Astfel, analistii Raiffeisen Bank Romania considera ca, dupa adoptarea acestor masuri, "cresterea reala a produsului intern brut (PIB) din acest an va fi afectata negativ".

"Luand in considerare ca activitatea economica din trimestrul IV din 2009 si cea din primul trimestrul din 2010 au fost sub asteptari si ca increderea populatiei se situeaza deja la un nivel scazut si nu da semne de imbunatatire, estimarea noastra de crestere reala a produsului intern brut cu 1% in acest an a devenit prea optimista. O crestere apropiata de 0% ar fi mai realista", se arata intr-un raport publicat vineri de analistii Raiffeisen, citati de NewsIn.

De asemenea, nu ar trebui exclusa o noua scadere reala a PIB in 2010, mai atrag atentia analistii Raiffeisen, care adauga ca, cu toate acestea, decizia de ajustare a cheltuielilor sociale ar trebui sa aiba un efect pozitiv asupra cresterii economice pe termen mediu si lung.

"Daca aceasta redresare va avea succes, credem ca exista motive solide de redresare rapida a activitatii economice din 2011", mai spus analistii Raiffeisen.

La randul lor, analistii ING Bank Romania considera ca "masurile de reducere a cheltuielilor sunt aspre si foarte bune dintr-o perspectiva pe termen mediu".

"Cu toate acestea, intentionam sa ne modificam prognoza de evolutie a PIB in 2010 de la +0,9% la o scadere, dupa ce vor fi prezentate masurile; am putea revizui si cresterea pentru 2011, la un nivel mai ridicat", se arata intr-un raport al ING publicat vineri.

Analistii ING au mai atras atentia ca, "pe termen scurt, s-ar putea sa vedem un impact negativ asupra dobanzilor si leului, daca opozitia fata de aceste masuri va fi puternica".

Masurile drastice pentru sectorul public ar putea da posibilitatea sectorului privat sa isi revina

"Scaderea aplicata pensiilor si ajutoarelor de somaj nu are un impact semnificativ asupra calitatii portofoliilor bancilor, deoarece in putine cazuri aceste categorii de persoane au credite in derulare. In schimb, scaderea salariilor poate avea un astfel de impact. Trebuie, insa, sa asteptam sa vedem modalitatea in care se vor aplica efectiv masurile anuntate", a precizat economistul sef al UniCredit Tiriac Bank, Rozalia Pal.

Ea a adaugat ca, din totalul angajatilor, personalul din sectorul public reprezinta mai putin de o treime, ceea ce inseamna ca ajustarea anuntata in sectorul public poate oferi sectorului privat posibilitatea sa isi revina de aici inainte, dupa corectia destul de puternica din ultimul an.

"La nivel agregat, ajustarile deja se vad, astfel ca raportul salarii publice/salarii private, ca medie, s-a diminuat de la inceputul anului. In schimb, o majorare a taxelor ar fi afectat in mod direct productia, punand presiuni suplimentare pe mediul privat si periclitand redresarea economic", precizeaza Pal.

Solutia consta in cresterea in continuarea a productivitatii muncii, astfel incat economia nationala sa ramana atractiva, deoarece, daca solutiile de ajustare reusesc sa tina deficitul bugetar in limita nivelului tintit prin acordul cu FMI, riscul de tara si perceptia investitorilor se pot imbunatati. In plus, este necesara folosirea eficienta a banilor, astfel incat sa se faca investitiile in zone-cheie.

"Deocamdata mentinem nivelul de crestere economica prognozat pentru acest an la 0,4%, deoarece aceasta cifra ia deja in calcul scaderea semnificativa a consumului, cauzata de scaderea veniturilor si inrautatirea situatiei sociale", mai spune economistul UniCredit Tiriac Bank.

Presedintele Basescu a declarat joi ca nu vor fi majorate TVA si cota unica, dar ca incepand de la 1 iunie va fi redus cu 25% fondul de salarii din administratia centrala si locala, fiind previzibila si o reducere a pensiilor cu 15%, precum si taierea drastica a unor subventii. De asemenea, si ajutorul de somaj va fi redus cu 15%.

Seful statului a mai spus ca, pana la finalul anului, conducatorii institutiilor trebuie sa faca evaluari si apoi disponibilizari, aceasta fiind una dintre masurile necesare pentru reducerea intregului fond de salarii cu 25%, si le-a sugerat acestora sa nu mentina in functii clientela politica.