"Am rezolvat problema exproprierilor, dar n-am rezolvat problema siturilor arheologice. In Italia, daca stateau cu autostrazile dupa siturile arheologice, nu ar fi construit nici un kilometru de autostrada. Dar la noi lucrurile se intampla cam asa: se gaseste ceva pe traseul autostrazii, se stopeaza autostrada. Dar, se poate cauta acolo unde s-a gasit si in stanga si in dreapta autostrazii si arheologii pot sa studieze cat vor si pe distante mult mai mari. Dar, am ajuns la un exces, la o exagerare, astfel ca, de cate ori dai de doua cioburi, se opresc lucrarile de infrastructura. Ori nu tot ce e sub pamantul asta de acum 2000 de ani merita sa blocheze autostrazile in Romania“, a afirmat Basescu, potrivit NewsIn.

Seful statului a mai spus ca arheologii ar trebui sa dea foarte repede descarcarea arheologica pentru traseele de infrastructura importante.

„Dincolo, pe Bucuresti-Ploiesti au stat pentru ca au vazut o mierla cu penele nu stiu cum. Şi sase luni nu s-a putut inainta pentru ca au cautat mierla si nu mai era mierla. Aici, dai de un ciob, te opresti. Sigur ca nu zice nimeni ca nu trebuie respect pentru istorie, dar trebuie sa caute domnii arheologi in stanga si in dreapta traseului autostrazii si sa dea foarte rapid descarcarea arheologica pentru traseele de infrastructura mari. Solutia ar fi modificare legii", este de parere presedintele.

Traian Basescu a spus ca sunt cel putin cinci proiecte de infrastructura blocate in prezent din cauza siturilor arheologice. "Sunt cel putin cinci proiecte de infrastructura in momentul de fata care sunt blocate de mai mult sau mai putin timp pentru ca nu stiu ce se cauta pe acolo, dar sa se caute in stanga si in dreapta“, a afirmat Traian Basescu.

Presedintele a mai spus ca este „inadmisibil“ ca lucrarile sa fie oprite din cauza acestor situri. „Pana la urma, lucrurile astea cu opritul nu sunt atat de simple. Oprirea lucrarilor costa. Numai pe tronsonul asta (Arad-Timisoara – n.r.) sunt peste 200 de utilaje. Utilajele care stau sunt platite din costul lucrarii. Stau trei luni, sase luni, pana se termina descarcarea arheologica. Asa ceva e inadmisibil. Cercetarea istoriei este o treaba foarte importanta, dar nu stiu cum se face ca ne cautam istoria si vestigiile arheologice exact acolo unde avem de facut investitii. Hai sa ne cercetam sistematic istoria si nu numai pe traseele autostrazii“, a mai declarat seful statului.

Constructorii autostrazii Arad-Timisoara au sustinut ca lucrarile de executie nu sunt blocate din cauza siturilor arheologice. Oficialii firmelor de constructie au mentionat ca sunt doar cateva puncte pe traseu unde arheologii au deschis situri de cercetare.

Traian Basescu a vizitat, sambata, santierul din localitatea aradeana Şagu, unde au inceput, in urma cu o luna, lucrarile la autostrada Arad-Timisoara. Termenul de executare a tronsonului de autostrada Arad - Timisoara, investitie a carei valoare a fost calculata la peste 270 de milioane de euro, este de 24 de luni de la inceperea lucrarilor. Din valoarea totala a contractului, 200 de milioane de euro reprezinta un credit de la Banca Europeana de Investitii, iar 70 de milioane de euro sunt acordati de la bugetul de stat.

Proiectul autostrazii Arad-Timisoara include constructia a 32,25 kilometri de autostrada, 24 poduri si pasaje, un nod rutier si doua spatii de servicii. Lucrarile vor fi facute de consortiul Astaldi – JV FCC Construzione.

Traian Basescu a spus ca, in opinia sa, autostrada Arad-Timisoara va fi finalizata in anul 2013, fata de 2011, care este termenul prevazut in contractul de executie.