„Bechtel abandoneaza din proiectul autostrazii“ Transilvania“, este titlul unui articol publicat ieri in „Engeneering News-Record“, care a reaprins spiritele in Romania. Continutul articolului nu sustine insa titlul. Oficialii de la Bucuresti ai companiei Bechtel infirma posibilitatea retragerii gigantului american din proiectul romanesc. „Am citit si eu articolul si nu-mi dau seama ce anume l-a facut pe autor sa puna titlul respectiv. El nu e sustinut de text“, ne-a declarat Bogdan Zgarcitu, directorul de comunicare al Bechtel.

Incertitudinea persista insa, inflamata de o serie de declaratii succesive si oarecum contradictorii ale autoritatilor de la Bucuresti. „Nu putem lucra in paralel la doua proiecte de mare anvergura, si la Coridorul IV, prioritar, si la autostrada Bechtel“, a afirmat premierul Calin Popescu Tariceanu. In replica, presedintele UDMR, Marko Bela, a declarat ieri ca in timp ce Coridorul IV nu a fost nici macar proiectat, autostrada Brasov-Bors este deja in constructie.

Articolul publicatiei specializate americane, desi vorbeste de impasul in care au intrat lucrarile la Autostrada Transilvania, nu isi sustine titlul. „ Am vorbit cu autorul in perioada documentarii, iar unele declaratii ale mele sunt cuprinse in articol. Asa cum poate ati observat, declaratiile mele nu lasau deloc sa se inteleaga acest lucru. Am ramas surprins cand am citit titlul!“, afirma Zgarcitu.

Marko Bela crede ca discutiile privind prioritatea unui proiect sau altul sunt inutile. „Discutam de luni de zile importanta autostrazilor si nu am construit aproape nimic, cam 10 km, in 8 luni, spre Constanta. Iata rezultatul divergentelor si al disputelor“, crede liderul UDMTR.

La randul sau, ministrul delegat pentru Lucrari Publice, Borbely Laszlo, a declarat, pentru Rompres, ca autostrada Brasov-Bors este prevazuta in programul de guvernare ca o prioritate. „Contractul cu Bechtel este valid si se negociaza doua-trei probleme, care trebuie finalizate. Guvernul Romaniei a accesat un credit de 100 milioane de euro, pentru care Ministerul Finantelor e pe cale de a semna cu banca desemnata, pentru a plati aproximativ 80 milioane de dolari care reprezinta datoria statului, iar restul pentru a porni mai departe constructia autostrazii“, a declarat Borbely. Contactat de „Averea“, fostul ministru de Finante Mihai Tanasescu a explicat ca a alocat, in bugetul pentru 2005 pe care l-a alcatuit, suma de 313 milioane euro cu destinatia finantarii „autostrazii Bechtel. „Am alocat 313 milioane euro, apoi noua putere a rectificat bugetul si a redus suma la jumatate“, ne-a declarat Tanasescu. Fostul ministru al trasporturilor Miron Mitrea, ne-a spus ca existau bani, dar a lasat sa se inteleaga ca afacerea Bechtel este intr-un impas politic. „Bugetul dadea peste 6,000 miliarde lei vechi, dar actualul ministru nu are forta politica pentru a sustine proiectul“, ne-a declarat Mitrea.

Si Tariceanu lasa deschisa o portita in ceea ce priveste continuarea lucrarilor la Autostrada Transilvania, sustinand ca, in cazul in care vor exista bani, va fi realizat si acest proiect.

Proiectul Bechtel este sustinut de o mare parte dintre membrii coalitiei, printre care si de presedintele PD, Emil Boc. Vineri acesta afirmase ca exista vointa politica necesara continuarii lucrarilor, insa ca acestea sunt sistate ca urmare a inundatiilor din acest an.