Evrika!” au spus, la unison, responsabilii de banii SAPARD, cand au descoperit formula magica de depasire a problemelor grave ale programului. Gaselnitele au fost: o noua transa de simplificari ale procedurilor, plus o serie de acte normative pentru sprijinirea contributiei private a solicitantilor. In acest fel, pare ceva mai realist obiectivul de a realiza proiecte de aproape 400 de milioane de euro pana la termenul limita de contractare a fondurilor, adica 31 decembrie 2006.

Cea mai proaspata masura, care nu are inca stampila presedintiei, se refera la imbunatatirea structurii Agentiei SAPARD. Pe scurt, in proiectul de lege se prevede preluarea de catre Agentie a “personalului din cadrul directiilor pentru agricultura si dezvoltare rurala judetene, care are atributii in cadrul serviciului tehnic delegat pentru programul SAPARD”. Potrivit declaratiilor deputatilor, este vorba despre aproximativ 2.000 de specialisti care vor fi incadrati la aceasta institutie. Teoretic, acest lucru ar trebui sa se intample la 1 aprilie 2006.

Cu toate ca proiectul de lege a suferit modificari pe parcurs, deputatii PNL propunand initial amanarea datei, acestia si-au reconsiderat pozitia: “Asa a venit propunerea de la minister. Noi o sa revenim asupra datei, sa ramana la 1 aprilie”, promite Adrian Semcu, vicepresedintele Comisiei pentru Agricultura din Camera Deputatilor.

In acest fel, ar fi suficient timp pentru ca efectele masurii sa se faca simtite inaintea termenului limita de 31 decembrie 2006. “Preluarea din timp de catre Agentie a serviciilor tehnice delegate din tara va avea urmari benefice. In primul rand, proiectele vor putea fi depuse in fiecare judet, nu la biroul regional, ca pana acum”, explica Dan Gherghelas, director general adjunct al Agentiei SAPARD. In plus, avand aceste resurse disponibile pe plan local, “se vor face rapid vizitele in teren, iar specialistii se vor ocupa exclusiv de proiectele SAPARD, informand si verificand beneficiarii”, adauga acesta.

Alte doua acte normative importante, deja aprobate, asteptand sa intre in vigoare, au scopul de a face viata mai usoara celor care nu detin suficienti bani pentru contributie privata. Spre exemplu, Legea nr. 231, “a creditului pentru investitii”, si Ordonanta de Urgenta nr. 46/2005. Primul act normativ prevede alocarea de 800.000 RON de la bugetul de stat unor organisme intermediare care sa acorde exclusiv credite pentru investitii in agricultura. “Pana la sfarsitul anului vom avea normele de aplicare si va fi gata selectia institutiilor”, spune Dan Gherghelas.

Celalalt act normativ amintit, Ordonanta de Urgenta, contine prevederi menite sa indulceasca atitudinea bancilor: “banca poate aplica ipoteca pe obiectivul creditat si finantat prin SAPARD. Riscul il preia bugetul de stat. In caz de neplata, banca va avea prioritate la recuperarea banilor”, explica, pe scurt, Dan Gherghelas.

Cat priveste procedurile de realizare a dosarelor, acestea au fost si ele modificate pentru a simplifica treaba solicitantilor. Spre exemplu, cei de la tara nu se mai pot plange ca lipsa mijloacelor tehnice ii impiedica sa obtina finantare. “Cererea de finantare se va putea completa si manual, nu numai pe suport electronic”, arata una din prevederi.

De asemenea, va dispare si problema detalierii cheltuielor pe linii de buget inainte de a cunoaste exact care sunt cheltuielile necesare. “In dosarul depus pentru finantare se cereau detalii, ceea ce, in cazul unei cladiri, de exemplu, nu putea corespunde integral cu rezultatul final”, explica Marian Stoian, partener la firma de consultanta Initial Advisory.

Tot Marian Stoian considera o decizie de bun augur descentralizarea verificarii cererilor de plata. Aceasta verificare se va face la nivel regional, iar de la Bucuresti vor fi efectuate controale prin sondaj, pe baza analizei de risc.

Stadiul actual al programului SAPARD

• Agentia SAPARD a efectuat plati totale de aproximativ 380 milioane de euro pentru investitii realizate prin proiectele contractate pana in acest moment. In acest an, platile efectuate au fost de 176 milioane de euro, ceea ce reprezinta 85% din totalul fondurilor ce trebuie consumate pana la finele acestui an, respectiv 208 milioane de euro.
• Pana la aceasta data, proiectele semnate de Agentia SAPARD cu beneficiarii sunt in numar de 1.719 si au o valoare totala de aproximativ 680 milioane de euro.
• Pana la sfarsitul anului 2006, trebuie contractate alte 400 milioane de euro.
• Noi acte normative care vizeaza inlesnirea realizarii proiectelor si absorbtiei fondurilor: Legea nr. 218/2005 privind stimularea absorbtiei fondurilor SAPARD prin preluarea riscului de catre fondurile de garantare, Ordonanta de Urgenta nr. 46/2005 privind accelerarea absorbtiei fondurilor SAPARD prin garantarea creditului de cofinantare cu activele achizitionate, Ordinul nr. 979/2005 al ministrului Agriculturii pentru aprobarea listei obiectivelor de investitii si plafonului maxim al creditelor, Legea nr. 231/2005.

“Preluarea celor 42 de servicii tehnice agricole judetene de catre Agentia SAPARD va scadea birocratia si va scuti beneficiarii de deplasari costisitoare.”

Dan Gherghelas,
director general adjunct al Agentiei SAPARD