemului de impozitare, atat pentru cele directe, cat si pentru cele indirecte. Combustibilul relaxarii fiscale este suplinit si de apropiatele alegeri parlamentare din respectivele tari, insa nevoia de a atrage si mai multi investitori straini si de a ramane competitivi pe piata impulsioneaza la fel de mult.

Alte tari din regiune, membre sau nu ale UE, simt noile directii fiscale si, chiar daca se vor confrunta cu goluri bugetare, anunta diminuari de impozite. Astfel, Bulgaria reduce impozitul pe profit de la 19,5% la 15%, Moldova scade impozitul pe profit de la 18% la 15%, Estonia a dus cota unica de impozitare de la 26% la 24%, si va ajunge 20% in 2009, Letonia vrea sa reduca impozitul pe profit de la 19% la 15%, iar Lituania a aprobat strategia fiscala care prevede reducerea impozitului pe venit de la 33% la 27% in 2006 pana la 24% in 2008.

In acest timp, bugetul pe 2006 de la Bucuresti nici nu este gata si nici nu va include o politica fiscala relaxata. Impotriva valului, Bucurestiul decide majorarea TVA de la 19% la 22% si a cotei reduse de TVA de la 9% la 11%, eliminarea facilitatilor pentru afacerile mici si a celor din turism, cresteri ale taxelor si impozitelor locale (o reforma necesara de altfel, dar realizata nu din nevoia de bani, ci dintr-o gandire fiscala pe termen lung) si chiar se gandeste la aplicarea unui impozit de 16% pe tranzactiile mobiliare, indiferent ca sunt speculative sau nu.

Dupa opt luni de aplicare, dupa opt luni de balbaieli continue in sectorul fiscal si bazandu-ne pe ultimele intentii in materie de impozite, putem spune ca Romania a transformat o idee de succes, cum este sistemul unic de impozitare, intr-un esec. Aproape toate masurile fiscale, inclusiv cota unica, au avut un efect de bumerang pentru actualul Guvern. Lipsa indeplinirii principalei atributii, colectarea veniturilor, si a unei viziuni fiscale au fost principalele motive. Pana in prezent, stim un lucru cert: est-europenii se vor bucura de reduceri de impozite, romanii nu.