Companiile internationale de consultanta si-au pus amprenta tehnica asupra tuturor proiectelor finantate cu bani europeni, derulate in Romania. Concurentii autohtoni au absentat de la licitatii pe motiv ca regulile impuse au depasit cu mult competenta acestora. Astfel, in final, banii s-au intors la Uniunea Europeana.

“O cifra de afaceri anuala de cel putin 1,5 milioane de euro, din 2002 pana in 2004, un profit operational mediu, dar si participarea la cel putin un program similar celui de fata”. Acestea sunt doar trei dintre cerintele de baza impuse firmelor de consultanta pentru castigarea unuia din proiectele Phare.

In acelasi timp, la majoritatea licitatiilor se cere ca firmele ofertante sa aiba cifra de afaceri mai mare decat valoarea contractului pe care il vor incheia. Foarte rar aceste contracte de asistenta tehnica au sume de 200.000-300.000 de euro, de cele mai multe ori valoarea lor depasind 500.000 de euro. Pentru companii multinationale ca Louis Berger, Halcrow sau Ramboll Denmark, conditiile sunt floare la ureche. Sunt firme de consultanta care castiga zeci de licitatii pe luna fara sa clipeasca. Spre exemplu, anul trecut, Louis Berger a castigat jumatate din contractele la care a ofertat, pentru servicii de asistenta tehnica in cadrul a peste 40 de proiecte Phare si Ispa. Valoarea totala a acestor servicii depaseste 65 de milioane de euro, suma care, practic, ajunge in “buzunarul” companiei franceze. In cazul Halcrow, povestea se repeta.

Dupa lista existenta pe site-ul oficial al Comisiei Europene si conform estimarilor noastre, asistenta tehnica si alte servicii similare contractate cu autoritatile romanesti, din fonduri publice europene, a fost de peste 200 de milioane de euro din 1999 pana in prezent. Adica, aproximativ 3% din totalul finantarilor nerambursabile acordate tarii noastre de catre CE, care se ridica la circa sase miliarde de euro.

Nu toate colaborarile cu firme straine au fost de succes. Recent, opt proiecte, in valoare de 21 de milioane, de euro au ramas fara finantare, fiind practic blocat intregul program Phare 2003 Infrastructura Regionala. Ministerul Integrarii Europene (MIE) a reziliat contractul cu firma de asistenta, Planet SA Greece. “Firma de consultanta Planet SA nu a depus documentatia la termenul stabilit. Acest lucru a dus la periclitarea termenului limita de contractare.

Ministerul Integrarii Europene va lua masurile ce se impun fata de consortiul condus de Planet SA”, transmite MIE. Cine sunt contracandidatii autohtoni? Doar Mercury Promotions a avut curajul sa se bata la unele licitatii cu firmele internationale. A castigat doar doua, iar acestea se refera la campanii de informare, pentru SAPARD si Phare Coeziune Economica si Sociala. Conditiile de participare au facut aproape imposibil accesul companiilor romanesti de consultanta pe aceasta piata. Cu exceptia catorva, extrem de putine, care au colaborat cu firme din strainatate, in cadrul unor consortii. “Cerintele tehnice si financiare care se impun firmelor prezente la licitatii sunt destul de dure. De regula, cele romanesti nu se califica”, a spus Calina Nistor, director adjunct Louis Berger.

Acelasi lucru il sustine si Felicia Milcu, de la Euro-In Consulting, firma care a participat in cadrul unui consortiu la cateva licitatii. “In Romania, s-au format grupuri de experti care ar fi capabili sa indeplineasca cerintele impuse in cadrul proiectului. Cu toate acestea, expertii straini sunt inca o conditie esentiala la licitatii”, explica Felicia Milcu. O alta sansa pentru companiile romanesti sa “prinda” o parte din banii alocati pentru consultanta este subcontractarea. De altfel, majoritatea companiilor europene apeleaza la serviciile unor consultanti din Romania pentru unele componente ale proiectelor. Conform declaratiilor unor experti din domeniu, procentajul disponibil pentru serviciile furnizate de romani ajunge la aproximativ 30%.

“Decisive pentru castigarea licitatiei au fost abordarea inovativa si creativa a strategiei de comunicare, calitatea proiectului si a expertilor implicati.”

Florian Filat,
coordonator de proiect, Mercury Promotions

“Cerintele tehnice si financiare care se impun sunt destul de dure. De regula, firmele romanesti nu se califica.”

Calina Nistor,
director adjunct Louis Berger

Mercury Promotions, o raritate la licitatii

• Proiectul “Campanie de informare si si publicitate pentru programul SAPARD” a fost castigat in luna martie de catre Mercury Promotions. Valoarea totala a contractului a fost stabilita la 590.000 de euro

• Al doilea proiect, “Informare pentru programul Phare – Coeziune Economica si sociala”, a fost castigat tot anul acesta de compania romaneasca, impreuna cu o alta companie din Slovenia. “Calitatea ofertei si aspectele tehnice conteaza in proportie de circa 80%, iar partea financiara “cantareste” aproximativ 20%”, spune Florian Filat, coordonatorul proiectului.

• “In cazul nostru, a contat foarte mult abordarea inovativa si creativa a strategiei de comunicare. De asemenea, calitatea proiectului depus si a expertilor implicati a fost foarte buna”, spune Filat.